PREVENTION OF WRITTEN LANGUAGE DISORDERS IN PRESCHOOL CHILDREN WITH INTELLECTUAL DISABILITY
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-3-122-136Keywords:
impairment of written speech, retardation of mental development, prevention of impairments, preschool children, speech therapy work, programming, regulation, control, motor functions, cognitive functions.Abstract
This study is devoted to the problem of prevention of written language disorders in preschool children with intellectual disability. Based on the synthesis of previous pedagogical studies, it is known that writing, as higher mental function, is considered to be highly complex system, which involves all components of the structural and functional organization of the brain; it is also known that underdevelopment of any of these components leads to difficulties in the formation of writing abilities. It is determined that underdevelopment or impairment of one of the structural components of writing activity, or the mental functions that complement it, leads to the impairment or underdevelopment of writing activity as a whole; it was identified that in children with an intellectual disability, there is a relationship between a low level of formation of cognitive functions and aspects of independent planning, control and evaluation of outcomes of actions. Based on to the results of a pedagogical experiment, we demonstrated that the insufficient formation of motor control and cognitive skills in preschool children with intellectual disability resulted in these children's inclusion in the dysgraphia's «risk group». We justified the importance of prevention of written language disorders in preschool children with intellectual disability through speech therapy with neuropsychological corrections, which is grounded on the intentional formation of motor (general motor and graphomotor) and cognitive skills, which should positively affect the development of mental functions in preschool children with intellectual disability, and enable them to be better prepared for schooling, including successful acquisition of writing skills.
References
Ілляшенко Т. Д. Науково-методичні засади побудови психолого-педагогічного супроводу дітей із затримкою психічного розвитку. Психолого-педагогічні засади технологій супроводу дітей з особливими освітніми потребами у процесі їх соціальної інтеграції : кол. монографія / авт. кол.: Т. В. Жук, Т. Д. Ілляшенко, Т. Д. Каменщук, А. Г. Обухівська, Г. В. Якимчук; наук. ред. А. Г. Обухівська, Т. Д. Ілляшенко. Київ : Ніка-Центр, 2020. С. 30–66.
Марченко І. С., Капаруліна Р. В. Зміст корекційно-розвивальної роботи з дітьми з затримкою психічного розвитку 3-7 років (логопедичний аспект). Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2004. 37 с.
Мицик, Г. М. Використання цифрових ігор у профілактиці порушення процесу читання у дітей старшого дошкільного віку. Інформаційні технології і засоби навчання. 2022. 87 (1). С. 68–80. https://doi.org/10.33407/itlt.v87i1.4638
Організація корекційно-розвиткової роботи в умовах інклюзивно-ресурсного центру : методичні рекомендації / авт. кол. : Т. В. Жук, Т. Д. Ілляшенко, Т. Д. Каменщук, А. Г. Обухівська, Г. В. Якимчук ; за ред. А. Г. Обухівської, Т. Д. Ілляшенко. Київ : Ніка-Центр, 2021. 94 с.
Ревуцька О. В. Вибрані питання логопедії. Бердянськ, 2014. 288 с.
Сак Т. В. Організація навчання школярів із затримкою психічного розвитку різних психолого-педагогічних типів. Особлива дитина: навчання і виховання. 2017. № 1. С. 13–21.
Соботович Є. Ф. Вибрані праці з логопедії. Київ. : ВД Дмитра Бураго, 2015. 308 с.
Технології логопедичного обстеження : навчально-методичний посібник / упор. Є. Ю. Линдіна, О. В. Ревуцька. 2-е видання, доповнене та доопрацьоване. Київ. : Освіта України, 2021. 218 с.
Хрестоматія з логопедії : навчальний посібник / уклад. С. В. Федоренко, І. С. Марченко ; за заг. ред. М. К. Шеремет. Київ. : Книга-плюс, 2019. 496 с.
Цибуляк Н. Ю. Зовнішні ознаки дошкільника як прояв його психічного життя. Наукові праці Донецького технічного національного університету / [відпов. ред. О. Г. Каверіна]. Донецьк : ДВНЗ «ДонНТУ», 2011. Випуск 10 (193). С. 230-234.
Чередніченко Н. В., Клименко І. В., Тенцер Л. В. Порушення письма у молодших школярів : діагностика та корекція : навчально-методичний посібник. Київ. : ДІА, 2018. 248 с.
Kruty K., Kurinna S., Zhuravlova L., Zнеinova S., Lopatina H., Lyndina Y. Developing Grammatical Competence in Preschoolers. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala. 2021. Volume 13. Issue 3. P. 20-37.
Lopatina H. Didactic visualization as a means of forming the speech personality of a child with a speech disorder. Innovative Approaches to Ensuring the Quality of Education, Scientific Research and Technological Processes. Monograph. Edited by Magdalena Gawron-Łapuszek, Yana Suchukova. Katowice : Publishing House of University of Technology. 2021. P. 309-315.