ORGANIZATIONAL PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE FORMATION OF RESEARCH COMPETENCE OF FUTURE SPECIALISTS OF FIRE SAFETY OF HIGHER EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS OF SES OF UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-3-348-360

Keywords:

research competence, fire safety specialist, research activity, pedagogical condition, evaluation, academic integrity, information technology.

Abstract

The authors proves the importance of the formation of research competence of specialists of fire safety institutions of higher education of the State Emergency Service of Ukraine. It is noted that the formation of their readiness for scientific and research activities, which is in a broad sense the task of the presented research, will contribute to the development of pedagogical conditions for the formation of research competence of future rescuers. A theoretical analysis of the interpretation of the concepts «condition» and «pedagogical condition» was carried out. Three classes of pedagogical conditions have been identified that ensure the formation of research competence of future fire safety specialists in professional training, in particular: organizational, psychological-pedagogical and methodical. The essence of the pedagogical conditions of the organizational class is analyzed in detail. They include the following pedagogical conditions: evaluation of the educational space; ensuring academic integrity; creation of information support for scientific research of specialists; ensuring the participation of specialists in conferences, symposia, exhibitions, competitions, etc., the obligation to publish research results. The skin from isolated conditions is comprehensively characterized, namely: the essence of the concept of «evaluation» is revealed, the development of the evaluation movement in the world and in our country is described, the possibilities and prospects of using positive foreign experience in Ukrainian education are visible, the peculiarities of evaluation in the context of conducting a competency-based approach in education and formation of research competence are shown; on the basis of legal acts, the concept of «academic integrity» is revealed and its importance in the education system is substantiated, on the basis of the conducted survey, the insufficient level of academic integrity measures and knowledge about it among students of higher education is shown, theoretical ways of solving this problem are proposed; the important role of information technologies in modern education is substantiated, the advantages of their active use in the educational process and the features of the innovative development of professional education are described; the importance of compliance with the requirements for writing scientific publications is emphasized, attention is drawn to typical errors in the preparation of such materials.

References

Бабанский Ю. К., Победоносцев Г. А. Комплексный подход к воспитанию учащихся: в вопросах и ответах. Київ : Рад. школа, 1983. 256 с.

Вінник М. О. Використання інформаційних технологій у науково-дослідній роботі майбутніх інженерів-програмістів. Інформаційні технології в освіті. 2014. Вип. 18. С. 132–138.

Евалюація: наукові, освітні, соціальні проекти / редактори : В. Євтух, Л. Корпоровіч, М. Руісс, Л. Рутка. Київ : CESESP, 2017. Вип. 3. 220 с.

Закон України «Про освіту» від 05 вересня 2017 року № 2145-VІІІ. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 21.10.2022).

Закон України «Про основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки» від 09 січня 2007 року № 537-V. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/537-16#Text (дата звернення: 21.10.2022).

Здрагат С. Г. Евалюація: історія та розвиток. Міжнародний науковий форум: соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент. 2015. Вип. 19–20. С. 121–130.

Здрагат С. Г. Евалюація як система інноваційного підвищення якості освіти у соціологічній перспективі. Вісник Львівського університету. Серія соціологічна. Львів, 2015. Випуск 9. С. 187–194.

Кусій М. І. Підготовка майбутніх фахівців пожежно-рятувальної служби до професійної діяльності : дис. на здобуття наук. ст. канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Львів, 2011. 267 с.

Лист МОН України від 26 жовтня 2017 року № 1/9-565 «Щодо забезпечення академічної доброчесності у закладах вищої освіти». URL : https://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/57798/ (дата звернення: 21.10.2022).

Навчання студентів академічній доброчесності у бібліотеці ВНЗ : методичні поради / автори-укладачі: Л. В. Савенкова, С. О. Чуканова ; редколегія: В. С. Пашкова, О. В. Воскобойнікова-Гузєва, Я. Є. Сошинська. Київ : Українська бібліотечна асоціація, 2016. 41 с.

Ножко І. О., Пелипенко М. М., Лагно Д. В. Науково-дослідницька робота у процесі формування професійної компетентності майбутніх фахівців з пожежної безпеки ЗВО ДСНС України. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки : зб. наук. пр. Бердянськ : БДПУ, 2021. Вип. 3. С. 108–114.

Пелипенко М. М. Системність як педагогічна умова формування готовності майбутніх фахівців оперативно-рятувальної служби до самозбереження. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / головний редактор М. Т. Мартинюк. Умань : ФОП Жовтий О. О., 2014. Частина 2. С. 283-289.

Поліщук Н. М. Здоров’язберігаюча компетентність особистості: сутність, структура. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : зб. наук. праць. Київ – Вінниця, 2012. Вип. 33. С. 32–36.

Сацик В. І. Академічна доброчесність: міфічна концепція чи дієвий інструмент забезпечення якості вищої освіти? Освітня політика. Портал громадських експертів. 2017. URL : http://education-ua.org/ua/articles/930-akademichna-dobrochesnist-mifichna-kontseptsiya-chi-dievij-instrument-zabezpechennya-yakosti-vishchoji-osviti (дата звернення: 21.10.2022).

Співаковський О. В., Вінник М. О., Тарасіч Ю. Г. Побудова ІКТ інфраструктури ВНЗ: проблеми та шляхи вирішення. Інформаційні технології і засоби навчання. 2014. Т. 39, Вип. 1. С. 99–116.

Ткаченко Т. Організаційно-педагогічні умови формування професійної компетентності фахівців безпеки життєдіяльності засобами інформаційно-комунікаційних технологій. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія : Педагогіка. 2009. № 3. С. 114–118.

Трифонова О. М., Садовий М. І. Інформаційні технології в наукових дослідженнях. Педагогічні науки : зб. наук. праць. Херсон: Видавничий дім «Гельветика», 2022. Вип. 98. С. 27–33.

Уйсімбаєва Н. В. Науково-дослідна діяльність майбутнього фахівця. Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки / ред. кол.: В. В. Радул [та ін.]. Кіровоград : КДПУ ім. В. Винниченка, 2010. Вип. 88. С. 243–246.

Published

2022-12-06