FUTURE SOCIAL WORKERS’ PREPARATION TO THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN PROFESSIONAL ACTIVITIES WITHIN THE STUDY OF THE EDUCATION COURSE «DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE SOCIAL SPHERE»

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-2-344-355

Keywords:

digital competence, digitalization, information and communication technologies, social worker, social workers’ professional training.

Abstract

The article examines the future social workers’ preparation for the use of digital technologies in professional activities within the study of the education course «Digital technologies in the social sphere». The author characterized a number of international and national documents that have a decisive influence on the adoption of digital technologies in the professional and educational spheres of social work. The content of the government's activities regarding the digital transformation of Ukraine has been revealed. The priority direction of digitalization in the development of communities and the strategy of digital transformation of the social sphere are characterized. It has been studied that the digital transformation of the social sphere will be aimed at the comprehensive automation of the social sphere according to uniform standards, the introduction of electronic services in the sphere of social policy, including the appointment or provision of targeted assistance, benefits, pensions, social services etc. Taking into account the plan of digital transformation of the social sphere, the role of social workers in this process is determined. The need to include components aimed at forming digital competence in the system of future social workers’ professional training is characterized. The professional and educational standards of the specialty 231 Social work were studied, which emphasize the need for the formation of digital competence among future social workers, through their ability to use information and communication technologies in their professional activities. The purpose and objectives of the educational component «Digital technologies in the social sphere» are presented. The main general and special competences formed within the study of the proposed education course are presented. The main content of the educational component is systematized and presented in 6 topics for study. The principle of the «flipped classroom» is characterized, according to which the study of the proposed educational component is built. The main advantages of using the «flipped classroom» during the study of the education course «Digital technologies in the social sphere» have been identified.

References

Гриценко А., Бурлай Т. Вплив цифровізації на соціальний розвиток. Економічна теорія. 2020. № 3. С. 24–51. https://doi.org/10.15407/etet2020.03.024 (дата звернення 11.08.2022). Назва з екрану.

Дітковська Л.А. Місце інформаційно-комунікаційних технологій у професійній діяльності соціальних працівників. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». Хмельницький, 2013. №2(8). С. 79 – 86.

Ковальова А.С. Формування професійної культури соціального працівника в умовах університетської освіти. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : наук.журнал. Суми: Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2015. № 3 (47). 508 с. С. 364-371.

Опис рамки цифрової компетентності для громадян України DigCompUA for Citizens 2.1. Міністерство цифрової трансформації: офіційний сайт. 2021. 56 с. URL: https://cutt.ly/zn1DbLC (дата звернення 10.08.2022). Назва з екрану.

Про затвердження державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки: Наказ Кабінету Міністрів України від 5 серпня 2020 р. № 695. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/695-2020-%D0%BF#Text (дата звернення 15.08.2022). Назва з екрану.

Про затвердження професійного стандарту «Фахівець із соціальної роботи: наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 1179 від 20.06.2020 р. URL: file:///C:/Users/112-5/Downloads/1179.pdf (дата звернення 16.08.2022). Назва з екрану.

Про схвалення Концепції розвитку цифрових компетентностей а затвердження плану заходів з її реалізації : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 3 березня 2021 р. № 167-р Київ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80#Text (дата звернення 09.08.2022). Назва з екрану.

Про схвалення Стратегії цифрової трансформації соціальної сфери : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2020 року № 1353-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1353-2020-%D1%80#Text (дата звернення 09.08.2022). Назва з екрану.

Про затвердження Стандару вищої освіти: першого (бакалаврського) рівнч вищої освіти, ступінь вищої освіти Бакалавр, галузь знань 23 Соціальна робота, спеціальність 231 Соціальна робота: наказ Міністерства освіти і науки України № 557 від 24.04.2019 р. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/04/25/231-sotsialna-robota-bakalavr.pdf (дата звернення 13.08.2022). Назва з екрану.

Цифрова трансформація соціальної сфери. Міністерство соцiальної політики України: офіційний сайт. URL: https://www.msp.gov.ua/news/19671.html?PrintVersion (дата звернення 13.08.2022). Назва з екрану.

Digital development: Opportunities and challenges. Toward realization of the new economy and society – Reform of the economy and society by the deepening of "Society 5.0". Keidanren (Japan Business Federation). UNCTAD: official website. April 19, 2016. Р. 7 – 10. URL: http://www.keidanren.or.jp/en/policy/2016/- 029_outline.pdf. (date of acsess: 08.08.2022). Title from the screen.

Greenfield A. Radical Technologies: The Design of Everyday Life. London-New York: VERSO, 2017.

Joiner M. J. Cyber Social Work: Is the Profession Ready? Professional Development: The International Journal of Continuing Social Work Education. 2018. Vol.21 (1). P. 41 – 51.

Reamer F. G. Social Work Education in a Digital World:Technology Standards for Education and Practice. Journal of Social Work Education. 2019. URL: https://www.researchgate.net/publication/332391125_Social_Work_Educati on_in_a_Digital_World_Technology_Standards_for_Education_and_Practi ce. (date of acsess: 01.08.2022). Title from the screen.

Published

2022-09-30