ПОПЕРЕДЖЕННЯ ПОРУШЕНЬ ПИСЕМНОГО МОВЛЕННЯ В ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ЗАТРИМКОЮ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-3-122-136Ключові слова:
порушення писемного мовлення, затримка психічного розвитку, попередження порушень, діти дошкільного віку, логопедична робота, програмування, регуляція, контроль, рухові функції, пізнавальні функції.Анотація
Дослідження присвячене проблемі попередження порушень писемного мовлення в дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку. На основі аналізу та узагальнення науково-педагогічних досліджень доведено, що письмо, відповідно до принципу системної будови вищих психічних функцій розглядається як складна функціональна система, до складу якої входять всі компоненти структурно-функціональної організації мозку; окреслено, що недорозвиток будь-якого з цих компонентів веде до специфічних труднощів формування всієї функції в цілому; визначено, що недорозвинення або порушення одного зі структурних компонентів письмової діяльності або психічних функцій, які її забезпечують, призводить до порушення або недорозвитку письмової діяльності в цілому; розкрито, що в дітей із затримкою психічного розвитку церебрально-органічного ґенезу виявляється взаємозв'язок низького рівня сформованості пізнавальних функцій з особливостями самостійного планування, контролю та оцінки результатів діяльності. За результатами аналізу даних педагогічного експерименту засвідчено недостатню сформованість програмування, регулювання та контролю рухових та пізнавальних функцій у дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку, внаслідок чого вони входять до «групи ризику» виникнення дисграфії. Обґрунтовано важливість попередження порушень писемного мовленняву дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку церебрально-органічного ґенезу за допомогою логопедичної роботи з використанням логопедичної і нейропсихологічної корекції, яка заснована на цілеспрямованому формуванні програмування, регуляції та контролю в процесі розвитку рухових (загальних рухових і графомоторних) і пізнавальних функцій, що ефективно впливатиме на розвиток психічних функцій у дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку та дозволить успішніше підготувати дітей до шкільного навчання, і в тому числі до оволодіння письмом.
Посилання
Ілляшенко Т. Д. Науково-методичні засади побудови психолого-педагогічного супроводу дітей із затримкою психічного розвитку. Психолого-педагогічні засади технологій супроводу дітей з особливими освітніми потребами у процесі їх соціальної інтеграції : кол. монографія / авт. кол.: Т. В. Жук, Т. Д. Ілляшенко, Т. Д. Каменщук, А. Г. Обухівська, Г. В. Якимчук; наук. ред. А. Г. Обухівська, Т. Д. Ілляшенко. Київ : Ніка-Центр, 2020. С. 30–66.
Марченко І. С., Капаруліна Р. В. Зміст корекційно-розвивальної роботи з дітьми з затримкою психічного розвитку 3-7 років (логопедичний аспект). Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2004. 37 с.
Мицик, Г. М. Використання цифрових ігор у профілактиці порушення процесу читання у дітей старшого дошкільного віку. Інформаційні технології і засоби навчання. 2022. 87 (1). С. 68–80. https://doi.org/10.33407/itlt.v87i1.4638
Організація корекційно-розвиткової роботи в умовах інклюзивно-ресурсного центру : методичні рекомендації / авт. кол. : Т. В. Жук, Т. Д. Ілляшенко, Т. Д. Каменщук, А. Г. Обухівська, Г. В. Якимчук ; за ред. А. Г. Обухівської, Т. Д. Ілляшенко. Київ : Ніка-Центр, 2021. 94 с.
Ревуцька О. В. Вибрані питання логопедії. Бердянськ, 2014. 288 с.
Сак Т. В. Організація навчання школярів із затримкою психічного розвитку різних психолого-педагогічних типів. Особлива дитина: навчання і виховання. 2017. № 1. С. 13–21.
Соботович Є. Ф. Вибрані праці з логопедії. Київ. : ВД Дмитра Бураго, 2015. 308 с.
Технології логопедичного обстеження : навчально-методичний посібник / упор. Є. Ю. Линдіна, О. В. Ревуцька. 2-е видання, доповнене та доопрацьоване. Київ. : Освіта України, 2021. 218 с.
Хрестоматія з логопедії : навчальний посібник / уклад. С. В. Федоренко, І. С. Марченко ; за заг. ред. М. К. Шеремет. Київ. : Книга-плюс, 2019. 496 с.
Цибуляк Н. Ю. Зовнішні ознаки дошкільника як прояв його психічного життя. Наукові праці Донецького технічного національного університету / [відпов. ред. О. Г. Каверіна]. Донецьк : ДВНЗ «ДонНТУ», 2011. Випуск 10 (193). С. 230-234.
Чередніченко Н. В., Клименко І. В., Тенцер Л. В. Порушення письма у молодших школярів : діагностика та корекція : навчально-методичний посібник. Київ. : ДІА, 2018. 248 с.
Kruty K., Kurinna S., Zhuravlova L., Zнеinova S., Lopatina H., Lyndina Y. Developing Grammatical Competence in Preschoolers. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala. 2021. Volume 13. Issue 3. P. 20-37.
Lopatina H. Didactic visualization as a means of forming the speech personality of a child with a speech disorder. Innovative Approaches to Ensuring the Quality of Education, Scientific Research and Technological Processes. Monograph. Edited by Magdalena Gawron-Łapuszek, Yana Suchukova. Katowice : Publishing House of University of Technology. 2021. P. 309-315.