ОРГАНІЗАЦІЙНІ ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З ПОЖЕЖНОЇ БЕЗПЕКИ ЗВО ДСНС УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-3-348-360Ключові слова:
дослідницька компетентність, фахівець з пожежної безпеки, науково-дослідницька діяльність, педагогічна умова, евалюація, академічна доброчесність, інформаційні технології.Анотація
У статті доведено важливе значення формування дослідницької компетентності фахівців з пожежної безпеки закладів вищої освіти Державної служби України з надзвичайних ситуацій. Зазначено, що формуванню їхньої готовності до науково-дослідницької діяльності, що і є в широкому сенсі завданням представленого дослідження, сприятиме розробка педагогічних умов формування дослідницької компетентності майбутніх рятувальників. Проведено теоретичний аналіз тлумачення понять «умова» та «педагогічна умова». Виявлено три класи педагогічних умов, що забезпечують формування дослідницької компетентності майбутніх фахівців із пожежної безпеки у професійній підготовці, зокрема: організаційні, психолого-педагогічні та методичні. Детально проаналізовано сутність педагогічних умов організаційного класу. До них віднесено такі педагогічні умови: евалюація освітнього простору; забезпечення академічної доброчесності; створення інформаційного забезпечення наукових досліджень фахівців; забезпечення участі фахівців у конференціях, симпозіумах, виставках, конкурсах тощо, обов’язковість публікації результатів досліджень. Усебічно схарактеризовано кожну з виокремлених умов, а саме: розкрито сутність поняття «евалюація», описано розвиток евалюаційного руху у світі та в нашій державі, розглянуто можливість та перспективи використання позитивного зарубіжного досвіду в українській освіті, показано особливості евалюації в контексті введення компетентнісного підходу в освіті та формування дослідницької компетентності; на основі нормативно-правових актів розкрито поняття «академічна доброчесність» та обґрунтовано її важливе значення у системі освіти, на основі проведеного опитування вказано на недостатній рівень заходів з академічної доброчесності та знань про неї у здобувачів вищої освіти, запропоновано теоретичні шляхи вирішення цієї проблеми; обґрунтовано важливу роль інформаційних технологій у сучасній освіті, описано переваги їх активного використання в освітньому процесі та особливості інноваційного розвитку професійної освіти; підкреслено важливість дотримання вимог до написання наукових публікацій, звернено увагу на характерні помилки при підготовці таких матеріалів.
Посилання
Бабанский Ю. К., Победоносцев Г. А. Комплексный подход к воспитанию учащихся: в вопросах и ответах. Київ : Рад. школа, 1983. 256 с.
Вінник М. О. Використання інформаційних технологій у науково-дослідній роботі майбутніх інженерів-програмістів. Інформаційні технології в освіті. 2014. Вип. 18. С. 132–138.
Евалюація: наукові, освітні, соціальні проекти / редактори : В. Євтух, Л. Корпоровіч, М. Руісс, Л. Рутка. Київ : CESESP, 2017. Вип. 3. 220 с.
Закон України «Про освіту» від 05 вересня 2017 року № 2145-VІІІ. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 21.10.2022).
Закон України «Про основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки» від 09 січня 2007 року № 537-V. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/537-16#Text (дата звернення: 21.10.2022).
Здрагат С. Г. Евалюація: історія та розвиток. Міжнародний науковий форум: соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент. 2015. Вип. 19–20. С. 121–130.
Здрагат С. Г. Евалюація як система інноваційного підвищення якості освіти у соціологічній перспективі. Вісник Львівського університету. Серія соціологічна. Львів, 2015. Випуск 9. С. 187–194.
Кусій М. І. Підготовка майбутніх фахівців пожежно-рятувальної служби до професійної діяльності : дис. на здобуття наук. ст. канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Львів, 2011. 267 с.
Лист МОН України від 26 жовтня 2017 року № 1/9-565 «Щодо забезпечення академічної доброчесності у закладах вищої освіти». URL : https://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/57798/ (дата звернення: 21.10.2022).
Навчання студентів академічній доброчесності у бібліотеці ВНЗ : методичні поради / автори-укладачі: Л. В. Савенкова, С. О. Чуканова ; редколегія: В. С. Пашкова, О. В. Воскобойнікова-Гузєва, Я. Є. Сошинська. Київ : Українська бібліотечна асоціація, 2016. 41 с.
Ножко І. О., Пелипенко М. М., Лагно Д. В. Науково-дослідницька робота у процесі формування професійної компетентності майбутніх фахівців з пожежної безпеки ЗВО ДСНС України. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки : зб. наук. пр. Бердянськ : БДПУ, 2021. Вип. 3. С. 108–114.
Пелипенко М. М. Системність як педагогічна умова формування готовності майбутніх фахівців оперативно-рятувальної служби до самозбереження. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / головний редактор М. Т. Мартинюк. Умань : ФОП Жовтий О. О., 2014. Частина 2. С. 283-289.
Поліщук Н. М. Здоров’язберігаюча компетентність особистості: сутність, структура. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : зб. наук. праць. Київ – Вінниця, 2012. Вип. 33. С. 32–36.
Сацик В. І. Академічна доброчесність: міфічна концепція чи дієвий інструмент забезпечення якості вищої освіти? Освітня політика. Портал громадських експертів. 2017. URL : http://education-ua.org/ua/articles/930-akademichna-dobrochesnist-mifichna-kontseptsiya-chi-dievij-instrument-zabezpechennya-yakosti-vishchoji-osviti (дата звернення: 21.10.2022).
Співаковський О. В., Вінник М. О., Тарасіч Ю. Г. Побудова ІКТ інфраструктури ВНЗ: проблеми та шляхи вирішення. Інформаційні технології і засоби навчання. 2014. Т. 39, Вип. 1. С. 99–116.
Ткаченко Т. Організаційно-педагогічні умови формування професійної компетентності фахівців безпеки життєдіяльності засобами інформаційно-комунікаційних технологій. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія : Педагогіка. 2009. № 3. С. 114–118.
Трифонова О. М., Садовий М. І. Інформаційні технології в наукових дослідженнях. Педагогічні науки : зб. наук. праць. Херсон: Видавничий дім «Гельветика», 2022. Вип. 98. С. 27–33.
Уйсімбаєва Н. В. Науково-дослідна діяльність майбутнього фахівця. Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки / ред. кол.: В. В. Радул [та ін.]. Кіровоград : КДПУ ім. В. Винниченка, 2010. Вип. 88. С. 243–246.