ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ІНТЕРНАЦІОНАЛІЗАЦІЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-2-11-27

Ключові слова:

глобалізація, інтернаціоналізація, вища освіта, університет, мобільність.

Анотація

У статті проаналізовано понятійно-категоріальний апарат визначення «інтернаціоналізація вищої освіти». Проаналізовано міжнародні університетські центри-ініціатори інтернаціоналізації вищої освіти. З’ясовано сутність категорій «інтернаціоналізації вищої освіти» в процесі інтеграції міжнародних цінностей навчання, наукових досліджень та соціальних послуг закладами вищої освіти у процесі формування стратегії розвитку вищої освіти, орієнтованої на перспективи розвитку сучасного суспільства знань. У статті обґрунтовано, що інтернаціоналізація вищої освіти сприяє поглибленню процесів політичної та економічної інтеграції, зниженню військового протистояння, розвитку глобальних систем телекомунікацій, мобільності студентів та викладачів, яка є характерною для європейських освітніх програм, двосторонніх договорів між державами про співробітництво у сфері освіти, науки та культури, угод між університетами про академічні обміни. Інтернаціоналізацію вищої освіти пропонується розглядати як процес інтеграції міжнародного, міжкультурного та глобального виміру цілей, навчання, досліджень та сервісних функцій системи вищої освіти; як процес, що розкриває відносини між націями, людьми, культурами, інституціями, системами; як процес змін, який спрямований на задоволення індивідуальних потреб та інтересів кожного закладу вищої освіти. Автори доводять, що головною метою системи вищої освіти на рубежі століть є підготовка випускників до життя та роботи в глобальному суспільстві. У статті підкреслюється, що особливе значення в цьому світі мають міжнародні та міжкультурні навички і знання, усвідомлення необхідності активної взаємодії з представниками інших культур і відданість цим діям, уміння мислити на локальному, національному і глобальному рівнях.

Посилання

Ажажа М. А., Гонда А., Несторенко Т. П. Человеческий капитал: теоретические основы и механизмы развития. Problems of spatial development of socio-economic systems: economics, education, medicine. Monograph. Opole: The Academy of Management and Administration in Opole, 2015. С. 63-69. URL: https://cutt.ly/YFdf3RC (дата звернення: 30.08.2022)

Ачкасова С. А. Теоретичні аспекти визначення поняття «інтернаціоналізація вищої освіти». Інженерні та освітні технології. 2018. № 1 (21). URL: https://cutt.ly/bXRm4XZ (дата звернення: 30.08.2022)

Будапештсько‐Віденська декларація о створенні Європейського простору вищої освіти, 11-12 березня 2010 р. у Будапешті та Відні. URL: http://www.edupolicy.org.ua/files/Budapest‐Vienna_Declaration(2010).pdf. (дата звернення: 30.08.2022)

Декларація IV З'їзду Європейської асоціації університетів у Лісабоні під назвою «Університети Європи після 2010 року: через різноманіття до спільних цілей» (квітень 2007 р.)

Иванов Д. В. Эволюция концепции глобализации. 2002. URL: https://cutt.ly/TXRY5R6 (дата звернення: 30.08.2022)

Косов Ю. В., Халин В. Г., Фокина В. В. Созвездие талантов – ключевой фактор формирования университетов мирового класса: российский и зарубежный опыт. Управленческое консультирование: научно-практический журнал. 2014. № 5(65). С. 60–72.

Несторенко Т. П. Значення університету для економіки міста: приклад впливу переміщеного університету. Вісник Хмельницького національного університету, №5, т. 1, 2021 (298), 223-227. URL: https://cutt.ly/8XRnuzs (дата звернення: 30.08.2022)

Несторенко Т. П., Бордоусов О. В. Ценность высшего образования для индивида. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2015. Т. 3. С. 171-174. URL: https://cutt.ly/SGYr6T9 (дата звернення: 30.08.2022)

Сбруєва А.А. Інтернаціоналізація вищої освіти: сутність поняття та системні зміни парадигми. Педагогічні науки, 2001. С. 157-167. URL: https://cutt.ly/FXRIfSY (дата звернення: 30.08.2022)

Степаненко І., Дебич М. Інтернаціоналізація як інструмент розвитку лідерського потенціалу університету : навчальний посібник. Київ : ДП «НВЦ «Пріоритети», 2017. 44 с. URL: https://cutt.ly/nXRnapt (дата звернення: 30.08.2022)

Хомерікі О. А. Інтернаціоналізація і інтеграція, як напрямки глобалізації освіти: процеси синтезу і диференціації. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. 2012. №16. С. 76-84. URL: https://cutt.ly/QXRIMyO (дата звернення: 30.08.2022)

Abyzova L., Babenko O., Nestorenko T., Reshetova I., Semeniuk M., Shevchenko O. Educational management in Ukraine: the place of displaced universities. Sustainable Development Goals: The 2030 Agenda & Does environmental diplomacy reflect new challenges regarding climate change? Workshop 8.11.2017. University of Economics in Bratislava, Bratislava. URL: https://cutt.ly/SYcVUXq (дата звернення: 30.08.2022).

