PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE FORMATION OF CONSCIOUS PARENTING OF THE YOUTH
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-3-11-18Keywords:
youth, conscious parenthood, conditions.Abstract
The article reveals the essence of the problem of the formation of conscious parenthood of young people, namely, the content is presented, the structural components of the mentioned phenomenon are characterized (value orientations of the married couple (family values); parental attitudes and expectations; parental attitudes; parental feelings; parental positions; parental responsibility; family upbringing style). Such aspects of this process are: strengthening of the adult «I» of a young person under the condition of integration; rejection of the parental model of the existence of the family and one's childhood «I» (give yourself the opportunity to grow up); development of a trusting relationship with one's own emotional and behavioral manifestations and the ability to manage them; the influence of personal meanings, value systems on the awareness of possible life scenarios. It is noted that optimization of the content and dynamics of the development of the parental sphere should include the following points: self-awareness as a father; building one's own parental position; a change in the attitude towards the child – from the awareness of oneself and the child as a single system, to the recognition of the child as a separate personality endowed with its own subjectivity; building a communication system with her. It is emphasized that the psychological and pedagogical conditions are the creation of a reflective environment that promotes the development of reflective ability, optimization of the content and dynamics of the development of the parental sphere, a favorable psychological climate in the family for revealing the emotional, intellectual and social potential of the family, taking into account individual and age characteristics of the child, prevention of developmental disorders and deviations in the behavior and daily activities of all family members, taking into account by parents knowledge about their children, their positive and negative sides, the personal example of parents, their authority, the nature of relationships in the family, joint activities, intelligent communication, organization of a modeling environment, because it is in it that it is possible to rethink the means of solving the problem, the opportunity to build one's family on the basis of individual needs and in accordance with the individual direction of development, the use of such methods of education, in which the focus is not on the content, but on the methods of organizing effective activities.
References
Безпалько О. В. Соціальна педагогіка в схемах і таблицях : навчальний посібник. Київ : Центр навчальної літератури, 2003. 134 с.
Братусь І. Програма «Школа батьківства». Практична психологія та соціальна робота. 2002. № 6. С. 35-47.
Буніна Л. М. Врахування потреб дитини як основа усвідомленого батьківства. Діти – батьки – сім’я. Вип. 3. 2005. С. 9-16.
Бурлуцька Т. Гендерний аспект формування усвідомленого батьківства як соціально-педагогічна проблема. Ґендерна політика очима української молоді. 2016. С. 34-45. URL : http://eprints.kname.edu.ua/44325/1/Збірник_28-34-45.pdf (дата звернення 10.11.22)
Веретено Т. Г. Методика підготовки юнаків-старшокласників до виконання соціальних ролей чоловіка та батька. Діти-батьки-сім’я. Вип. 2. 2004. С. 24-33.
Ілішова О. Дистанційно-інтерактивні форми співпраці з батьками в роботі педагогів ЗДО в умовах карантину. Професійна компетентність фахівців дошкільної освіти: сучасні вектори формування : монографія / за ред. І. Г. Улюкаєвої. Харків : Видавництво Іванченка І.С., 2021. С. 248-265.
Інтегровані соціальні служби: теорія, практика, інновації : навч.-метод. комплекс / автор-упоряд.: О. Безпалько, І. Звєрєва, З. Кияниця, В. Кузьмінський та ін. ; за заг. ред.: І. Звєрєвої, Ж. Петрочко. Київ, 2007. 528 с. 8. Красін С. Усвідомлене батьківство: сутність, ознаки, структура та зміст. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2017. Вип. 55. С. 215-221.
Островська Н. О. Усвідомлене батьківство молоді як основа гармонійного розвитку дитини у сім’ї. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». 2015. № 10. С. 57.
Тюпня О., Лук’яненко Н. Технологія формування усвідомленого батьківства в груповій взаємодії Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами : збірник наукових праць. № 7(9). 2010. С. 319-330.