СУТНІСНА ХАРАКТЕРИСТИКА УЯВЛЕНЬ ПРО НАНОТЕХНОЛОГІЇ ЗДОБУВАЧІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-3-164-171

Ключові слова:

здобувачі загальної середньої освіти, нанотехнології, уявлення, фізична освіта.

Анотація

У контексті розвитку фізичної освіти постає проблема формування уявлень про нанотехнології здобувачів загальної середньої освіти, що потребує її ґрунтовного дослідження. Методика проведення дослідження містить аналіз нормативно-правових документів, психолого-педагогічної літератури та наукових напрацювань для визначення сутнісних характеристик основних понять, як-то: «уявлення», «уявлення про нанотехнології», «уявлення про нанотехнології здобувачів загальної середньої освіти». Виявлено, що уявлення поділяються на дві групи залежно від здійснення впливу на органи відчуття суб’єкта діяльності та виконують сигнальну, регулятивну та налаштувальну функції в її реалізації. Вони починають функціонувати в проблемній ситуації, що може мати різні ступені визначеності, передбачати наслідки події, вирішувати складні проблеми, раціонально оцінювати обставини, шукати причинно-наслідковий зв’язок та діяти в середовищі з неповною інформацією. Наведено трактування термінів з префіксом «нано-», зокрема «нанотехнологія», що в загальному розумінні визначається як вплив на речовину на рівні окремих молекул і атомів. Встановлено, що нанотехнології забезпечують можливість створювати і модифікувати наноматеріали, а також здійснювати їх інтеграцію в повноцінно функціонуючі системи більшого масштабу. Так, основним завданням нанотехнологій є отримання наноматеріалів із заданою структурою і властивостями та їхнє застосування за певним призначенням. Наголошено на необхідності усвідомлення здобувачами загальної середньої освіти ролі нанотехнологій у науці, виробництві та різних сферах людської діяльності, що зумовлює активізацію уяви як важливого пізнавального процесу. Виокремлено можливі шляхи формування уявлень про нанотехнології здобувачів загальної середньої освіти: оновлення змісту фізики щодо фізичних властивостей наноматеріалів та застосування наноприладів; освітлення історичних фактів, що зумовлюють зміни в уявленні фізичної картини світу; впровадження окремого курсу з нанотехнологій тощо.

Посилання

Мороз І. Нанотехнології в освітній галузі. Суми : Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, 2016. 36 с.

Делоне Н. Школі потрібна сучасна фізика. Фізика в школі. 2018. С. 189. 3. Завражна О., Пасько О., Салтикова А. Основи нанотехнологій : навчально-методичний посібник для вчителів та студентів педагогічних університетів. Суми: Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, 2016. 182 с.

Каленик М. Методика вивчення питань сучасної фізики. Теоретико-методичні засади вивчення сучасної фізики та нанотехнологій у загальноосвітніх та вищих навчальних закладах : матеріали І Міжрегіональної науково-методичної конференції / за ред. О. М. Завражної. Суми : Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, 2019. С. 25–26.

Ляшенко О. Зміст фізичної освіти: яким йому бути? Науково-методичний журнал «Педагогічна преса». 2019. № 6. С. 3–6. 318

Стадник О., Мороз І., Шкурдода Ю., Яременко О. Розвиток наноосвіти – один із чинників забезпечення переходу на шостий технологічний уклад. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Педагогічні науки : зб. наук. пр. Вип. 3. Бердянськ : ФОП Ткачук О.В., 2015. С. 324–330.

Пустовий О. М. Значення сучасних наукових досягнень у формуванні наукового світогляду майбутніх учителів з фізики. Науковий часопис Національного педагогічного 234 університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Київ, 2019. С. 245–249.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-06