ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ ДО ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ У МЕЖАХ ВИВЧЕННЯ ОСВІТНЬОЇ КОМПОНЕНТИ «ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ В СОЦІАЛЬНІЙ СФЕРІ»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-2-344-355

Ключові слова:

цифрова компетентність, цифровізація, інформаційно-комунікаційні технології, соціальний працівник, професійна підготовка соціальний працівників.

Анотація

У статті досліджено підготовку майбутніх соціальних працівників до використання цифрових технологій у професійній діяльності в межах вивчення освітньої компоненти «Цифрові технології в соціальній сфері». Автором схарактеризовано низку міжнародних та національних документів, що мають вирішальний вплив для утвердження цифрових технологій у професійній та освітній сферах соціальної роботи. Розкрито зміст діяльності уряду щодо цифрової трансформації України. Схарактеризовано пріоритетний напрямок цифровізації в розвитку громад та стратегію цифрової трансформацію соціальної сфери. Досліджено, що цифрова трансформація соціальної сфери буде спрямована на комплексну автоматизацію соціальної сфери за єдиними стандартами, спрощення ділових процесів та усунення дублювання, запровадження електронних послуг у сфері соціальної політики, у т. ч. призначення або надання адресної допомоги, пільг, пенсій, соціальних послуг тощо. Ураховуючи план цифрової трансформації соціальної сфери визначено роль соціальних працівників у цьому процесі. Схарактеризовано необхідність включення до професійної підготовки майбутніх соціальних працівників компонентів, спрямованих на формування цифрової компетентності. Досліджено професійні та освітні стандарти спеціальності 231 Соціальна робота, у яких наголошується на необхідності формування цифрової компетентності в майбутніх соціальних працівників шляхом їх здатності використовувати інформаційні та комунікаційні технології у професійній діяльності. Представлено мету та завдання освітньої компоненти «Цифрові технології у соціальній сфері». Подано основні загальні та спеціальні компетентності, що формуються під час вивчення запропонованої освітньої компоненти. Систематизовано основний зміст освітньої компоненти та представлений у розрізі 6 тем для вивчення. Схарактеризовано принцип «перевернутого класу», за яким побудоване вивчення запропонованої освітньої компоненти. Визначено основні переваги використання «перевернутого класу» під час вивчення освітньої компоненти «Цифрові технології у соціальній сфері».

Посилання

Гриценко А., Бурлай Т. Вплив цифровізації на соціальний розвиток. Економічна теорія. 2020. № 3. С. 24–51. https://doi.org/10.15407/etet2020.03.024 (дата звернення 11.08.2022). Назва з екрану.

Дітковська Л.А. Місце інформаційно-комунікаційних технологій у професійній діяльності соціальних працівників. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». Хмельницький, 2013. №2(8). С. 79 – 86.

Ковальова А.С. Формування професійної культури соціального працівника в умовах університетської освіти. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : наук.журнал. Суми: Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2015. № 3 (47). 508 с. С. 364-371.

Опис рамки цифрової компетентності для громадян України DigCompUA for Citizens 2.1. Міністерство цифрової трансформації: офіційний сайт. 2021. 56 с. URL: https://cutt.ly/zn1DbLC (дата звернення 10.08.2022). Назва з екрану.

Про затвердження державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки: Наказ Кабінету Міністрів України від 5 серпня 2020 р. № 695. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/695-2020-%D0%BF#Text (дата звернення 15.08.2022). Назва з екрану.

Про затвердження професійного стандарту «Фахівець із соціальної роботи: наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 1179 від 20.06.2020 р. URL: file:///C:/Users/112-5/Downloads/1179.pdf (дата звернення 16.08.2022). Назва з екрану.

Про схвалення Концепції розвитку цифрових компетентностей а затвердження плану заходів з її реалізації : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 3 березня 2021 р. № 167-р Київ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80#Text (дата звернення 09.08.2022). Назва з екрану.

Про схвалення Стратегії цифрової трансформації соціальної сфери : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2020 року № 1353-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1353-2020-%D1%80#Text (дата звернення 09.08.2022). Назва з екрану.

Про затвердження Стандару вищої освіти: першого (бакалаврського) рівнч вищої освіти, ступінь вищої освіти Бакалавр, галузь знань 23 Соціальна робота, спеціальність 231 Соціальна робота: наказ Міністерства освіти і науки України № 557 від 24.04.2019 р. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/04/25/231-sotsialna-robota-bakalavr.pdf (дата звернення 13.08.2022). Назва з екрану.

Цифрова трансформація соціальної сфери. Міністерство соцiальної політики України: офіційний сайт. URL: https://www.msp.gov.ua/news/19671.html?PrintVersion (дата звернення 13.08.2022). Назва з екрану.

Digital development: Opportunities and challenges. Toward realization of the new economy and society – Reform of the economy and society by the deepening of "Society 5.0". Keidanren (Japan Business Federation). UNCTAD: official website. April 19, 2016. Р. 7 – 10. URL: http://www.keidanren.or.jp/en/policy/2016/- 029_outline.pdf. (date of acsess: 08.08.2022). Title from the screen.

Greenfield A. Radical Technologies: The Design of Everyday Life. London-New York: VERSO, 2017.

Joiner M. J. Cyber Social Work: Is the Profession Ready? Professional Development: The International Journal of Continuing Social Work Education. 2018. Vol.21 (1). P. 41 – 51.

Reamer F. G. Social Work Education in a Digital World:Technology Standards for Education and Practice. Journal of Social Work Education. 2019. URL: https://www.researchgate.net/publication/332391125_Social_Work_Educati on_in_a_Digital_World_Technology_Standards_for_Education_and_Practi ce. (date of acsess: 01.08.2022). Title from the screen.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-30