ІНТЕГРАЦІЯ НАУКИ, ОСВІТИ ТА ІННОВАЦІЙ ДЛЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ ВИСОКОТЕХНОЛОГІЧНИХ ГАЛУЗЕЙ: МОДЕЛЬ ПОТРІЙНОЇ СПІРАЛІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-1-67-80Ключові слова:
модель «Потрійної спіралі», вища освіта, університети, наука, підприємництво, Україна, війна.Анотація
Стаття присвячена аналізу викликів та стратегій розвитку високотехнологічної освіти в Україні у контексті сучасних глобальних та локальних викликів, зокрема в умовах воєнного стану. В основу дослідження покладено комплексний підхід "Наука - Освіта - Інноваційне підприємництво", який визначає викладача закладу вищої освіти як ключову фігуру в процесі інтеграції наукових ідей та інновацій в освітній процес та залучення студентів до дослідно-конструкторської діяльності. Стаття висвітлює п'ять основних викликів, з якими стикається високотехнологічна освіта в Україні: розрив між освітніми результатами та потребами галузі, недостатні інвестиції в дослідження та розробки, обмежений доступ до сучасної інфраструктури та технологій, відтік мізків та наукова міграція, а також потреба в постійному навчанні та адаптації. У статті пропонуються стратегії подолання цих викликів, які включають зміцнення зв'язків між університетами та промисловістю, збільшення інвестицій у наукові дослідження, модернізацію освітньої інфраструктури, створення умов для утримання кваліфікованих кадрів в країні та розвиток систем навчання, які б сприяли постійній адаптації та професійному розвитку. Особлива увага приділяється ролі викладача в процесі модернізації вищої освіти, з акцентом на необхідності переходу від студентоцентризму до моделі, яка б зосереджувалася на збереженні та розвитку академічного потенціалу, що в кінцевому підсумку зміцнить університетську підготовку в моделі Потрійної спіралі.
Посилання
Abdikadirova, A., Sembiyeva, L., Temirkhanov, Z., Popov, I. A., Suchikova, Y. Evaluating the nexus of funding and scientific output in Kazakhstan. Knowledge and Performance Management. 2024. Vol. 8, no. 1. Pp. 17–31. URL: https://doi.org/10.21511/ kpm.08(1).2024.02
Burch, K., Guthman, J., Gugganig, M., Bronson, K., Comi, M., Legun, K., Biltekoff, C., Broad, G., Brock, S., Freidberg, S., Baur, P., & Mincyte, D. Social science – STEM collaborations in agriculture, food and beyond: an STSFAN manifesto. Agriculture and Human Values. 2023. URL: https://doi.org/10.1007/s10460-023-10438-2
Capetillo, A., Abraham Tijerina, A., Ramirez, R., Galvan, J. A. Evolution from triple helix into penta helix: the case of Nuevo Leon 4.0 and the push for industry 4.0. International Journal on Interactive Design and Manufacturing (IJIDeM). 2021. Vol. 15, no. 4. Pp. 597–612. URL: https://doi.org/10.1007/s12008-021-00785-x
Garzón Artacho, E., Martínez, T. S., Ortega Martín, J. L., Marín Marín, J. A., & Gómez García, G. Teacher Training in Lifelong Learning–The Importance of Digital Competence in the Encouragement of Teaching Innovation. Sustainability. 2020. Vol. 12, no. 7. P. 2852. URL: https://doi.org/10.3390/su12072852
Geiger, V., Beswick, K., Fraser, S., Holland‐Twining, B. A model for principals' STEM leadership capability. British Educational Research Journal. 2023. URL: https://doi. org/10.1002/berj.3873
Hernández-Trasobares, A., Murillo-Luna, J. L. The effect of triple helix cooperation on business innovation: The case of Spain. Technological Forecasting and Social Change. 2020. Vol. 161. P. 120296. URL: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.120296
Kovachov, S., Bohdanov, I., Suchikova, Y. Nano or Na-No? Ukraine’s crisis of opportunity in nanotechnology education. Industry and Higher Education. 2023. URL: https://doi.org/10.1177/09504222231209259
Leydesdorff, L., Etzkowitz, H. The Triple Helix as a model for innovation studies. Science and Public Policy. 1998. Vol. 25, no. 3. P. 195. URL: https://doi.org/10.1093/ spp/25.3.195
Li, X., Li, Y. Individualized and Innovation-Centered General Education in a Chinese STEM University. Education Sciences. 2023. Vol. 13, no. 8. P. 846. URL: https:// doi.org/10.3390/educsci13080846
Moreno-Guerrero, A.-J., Rodríguez-Jiménez, C., Gómez-García, G., Ramos Navas-Parejo, M. Educational Innovation in Higher Education: Use of Role Playing and Educational Video in Future Teachers’ Training. Sustainability. 2020. Vol. 12, no. 6. P. 2558. URL: https://doi.org/10.3390/su12062558
Peregudova, V. People learn fastest on the barricades: Science at war. Management in Education. 2023. URL: https://doi.org/10.1177/08920206231188018
Polishchuk, Y., Lyman, I., Chugaievska, S. The «Ukrainian Science Diaspora» initiative in the wartime. Problems and Perspectives in Management. 2023. Vol. 21, no. 2. Pp. 153–161. URL: https://doi.org/10.21511/ppm.21(2-si).2023.18
Popova, A., Kovachov, S., Lopatina, H., Tsybuliak, N., Suchikova, Y., Bohdanov, I. High-Quality Digital Bichronous Education for Nanoengineers During the War in Ukraine: Does Technology Knowledge Matter? In 2023 IEEE 5th International Conference on Modern Electrical and Energy System (MEES). 2023. IEEE. https://doi.org/10.1109/ mees61502.2023.10402460
Suchikova, Y., Tsybuliak, N., Lopatina, H., Shevchenko, L., Popov, I. A. Science in times of crisis: How does the war affect the efficiency of Ukrainian scientists? Problems and Perspectives in Management. 2023. Vol. 21, no. 1. Pp. 408–424. https://doi.org/10.21511/ ppm.21(1).2023.35
Suchikova, Y. A year of war. Science. 2023. Vol. 379, no. 6634. P. 850. https://doi. org/10.1126/science.adh2108
Suchikova, Y., Bohdanov, I., Kovachov, S., Bardus, I., Lazarenko, A., Shishkin, G. Training of the Future Nanoscale Engineers: Methods for Selecting Efficient Solutions in the Nanostructures Synthesis. In 2021 IEEE 3rd Ukraine Conference on Electrical and Computer Engineering (UKRCON). 2021. IEEE. https://doi.org/10.1109/ ukrcon53503.2021.9575745