РОЛЬ УРОКІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА В РОЗВИТКУ КОГНІТИВНОЇ СФЕРИ УЧНІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-3-189-195

Ключові слова:

когнітивне пізнання, когнітивний розвиток, когнітивні навички, критичне та логічне мислення, пам'ять, формування понять, рішення завдань, уява гнучкість і пластичність розуму.

Анотація

У статті розглядається проблема впливу процесу вивчення предмета «Музичне мистецтво» на когнітивний розвиток учнів. Мета статті полягає в з’ясуванні особливостей впливу навчального предмета «Музичне мистецтво» на когнітивну сферу дитини на основі аналізу, узагальнення й порівняння теоретичного й практичного досвіду з означеної проблеми, а також названі чинники підвищення ефективності впливу освітніх методик на когнітивний розвиток учнів. Основними завданнями визначено наступні: сформувати поняття «когнітивний розвиток» та «когнітивні навички», проаналізувати ключові положення основних теорії когнітивного пізнання; здійснити аналіз основних процесів навчання музики з точки зору провідної навчально-пізнавальної діяльності. У дослідженні були використані теоретичні та емпіричні методи. У ході виконання дослідження було проаналізовано теоретичні та методичні джерела з проблеми дослідження, практично оцінено провідні види освітньої діяльності на уроках музичного мистецтва з точки зору їх впливу на когнітивну сферу учнів, визначено чинники, що визначають ефективність освітнього впливу процесу навчання музики на когнітивний розвиток учнів. Аналіз проблеми когнітивного розвитку в процесі навчання музики дозволяє зазначити, що воно пов’язане з підвищенням звукової чутливості дітей, а також із покращенням їх вербальних здібностей і загальних навичок міркування, що є прикладами когнітивних навичок, а отже, простежується прямий зв’язок між навчанням музики та ефективністю освітньої діяльності в цілому. Новизна дослідження полягає у вивченні й застосуванні теорії когнітивного навчання на уроках музичного мистецтва для успішної реалізації освітнього процесу в закладах освіти.

Посилання

Брунер Дж. Культура образования. Москва : Просвещение, 2006. 223 с.

Гудкова Н. М. Сутність комунікативно-когнітивного підходу до викладання іноземної мови фахового спрямування у вищому навчальному закладі. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія: Філологічна. 2015. Вип. 54. С. 21–-23.

Давыдов В. В. Проблемы развивающего обучения. Москва: Академия, 2004. 288 с.

Павленко В. В. Актуальні методи розвивального навчання. Розвиток дослідницьких здібностей обдарованих дітей та молоді: наук.-прак. конф. (Житомир, 11-12 травня 2011 р). Житомир, 2011. С. 246–251.

Ренке С. О. Поняття про когнітивний розвиток і методи його дослідження. URL : http://vuzlib.com/content/view/460/94/ (дата звернення: 01.08.2022)

Dalla Bella, S., Peretz, I.,  Aronoff, N. Time course of melody recognition: a gating paradigm study. Percept. Psychophys. 2003. № 65. Р. 1019–1028.

Herholz, S. C.,  Zatorre, R. J. Musical training as a framework for brain plasticity: behavior, function, and structure. Neuron. 2012. № 76. Р. 486–502.

Jaschke, Artur C., Honing, H.,  Scherder, Erik J. A. Longitudinal Analysis of Music Education on Executive Functions in Primary School Children. Frontiers in Neuroscience. 2018. URL : https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnins.2018.00103/full (дата звернення: 01.08.2022)

Koelsch, S., Fritz, T. V.. Cramon, D. Y., Muller, K.,  Friederici, A. D. Investigating emotion with music: an fMRI study. Human Brain Mapping. 2006. № 27. Р. 239–250.

Merrett, D. L., Peretz, I.,  Wilson, S. J. Moderating variables of music training-induced neuroplasticity: a review and discussion. Frontiers in Psychology. 2013. № 4. Р. 606.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-06