FEATURES OF TRAINING DOCTORS-DENTISTS-SURGEONS UNDER THE CONDITIONS OF THE MARTIAL STATE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-3-275-284

Keywords:

dentist-surgeon, professional training, military status, psychological stress resistance, maxillofacial area.

Abstract

The article summarizes the experience of training dentists-surgeons under martial law at the Department of Surgical Dentistry of the I. Horbachevsky Ternopil National Medical University of the Ministry of Health of Ukraine, who study under the second (master's) level «Dentistry» educational and professional program of higher education, the field of knowledge 22 «Health care», specialty 221 «Dentistry». The organizational conditions for ensuring the adaptation of the entire educational process to the realities of war (transition to asynchronous training, arranging a safe shelter, developing an algorithm for actions during air raids), ways of regulating and stabilizing the emotional state of recruits, and involving them in volunteer activities are revealed. Considerable attention is paid to those changes that affected the work program of the discipline «Surgical Stomatology», in particular the modules «Military Stomatology» and «Maxillofacial Traumatology». In particular, the emphasis is shifted to the preparation of future dentists-surgeons to provide medical assistance to patients with injuries of the maxillofacial area, the peculiarities of the clinical course of such injuries, the basics of diagnosis and therapeutic manipulations, the methods, and means, algorithms of actions for providing emergency care at the site of injury, on various stages of medical evacuation. In addition, the topics are supplemented with questions related to the study and understanding of the psychological state of the wounded and the provision of essential psychological assistance. The specifics of conducting practical classes directly in medical institutions are highlighted. Furthermore, ways of effective interaction between the teacher and the acquirer in the diagnostic and treatment process of outpatient and inpatient patients are shown (perception of the acquirer as an equal partner, interaction with him on a parity basis, recognition of the equality of goals, rights, and obligations about the patient), which is confirmed by the indicators of algorithmic and analytical thinking of the future specialist in the military-medical field, available surgical, therapeutic and deontological skills and abilities.

References

Андрійчук О. Я. Виховання гуманності у студентів медичного коледжу в процесі фахової підготовки : автореф. дис. на здобуття … канд. пед. наук : спец. 13.00.07 «Теорія та методика виховання» Київ, 2003. 19 с.

Гутор Н. С. Алгоритми виконання практичних навичок з хірургічної стоматології : посібник. Тернопіль : ТНМУ «Укрмедкнига», 2020. 171 с.

Гутор Н. С. Особливості викладання хірургічної стоматології в умовах дистанційного навчання. Актуальні проблеми вищої медичної освіти і науки : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю (м. Харків, 8 квітня 2021 р.) / ред. кол. : В. А. Капустник, В. Д. Марковський, В. В. М’ясоєдов та ін. Харків : ХНМУ, 2021. С. 58-59.

Кульбашна Я. Концептуальні основи формування професійної компетентності майбутніх фахівців у галузі стоматології. Освітологічний дискурс. 2014. № 2 (6). С. 86-96.

Маланчук В. О., Крищук М. Г., Копчак А. В. Імітаційне комп’ютерне моделювання в щелепно-лицевій хірургії. Київ : Видавничий дім «Асканія», 2013. 231 с.

Підготовка лікарів-стоматологів з позицій освітнього простору ХХІ сторіччя / Кайдашев І., Расін М., Селихова М. та ін. Проблеми екології і медицини. 2015. Т. 19. С. 22-23.

Поплавська С. Д. Етика професійної взаємодії медпрацівника і хворого. Комп’ютерно-інтегровані технології: освіта, наука, виробництво. 2013. № 11. С. 121–127.

Рибак В. А., Копчак А. В. Сучасні можливості та перспективи застосування CAD/CAM технології в лікуванні хворих із дефектами і деформаціями кісток лицевого черепа. Травма. Том 16. 2015. № 3. С. 71-78. URL : http://www.mif-ua.com/archive/article/40904 (дата звернення: 31.10.22).

Стандарт вищої освіти України. Другий (магістерській) рівень. Ступінь вищої освіти: магістр. Галузь знань 22 – Охорона здоров’я. Спеціальність 221 – Стоматологія. Видання офіційне / Шешукова О., Удод О., Остапко О., Мруга М. Київ : Міністерство освіти і науки України, 2019. Загальна кількість сторінок. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2020/08/05/281publichne-upravlinnya-ta-administruvannya-magistr.pdf (дата звернення: 29.10.22).

Українська наукова стоматологічна школа: історичні нариси / за ред. : І. П. Мазур, О. В. Павленка, І. Л. Скрипник. Кропивницький : Поліум, 2020. 224 с.

Хірургічна стоматологія та щелепно-лицева хірургія : підручник. Ч. 1. / [В. О. Маланчук та ін.]. Вінниця : Нова Книга, 2018. 439 с.

Published

2022-12-06