ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ ЛІКАРІВ-СТОМАТОЛОГІВ-ХІРУРГІВ В УМОВАХ ВІЙСЬКОВОГО СТАНУ
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-3-275-284Ключові слова:
стоматолог-хірург, професійна підготовка, військовий стан, психологічна стресостійкість, щелепно-лицева ділянка.Анотація
У статті узагальнюється досвід підготовки лікарів-стоматологів-хірургів в умовах військового стану на кафедрі хірургічної стоматології Тернопільського національного медичного університету імені І. Я. Горбачевського Міністерства охорони здоров’я України, які навчаються за освітньо-професійною програмою «Стоматологія» другого (магістерського) рівня вищої освіти галузі знань 22 «Охорона здоров’я» спеціальності 221 «Стоматологія». Розкриваються організаційні умови забезпечення адаптації всього освітнього процесу до реалій війни, шляхи регуляції та стабілізації емоційного стану здобувачів, залучення їх до волонтерської діяльності. Значна увага приділяється тим змінам, що торкнулися робочої програми дисципліни «Хірургічна стоматологія», зокрема модулів «Військова стоматологія» та «Травматологія щелепно-лицевої ділянки». Зміщено акцент на підготовку майбутніх стоматологів-хірургів до надання медичної допомоги пацієнтам з пораненими щелепно-лицевої ділянки, особливості клінічного перебігу таких травм, основи діагностики та лікувальних маніпуляцій, розкриваються методи й засоби, алгоритми дій з надання ургентної допомоги на місці травми, на різних етапах медичної евакуації. Крім того, теми доповнені питаннями щодо вивчення і розуміння психологічного стану поранених, надання елементарної психологічної допомоги. Висвітлюється специфіка проведення практичних занять безпосередньо в лікувальних закладах. Показано шляхи ефективної взаємодії педагога та здобувача в діагностично-лікувальному процесі амбулаторних, стаціонарних пацієнтів (сприйняття здобувача як рівноправного партнера, взаємодія з ним на паритетній основі, визнання рівноцінності цілей, прав і обов'язків по відношенню до пацієнта), що підтверджується показниками алгоритмічного та аналітичного мислення майбутнього фахівця військово-медичної сфери, наявними хірургічними, терапевтичними та деонтологічними вміннями та навичками.
Посилання
Андрійчук О. Я. Виховання гуманності у студентів медичного коледжу в процесі фахової підготовки : автореф. дис. на здобуття … канд. пед. наук : спец. 13.00.07 «Теорія та методика виховання» Київ, 2003. 19 с.
Гутор Н. С. Алгоритми виконання практичних навичок з хірургічної стоматології : посібник. Тернопіль : ТНМУ «Укрмедкнига», 2020. 171 с.
Гутор Н. С. Особливості викладання хірургічної стоматології в умовах дистанційного навчання. Актуальні проблеми вищої медичної освіти і науки : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю (м. Харків, 8 квітня 2021 р.) / ред. кол. : В. А. Капустник, В. Д. Марковський, В. В. М’ясоєдов та ін. Харків : ХНМУ, 2021. С. 58-59.
Кульбашна Я. Концептуальні основи формування професійної компетентності майбутніх фахівців у галузі стоматології. Освітологічний дискурс. 2014. № 2 (6). С. 86-96.
Маланчук В. О., Крищук М. Г., Копчак А. В. Імітаційне комп’ютерне моделювання в щелепно-лицевій хірургії. Київ : Видавничий дім «Асканія», 2013. 231 с.
Підготовка лікарів-стоматологів з позицій освітнього простору ХХІ сторіччя / Кайдашев І., Расін М., Селихова М. та ін. Проблеми екології і медицини. 2015. Т. 19. С. 22-23.
Поплавська С. Д. Етика професійної взаємодії медпрацівника і хворого. Комп’ютерно-інтегровані технології: освіта, наука, виробництво. 2013. № 11. С. 121–127.
Рибак В. А., Копчак А. В. Сучасні можливості та перспективи застосування CAD/CAM технології в лікуванні хворих із дефектами і деформаціями кісток лицевого черепа. Травма. Том 16. 2015. № 3. С. 71-78. URL : http://www.mif-ua.com/archive/article/40904 (дата звернення: 31.10.22).
Стандарт вищої освіти України. Другий (магістерській) рівень. Ступінь вищої освіти: магістр. Галузь знань 22 – Охорона здоров’я. Спеціальність 221 – Стоматологія. Видання офіційне / Шешукова О., Удод О., Остапко О., Мруга М. Київ : Міністерство освіти і науки України, 2019. Загальна кількість сторінок. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2020/08/05/281publichne-upravlinnya-ta-administruvannya-magistr.pdf (дата звернення: 29.10.22).
Українська наукова стоматологічна школа: історичні нариси / за ред. : І. П. Мазур, О. В. Павленка, І. Л. Скрипник. Кропивницький : Поліум, 2020. 224 с.
Хірургічна стоматологія та щелепно-лицева хірургія : підручник. Ч. 1. / [В. О. Маланчук та ін.]. Вінниця : Нова Книга, 2018. 439 с.