THEORETICAL ISSUES OF FUTURE TEACHERS’ SUSTAINABLE PROFESSIONAL SELF-DEVELOPMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-1-426-433

Keywords:

future teacher, professional self-development, teachers’ training, professional growth, self-education.

Abstract

The article highlights some theoretical issues which are crucial for future teachers’ consistent professional growth. The paper touches upon the essence of the concept of «professional self-development» within the framework of teacher training. The research fundamental idea is traced back to its scientific origins an analysis is conducted to define the concept. It is stated that despite many published works that focus on or address a particular topic, there is ambiguity of approaches to the interpretation of «professional self-development» in scientific and pedagogical literature. The paper presents Ukrainian and foreign scientists’ understanding of the essence of professional self-development. The research reveals that in contemporary pedagogical science, professional self-development is viewed as a multifaceted concept. According to scientists, professional self-development of a teacher is regarded as a distinct activity that follows a particular structure, which includes elements such as motives, goals, content, subjects, objects, means, implementation conditions, approaches and outcomes. The concept and fundamental nature of «professional self-development» are analyzed and explored. According to the concepts of scholars, the author's definition of this phenomenon is explained, specifically within the context of the terminological field of training future teachers for their profession. Within the current scientific space, there exist multiple definitions of the term «professional self-development», each with their own distinct differences and variations determined by the researcher’s perspective, subject area of study, scientific beliefs and interests. Upon analyzing the conceptual and terminological framework of the research, it can be concluded that although there are numerous interpretations of the central concept in pedagogical discourse, professional self-development of future teachers is primarily regarded as a deliberate and innovative approach that involves improving one’s own personality and developing oneself into a professional. The author states that professional self-development is an essential aspect of pedagogical activity and a crucial element of contemporary teacher training.

References

Вайніленко Т. В. До питання формування готовності майбутніх вчителів до професійного самовдосконалення. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики : збірник наукових праць. Київ : НПУ, 1999. Вип. 3. С. 8–12.

Даньшева С. О. Професійне самовиховання студентів технічних вузів : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Xарків, 2000. 16 с.

Зубкова І. Ю. Психологічні особливості Я-образу вчителя-професіонала за структурними компонентами цілісної моделі. Практична психологія та соціальна робота. 2003. № 5. С. 4–11.

Зязин Б. П. Педагогические основы профессионального самовоспитания студентов в педагогическом вузе : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01. Алма-Ата, 1978. 20 с.

Елканов С. Б. Основы профессионального самовоспитания будущего учителя : учеб. пособ. для студ. пед. институтов. Москва : Просвещение, 1989. 189 с.

Кучерявий О. Г. Теоретичні і методичні основи організації професійного самовиховання майбутніх вихователів дошкільних закладів і вчителів початкових класів : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ, 2002. 406 с.

Прокопова О. С. Система професійного самовдосконалення вчителя хімії середньої школи : дис. ... канд. пед. наук. : 13.00.04. Київ, 2003. 298 с.

Середа І. В. Організаційно-педагогічні умови активізації процесу самовиховання студентів гуманітарних факультетів університету : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.07. Миколаїв, 2005. 260 с.

Шиманович І. В. Формування в майбутніх учителів іноземної мови потреба в професійному самовихованні : наукові витоки та дефінітивний аналіз ключових понять. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / [редкол.: А. В. Сущенко (голов. ред.) та ін.]. Запоріжжя : КПУ, 2020. Вип. 71. Т 2. С. 256–260.

Яцій О. М. Педагогічне стимулювання морального самовиховання майбутніх учителів : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01. Одеса, 1996. 12 с.

Downloads

Published

2023-06-01