VISUALIZATION OF THE COMMUNICATION PROCESS DURING TEACHING THE UKRAINIAN LANGUAGE TO FOREIGNERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-3-406-416

Keywords:

visualization, communication, scribing, mental maps, tag clouds, cross-sense.

Abstract

The article examines the problem of the negative impact on modern young people of a huge amount of information, which many of them are unable to perceive, process and use effectively. It is noted that this problem can be solved by new teaching methods and methods, including the technologies of visual presentation of educational material. The concepts of visibility and visualization were also investigated and it was concluded that these terms denote similar methods of obtaining information based on visual (or visual and auditory) perception of objective reality, but these concepts are not identical. The article presents the possibilities of introducing such popular data visualization technologies as scribing, mental maps, tag clouds and cross-sensing into the process of teaching Ukrainian to foreign students. The rules and algorithms for creating these forms of visual presentation of educational material are analyzed, and their practical application during classroom and out-of-classroom lessons on the Ukrainian language as a foreign language is described. Particular attention is focused on the need to take into account in the process of preparation and practical application of similar forms of visualization not only common features of human thinking, but also cultural and ethnic differences and peculiarities of perception of objects of reality by representatives of different nationalities. A conclusion was made regarding the expediency or impracticality of using scribing, mental maps, tag clouds, cross-senses, as well as interactive timelines and Internet memes as means of communication and presentation of educational information during the teaching of foreign students of the Ukrainian language as such, which take into account psychological and cognitive features of modern youth, allow presenting the material concisely and clearly, and also diversify classes, will contribute to better assimilation and memorization by students of complex grammatical, lexical and linguo-regional studies materials, making the educational process more effective, i.e. meet the requirements of modern education.

References

Бігич О. Кроссенс як візуальна опора для навчання іноземних мов і культур. Збірник тез доповідей VІ Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції «Іноземна мова у професійній підготовці спеціалістів: проблеми та стратегії». Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2022. С. 139–142.

Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. та голов. ред. В. Т. Бусел. Київ ; Ірпінь : Перун, 2005. 1728 с. URL : http://irbis-nbuv.gov.ua/ulib/item/UKR0000989 (дата звернення: 10.10.2022).

Візуалізація в освітньому процесі. URL : https://college.nuph.edu.ua/ візуалізація-в-освітньому-процесі/ (дата звернення: 09.10.2022).

Гавронський В. В. Візуалізація навчальної інформації. URL : https://phys.ipo.kubg.edu.ua/?page_id=662 (дата звернення: 09.10.2022).

Житєньова Н. В. Технології візуалізації в сучасних освітніх трендах. URL : https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/15191/1/Zhytienova_E_Ser.pdf (дата звернення: 15.10.2022).

Заболотна О. А. Візуалізація як стратегія впровадження освітньої альтернативи. Збірник наукових праць «Педагогічні науки», 2012. Том 1. № 62. С. 101–106. URL : https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/issue/view/43 (дата звернення: 19.10.2022).

Лухіна М. Ю., Сабадир Г. І. Метод когнітивної візуалізації в процесі навчання іноземних студентів української мови. Інновації та традиції у мовній підготовці студентів: матеріали Міжнародного науково-практичного семінару. Харків : Видавництво Іванченка І. С., 2020. С. 119–121.

Малієнко Ю. Теоретичні засади візуалізації змісту підручників з історії для старшої школи у контексті компетентнісного навчання. Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць. Київ : Педагогічна думка, 2019. Вип. 23. С. 149–161.

Мовчан В. І. Розвиток візуального мислення майбутніх учителів початкової школи засобами скрайбінгу. Вісник Черкаського університету. Серія «Педагогічні науки», 2017. № 11. С. 91–96.

Піддубний М. А. Візуалізація як ефективний засіб підвищення якості сучасної освіти. Візуалізація як засіб формування пізнавального інтересу учнів у процесі навчанні української мови і літератури: учительські секрети успіху. Рівне : РОІППО, 2021. 39 с. URL : https://roippo.org.ua/upload/iblock/b3f/pos_bnik-zakhodu-_1_.pdf (дата звернення: 15.10.2022).

Салюк Б. Технології візуалізації даних у викладанні англійської мови у вищих навчальних закладах. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка, 2016. № 4. С. 31–38.

Семеніхіна О., Юрченко А. Уміння візуалізувати навчальний матеріал засобами мультимедіа як фахова компетентність учителя. Науковий вісник Ужгородського національного університету: Серія «Педагогіка. Соціальна робота». Вип. 33. 2014. С. 176–179.

Восприятие визуальной и речевой информации. Основы педагогики высшей школы / Товажнянский Л. Л., Романовский О. Г., Бондаренко В. В., Пономарев О. С., Черванева З. О. Харьков : НТУ «ХПИ», 2005. 600 с. URL : https://buklib.net/books/36624/ (дата звернення: 10.10.2022).

Шкурко О. Ментальні карти як спосіб візуалізації навчального матеріалу в процесі навчання іноземних мов. Лінгвістичні та лінгвокультурологічні аспекти навчання іноземних студентів у закладах вищої освіти України : матеріали Регіональної інтернет-конференції. Дніпро: Ліра, 2022. С. 70–72.

Як створити та використати хмарку тегів? TEACHHUB. Незалежна Освітня Корпорація. URL : https://teach-hub.com/yak-stvoryty-ta-vykorystaty-khmarku-tehiv/ (дата звернення: 19.10.2022).

Золотарьов Д. Як технології та інтернет змінили наше сприйняття інформації. Журнал KOZAKY: матеріали по психіатрії та хворобам ЦНС. URL : https://www.kozaky.org.ua/yak-texnologi%d1%97-ta-internet-zminili-nashe-sprijnyattya-informaci%d1%97/ (дата звернення: 19.10.2022).

Published

2022-12-06