ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ ДО ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕМЕНТІВ STEM У ВИКЛАДАЦЬКІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-1-189-197

Ключові слова:

інноваційний підхід, міждисциплінарність, освітній процес, проєкт, технології.

Анотація

Загальна середня освіта є органічною частиною системи освіти України. Завдання і зміст підготовки здобувачів освіти не залишаються постійними, – вони змінюються під впливом вимог часу. Одним із напрямків інноваційного розвитку освіти є система навчання STEM. Різні аспекти реалізації STEM-освіти в Україні розглядаються багатьма вітчизняними науковцями та представниками педагогічної спільноти. Водночас ідея психолого-педагогічної підготовки майбутніх учителів технологій до впровадження елементів STEM-освіти у зміст викладацької діяльності, ще не набула достатнього рівня розвитку в науці та практиці. Метою статті є висвітлення особливостей формування готовності майбутніх учителів технологій до використання елементів STEM у викладацькій діяльності. Методика проведення теоретико-методологічного дослідження містить аналіз нормативно-правових документів, психолого-педагогічної літератури та наукових досліджень для виявлення потенційних можливостей STEM-освіти у навчанні технологіям здобувачів закладів загальної середньої освіти та визначення особливостей формування готовності майбутніх учителів технологій до використання елементів STEM у викладацькій діяльності. Важлива роль у формуванні сучасних учителів належить закладам вищої освіти. Саме на їх основі можуть створюватися первинні умови для підготовки майбутніх учителів технологій із врахуванням передових тенденцій розвитку освіти. Наразі при підготовці здобувачів другого рівня вищої освіти зі спеціальності 014.10 Середня освіта (Трудове навчання та технології) обов’язковою освітньою компонентою є «Інноваційна діяльність в технологічній освіті», зміст якої сприяє підвищенню методичного та практичного рівнів готовності майбутніх учителів технологій до використання інноваційних підходів в освіті, зокрема, STEM, в умовах Нової української школи, як-то: поглиблення знань про теоретичні засади розвитку STEM-освіти як інновації НУШ та методичні аспекти створення STEM- середовища для здобувачів освіти. Пропонуються завдання з розробки проєктів з робототехніки, 3D-моделювання тощо; вивчення інноваційного педагогічного досвіду та розроблення дидактичних матеріалів для інтегрованого навчання.

Посилання

Бондар Г. Матеріали з досвіду роботи. Збірник матеріалів «STEM-школа. 2021». К.: Видавничий дім «Освіта», 2021. С. 57–66.

Василашко І., Булавська Л. STEM-школа: від ідеї до практичної реалізації. Збірник матеріалів «STEM-школа – 2022». К.: Видавничий дім «Освіта», 2022. С. 5–15.

Гах О. С., Шостак Л. В. Проєкти як засіб реалізації STEM-освіти. STEM-освіта: науково-теоретичні аспекти, досвід впровадження, перспективи розвитку: матеріали всеукр. наук.-практ. конф. (21 квітня 2021 р., м. Луцьк). Луцьк: Волинський ІППО, 2021. C. 78–82.

Горбенко С., Лозова О. Спосіб професійного самовизначення учнівської молоді: STEM-уроки. Збірник матеріалів «STEM-школа. 2021». К.: Видавничий дім «Освіта», 2021. С. 17–19.

Кривильова О. А. Сучасні вимоги до психолого-педагогічної підготовки майбутніх викладачів професійно-технічних навчальних закладів. STEM-освіта – проблеми та перспективи: матеріали І міжнар. наук.-практ. семінару, м. Кропивницький, 28-29 жовт. 2016 р. Кропивницький, 2016. С. 29–32.

Про затвердження плану заходів щодо реалізації Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти) до 2027 року: розпорядження Кабінету Міністрів України від 13.01.2021 р. № 131-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/131-2021-%D1%80#Text

Про схвалення Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти): розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.08.2020 р. № 960-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/960-2020-%D1%80#Text

Проєкт стандарту вищої освіти зі спеціальності 014 «Середня освіта» на першому (бакалаврському) рівні вищої освіти: МОН щодо громадського обговорення від 14 березня 2023. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-do-gromadskogoobgovorennya-

proyekt-standartu-vishoyi-osviti-zi-specialnosti-014-serednya-osvita-napershomu-bakalavrskomu-rivni-vishoyi-osviti

Черноморець В., Василенко І., Коваленко М. Основні аспекти розвитку STEM-освіти в Україні. Збірник матеріалів «STEM-школа – 2022». К.: Видавничий дім «Освіта», 2022. С. 73–76.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-06