ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ УСВІДОМЛЕНОГО БАТЬКІВСТВА МОЛОДІ
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-3-11-18Ключові слова:
молодь, усвідомлене батьківство, умови.Анотація
У статті розкрито сутність проблеми формування усвідомленого батьківства молоді, а саме представлено зміст, охарактеризовано структурні компоненти зазначеного феномена (ціннісні орієнтації подружньої пари (сімейні цінності); батьківські установки та сподівання; батьківське ставлення; батьківські почуття; батьківські позиції; батьківська відповідальність; стиль сімейного виховання). Визначено такі аспекти цього процесу, як посилення дорослого «Я» молодої людини за умови інтеграції; відмова від батьківської моделі існування сім’ї і свого дитячого «Я» (дати можливість собі подорослішати); розвиток довірливих стосунків до власних емоційно-поведінкових проявів і здатності до керування ними; вплив особистісних смислів, системи цінностей на усвідомлення можливих життєвих сценаріїв. Зазначено, що оптимізація змісту і динаміки розвитку батьківської сфери повинна включати такі моменти: усвідомлення себе як батька; побудову власної батьківської позиції; зміну ставлення до дитини – від усвідомлення себе і дитини як єдиної системи, до визнання дитини як окремої особистості, яка наділена власною суб’єктивністю; побудову системи спілкування з нею. Наголошено на тому, що психолого-педагогічними умовами виступають створення рефлексивного середовища, яке сприяє розвитку рефлексивної здібності, оптимізація змісту і динаміки розвитку батьківської сфери, сприятливого психологічного клімату в сім’ї для розкриття емоційного, інтелектуального і соціального потенціалу, з урахуванням індивідуальних і вікових особливостей дитини, профілактики порушень розвитку і девіацій у поведінці та повсякденній діяльності всіх членів родини, врахування батьками знань про своїх дітей, їх позитивні і негативні сторони, особистий приклад батьків, їх авторитет, характер стосунків у сім'ї, спільна діяльність, розумне спілкування, організація моделюючого середовища, оскільки саме в ньому можливе переосмислення засобів вирішення проблеми, побудова своєї сім’ї на основі індивідуальних потреб і відповідно до індивідуального напрямку розвитку, використання таких методик освіти, в яких акцентується увага не на змісті, а на способах організації ефективної діяльності.
Посилання
Безпалько О. В. Соціальна педагогіка в схемах і таблицях : навчальний посібник. Київ : Центр навчальної літератури, 2003. 134 с.
Братусь І. Програма «Школа батьківства». Практична психологія та соціальна робота. 2002. № 6. С. 35-47.
Буніна Л. М. Врахування потреб дитини як основа усвідомленого батьківства. Діти – батьки – сім’я. Вип. 3. 2005. С. 9-16.
Бурлуцька Т. Гендерний аспект формування усвідомленого батьківства як соціально-педагогічна проблема. Ґендерна політика очима української молоді. 2016. С. 34-45. URL : http://eprints.kname.edu.ua/44325/1/Збірник_28-34-45.pdf (дата звернення 10.11.22)
Веретено Т. Г. Методика підготовки юнаків-старшокласників до виконання соціальних ролей чоловіка та батька. Діти-батьки-сім’я. Вип. 2. 2004. С. 24-33.
Ілішова О. Дистанційно-інтерактивні форми співпраці з батьками в роботі педагогів ЗДО в умовах карантину. Професійна компетентність фахівців дошкільної освіти: сучасні вектори формування : монографія / за ред. І. Г. Улюкаєвої. Харків : Видавництво Іванченка І.С., 2021. С. 248-265.
Інтегровані соціальні служби: теорія, практика, інновації : навч.-метод. комплекс / автор-упоряд.: О. Безпалько, І. Звєрєва, З. Кияниця, В. Кузьмінський та ін. ; за заг. ред.: І. Звєрєвої, Ж. Петрочко. Київ, 2007. 528 с. 8. Красін С. Усвідомлене батьківство: сутність, ознаки, структура та зміст. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2017. Вип. 55. С. 215-221.
Островська Н. О. Усвідомлене батьківство молоді як основа гармонійного розвитку дитини у сім’ї. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». 2015. № 10. С. 57.
Тюпня О., Лук’яненко Н. Технологія формування усвідомленого батьківства в груповій взаємодії Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами : збірник наукових праць. № 7(9). 2010. С. 319-330.