ВІЗУАЛІЗАЦІЯ КОМУНІКАТИВНОГО ПРОЦЕСУ ПІД ЧАС ВИКЛАДАННЯ ІНОЗЕМЦЯМ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-3-406-416Ключові слова:
візуалізація, комунікація, скрайбінг, ментальні карти, хмари тегів, кроссенс.Анотація
У статті розглянуто проблему негативного впливу на сучасних молодих людей величезної кількості інформації, яку багато хто з них не в змозі ефективно сприймати, якісно переробляти та використовувати. Зазначено, що цю проблему допомагають вирішити нові методики та способи навчання, у тому числі й технології візуального представлення навчального матеріалу. Також досліджено поняття наочності й візуалізації та зроблено висновок, що цими термінами позначають схожі способи отримання інформації, які базуються на зоровому (або зоровому й слуховому) сприйнятті об’єктивної дійсності, але ці поняття не є тотожними. У статті наведено можливості впровадження таких популярних технологій візуалізації даних, як скрайбінг, ментальні карти, хмари тегів і кроссенси в процес викладання української мови іноземним студентам. Проаналізовано правила й алгоритми створення цих форм зорового подання навчального матеріалу, описано їхнє практичне застосування під час проведення аудиторних і позааудиторних занять з української мови як іноземної. Особливу увагу сконцентровано на необхідності врахування в процесі підготовки й застосування на практиці подібних форм візуалізації не тільки загальнолюдських особливостей мислення, але й культурно-етнічних відмінностей та особливостей сприйняття об’єктів дійсності представниками різних національностей. Зроблено висновок щодо доцільності або недоцільності використання скрайбінгу, ментальних карт, хмар тегів, кроссенсів, а також інтерактивних стрічок часу й інтернет-мемів у якості засобів комунікації та подання навчальної інформації під час навчання іноземних студентів української мови як таких, що враховують психологічні й когнітивні особливості сучасної молоді, дозволяють подати матеріал стисло та зрозуміло, а також урізноманітнюють заняття, сприятимуть кращому засвоєнню та запам’ятовуванню учнями складних граматичних, лексичних і лінгвокраїнознавчих матеріалів, роблячи навчальний процес більш ефективним, тобто відповідають вимогам сучасної освіти.
Посилання
Бігич О. Кроссенс як візуальна опора для навчання іноземних мов і культур. Збірник тез доповідей VІ Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції «Іноземна мова у професійній підготовці спеціалістів: проблеми та стратегії». Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2022. С. 139–142.
Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. та голов. ред. В. Т. Бусел. Київ ; Ірпінь : Перун, 2005. 1728 с. URL : http://irbis-nbuv.gov.ua/ulib/item/UKR0000989 (дата звернення: 10.10.2022).
Візуалізація в освітньому процесі. URL : https://college.nuph.edu.ua/ візуалізація-в-освітньому-процесі/ (дата звернення: 09.10.2022).
Гавронський В. В. Візуалізація навчальної інформації. URL : https://phys.ipo.kubg.edu.ua/?page_id=662 (дата звернення: 09.10.2022).
Житєньова Н. В. Технології візуалізації в сучасних освітніх трендах. URL : https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/15191/1/Zhytienova_E_Ser.pdf (дата звернення: 15.10.2022).
Заболотна О. А. Візуалізація як стратегія впровадження освітньої альтернативи. Збірник наукових праць «Педагогічні науки», 2012. Том 1. № 62. С. 101–106. URL : https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/issue/view/43 (дата звернення: 19.10.2022).
Лухіна М. Ю., Сабадир Г. І. Метод когнітивної візуалізації в процесі навчання іноземних студентів української мови. Інновації та традиції у мовній підготовці студентів: матеріали Міжнародного науково-практичного семінару. Харків : Видавництво Іванченка І. С., 2020. С. 119–121.
Малієнко Ю. Теоретичні засади візуалізації змісту підручників з історії для старшої школи у контексті компетентнісного навчання. Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць. Київ : Педагогічна думка, 2019. Вип. 23. С. 149–161.
Мовчан В. І. Розвиток візуального мислення майбутніх учителів початкової школи засобами скрайбінгу. Вісник Черкаського університету. Серія «Педагогічні науки», 2017. № 11. С. 91–96.
Піддубний М. А. Візуалізація як ефективний засіб підвищення якості сучасної освіти. Візуалізація як засіб формування пізнавального інтересу учнів у процесі навчанні української мови і літератури: учительські секрети успіху. Рівне : РОІППО, 2021. 39 с. URL : https://roippo.org.ua/upload/iblock/b3f/pos_bnik-zakhodu-_1_.pdf (дата звернення: 15.10.2022).
Салюк Б. Технології візуалізації даних у викладанні англійської мови у вищих навчальних закладах. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка, 2016. № 4. С. 31–38.
Семеніхіна О., Юрченко А. Уміння візуалізувати навчальний матеріал засобами мультимедіа як фахова компетентність учителя. Науковий вісник Ужгородського національного університету: Серія «Педагогіка. Соціальна робота». Вип. 33. 2014. С. 176–179.
Восприятие визуальной и речевой информации. Основы педагогики высшей школы / Товажнянский Л. Л., Романовский О. Г., Бондаренко В. В., Пономарев О. С., Черванева З. О. Харьков : НТУ «ХПИ», 2005. 600 с. URL : https://buklib.net/books/36624/ (дата звернення: 10.10.2022).
Шкурко О. Ментальні карти як спосіб візуалізації навчального матеріалу в процесі навчання іноземних мов. Лінгвістичні та лінгвокультурологічні аспекти навчання іноземних студентів у закладах вищої освіти України : матеріали Регіональної інтернет-конференції. Дніпро: Ліра, 2022. С. 70–72.
Як створити та використати хмарку тегів? TEACHHUB. Незалежна Освітня Корпорація. URL : https://teach-hub.com/yak-stvoryty-ta-vykorystaty-khmarku-tehiv/ (дата звернення: 19.10.2022).
Золотарьов Д. Як технології та інтернет змінили наше сприйняття інформації. Журнал KOZAKY: матеріали по психіатрії та хворобам ЦНС. URL : https://www.kozaky.org.ua/yak-texnologi%d1%97-ta-internet-zminili-nashe-sprijnyattya-informaci%d1%97/ (дата звернення: 19.10.2022).