Academic Cooperation Association. URL: https://aca-secretariat.be/; https://cutt.ly/6XRnf1n (дата звернення: 30.08.2022).

Affirming Academic Values in Internationalization of Higher Education: A Call for Action: International Association of Universities (International Ad Hoc Expert Group on Re‐thinking Internationalization). URL: https://cutt.ly/aXRnhrv (дата звернення: 30.08.2022)

Barteil, M. Internalization of Universities: A University Culture-based Framework. Higher Education. 2003. Vol. 45. № 1. P. 43-70.

Canadian Bureau for International Education. URL: https://cbie.ca/ (дата звернення: 30.08.2022)

Chernyakova Zh. Yu., Bugaienko T. V. The internationalization of the educational process: theoretical foundations. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, VII (86), Issue: 209, 2019. URL: https://cutt.ly/VXRnkOR (дата звернення: 30.08.2022)

DAAD: German Academic Exchange Service. URL: https://www.daad.de/en/sign-language/ (дата звернення: 30.08.2022)

De Wit H. Global: Naming internationalisation will not revive IT. World University News. 2011. № 194. URL: https://cutt.ly/VXRnLkN (дата звернення: 30.08.2022)

De Wit H. International Education in Europe. EAIE Occasional Paper Number Two. Amsterdam, The Netherlands: European Association for International Education. l992.

De Wit H. Internationalisation of Higher Education in Europe and its assessment, trends and issues. 2010. URL: https://cutt.ly/WXRmUEK. (дата звернення: 30.08.2022)

De Wit Н. Sonata: Internationalisation policies, perceptions, practices. Where is internationasation going? CeQuint Conference. Paris. 26-27 February 2015. URL: https://cutt.ly/AXRmjqv (дата звернення: 30.08.2022)

Education Team of Los Angeles Office, 2019. URL: https://cutt.ly/lXRnCo4 (дата звернення: 30.08.2022)

Ellingboe B.J. The Most Frequently Asked Questions about Internationalization. IIE. Open Doors on the Web. 1997. 10 p. 25. European Association for International Education. URL: https://www.eaie.org/about-eaie.html (дата звернення: 30.08.2022)

European higher education in the world communication from the Commission to European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the regions. Brussels, 11.7.2013. COM (2013) 499 final. 28 р.

Internationalisation of Higher Education. URL: https://www.handbook-internationalisation.com/ (дата звернення: 30.08.2022)

Internet usage statistics. The Internet Big Picture. World Internet Users and 2022 Population Stats. URL: http://www.internetworldstats.com/stats.htm (дата звернення: 30.08.2022)

Knight J. Internationalisation of higher education: A conceptual framework. Internationalisation of higher educationin Asia Pacific countries. Amsterdam: European Association for International Education (EAIE), in cooperation with IDP Education Australia and the Programme on Institutional Management in Higher Education (IMHE) of the Organisation for Economic Cooperation and Development. Paris: OECD, 1997. P. 5–19.

Making the Most of Our Potential: Consolidating the European Higher Education Area. Bucharest Communiqué. URL: https://cutt.ly/HXRmBdN. (дата звернення: 30.08.2022) 31. NAFSA: Association of International Educators. URL: https://cutt.ly/6XRm0fp (дата звернення: 30.08.2022)

Nestorenko T., Dubrovina N., Peliova J. Local Economic Impact of Domestic and International Students: Case of University of Economics in Bratislava. In: European Financial Systems, 2016. Proceedings of the 13th International Scientific Conference. 496-501. URL: https://www.ceeol.com/search/chapter-detail?id=839819 (дата звернення: 30.08.2022)

Nestorenko T., Ostenda A., Perelygina L., Ilina Yu. The Impact of Foreign Students on Internationalization of University and on the Economy of a Host City (Case of the Katowice School of Technology). Capacity and resources for sustainable development: the role of economics, business, management and related disciplines. EDAMBA-2018. Conference Proceedings of International Scientific Conference for Doctoral Students and Post-Doctoral Scholars. 17-19 April, 2018, 356-366. URL: https://cutt.ly/vXRxiUV (дата звернення: 30.08.2022)

Prague declaration [European Universities – Looking forward with confidence]. Brussels: European University Association, 2009. 8 p.

Shchetynina O., Horbatiuk L., Alieksieieva H., Kravchenko N. Project management systems as means of development students time management skills. CEUR Workshop Proceedings, 2019, 2387, pp. 370–384

The Bologna Process 2020 – The European Higher Education Area in the new decade. Communiqué of the Conference of European Ministers Responsible for Higher Education, Leuven and Louvain‐la‐Neuve, 28–29 April 2009.

The Dutch organisation for internationalisation in education. URL: https://www.nuffic.nl/en (дата звернення: 30.08.2022)

Tonkin Y., Edwards J. The World in the Curriculum: Curricular Strategies for the Twenty first Century. New York: Change Magazine Press. l98l.

Washington State University. Internationalizing U.S. Universities: A Time for Leadership. Conference Proceeding, June 5-7, Spokane. Pullman, WA: Washington State University International Program Development Office. l990.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-30