ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ У МИСТЕЦЬКІЙ ОСВІТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-2-285-294

Ключові слова:

цифрові технології, мистецька освіта, освітній процес, уроки мистецтва, освітні (методичні) цифрові технології, спеціалізовані (прикладні) цифрові технології.

Анотація

У період стрімкого розвитку інформаційного суспільства та поширення сучасних видів отримання учнями навчальної інформації майбутній учитель має швидко реагувати на запити сьогодення й упроваджувати різноманітні цифрові технології. У статті окреслено коло наявних суперечностей між вимогами суспільства до закладів загальної середньої освіти й результатами загальної мистецької освіти учнів. Метою роботи є висвітлення різних аспектів використання цифрових технологій на уроках мистецтва. Проаналізовано їх переваги за умов методично грамотного й доцільного застосування форм і методів навчання, які відповідають віковим особливостям учнів і передбачають виконання ними різноманітних творчих завдань. Для вирішення мети визначено такі завдання: розглянути тлумачення поняття «цифрові технології», проаналізувати та класифікувати цифрові технології в мистецькій освіті, зокрема ті, що використовуються на уроках мистецтва в закладах загальної середньої освіти. Запропоновано класифікацію цифрових технологій на уроках мистецтва: освітні (методичні) та спеціалізовані (прикладні). До першої групи належать такі, що використовуються в освітньому процесі та спрямовані на підтримку професійної діяльності вчителя мистецтва. Авторки тлумачать цифрові освітні технології як ІКТ-технології, застосовувані в різних видах едукації, для вирішення конкретних освітніх завдань за допомогою digital-контенту. Запропоновано класифікацію видів цифрових освітніх технологій, що можна використовувати в мистецькій освіті з метою вирішення певних дидактичних етапів професійної діяльності відповідно до їх спрямованості. До другої групи віднесено цифрові технології, що допомагають у розв’язанні складних спеціалізованих завдань та практичних проблем у галузі мистецтва. Перелічено дидактичні умови застосування цифрових технологій на уроках мистецтва у закладах загальної середньої освіти, а також їх особливості. Наведено учнівські приклади виконаних завдань з допомогою сервісів створення інтерактивних плакатів ThingLink та хмари слів WordArt на уроках мистецтва.

Посилання

Алфімов Д. Інноваційна освітня система: шляхи відродження. Збірник наукових праць. Київ : Логос. 2010. С. 45–52.

Гаврілова Л., Топольник Я. Цифрова культура, цифрова грамотність, цифрова компетентність як сучасні освітні феномени. Інформаційні технології і засоби навчання. 2017. Т.61. Вип. 5. С. 1–14.

Гуревич Р. С., Кадемія М. Ю., Шевченко Л. С. Інформаційні технології навчання: інноваційний підхід : навч. посіб. Вінниця : ТОВ фірма «Планер», 2012. 348 с.

Мазоха Д., Опанасенко Н. Педагогіка. Київ, 2005. 232 с.

Кисельова О.Б., Кобзар Е. К. Thinglink як ефективний засіб створення інтерактивних плакатів. Сучасні цифрові технології та інноваційні методики навчання: досвід, тенденції, перспективи: матеріали IX Міжн. наук.-практ. інтернет-конф., м. Тернопіль, 28 квітня 2022. Тернопіль : ТНПУ, 2022. С. 106–108.

Кондратова Л. Електронні підручники та інформаційні технології на уроках музики. Мистецтво та освіта. 2016. N 2 (80). С. 10–14.

Кононец Н. В. Цифровізація освітнього процесу у вищій школі: електронний посібник для самостійної роботи магістрів освітньої програми «Педагогіка вищої школи» галузі знань 01 освіта/педагогіка спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки. Полтава : ПУЕТ, 2021. 77 с.

Остапчук О. Інноваційні процеси в освіті: пошук істини. Педагогічні інновації. 2003. N 4. С. 3–8.

Сафіулін В. Інноваційний пошук нових технологій навчання. Інноваційні пошуки в сучасній освіті. Київ : Логос, 2004. С. 53–64.

Химинець В., Кірик М. Інновації в початковій школі. Ужгород, 2008. 342 с.

Хміль Н. А. Теорія і практика формування професійної готовності майбутніх учителів до використання хмарних технологій у навчально-виховному процесі : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. Слов'янськ, 2021. 40 с.

Цзяцзюнь C. Методика формування слухацької культури підлітків засобами мультимедійних технологій на уроках музики в загальноосвітній школі : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2019. 278 с.

Чайковська О., Александрова Г. Мультимедійні технології як чинник формування інноваційного навчального середовища на уроках музики. Рідна школа. 2013. № 3. С. 66–69.

Balyk N., Shmyger G. Formation of Digital Competencies in the Process of Changing Educational Paradigm from E-Learning to Smart-Learning at Pedagogical University. E-learning Methodology – Effective Development of Teachers’ Skills in the Area of ICT and E-learning : monograph. Katowice: University of Silesia, 2017. Vol. 9. P. 157–173.

Jenkins H., Purushotma R., Weigeletal M. Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century. Foundation Reports on Digital Media and Learning. Cambridge : MA, London : The MIT Press, 2009. Р. 49-57.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-30