FORMATION OF FUTURE TECHNOLOGY TEACHERS' READINESS TO USE STEM EDUCATION ELEMENTS IN TEACHING ACTIVITIES
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-1-189-197Keywords:
innovative approach, interdisciplinarity, educational process, project, technologies.Abstract
General secondary education is an integral part of the education system in Ukraine. The tasks and content of education preparation are not constant; they change under the influence of the times' requirements. One direction of innovative education development is the STEM education system. Various aspects of implementing STEM education in Ukraine are considered by many domestic scientists and representatives of the pedagogical community. At the same time, the idea of psychological and pedagogical training of future technology teachers for the integration of STEM education elements into the content of teaching activities has not yet reached a sufficient level of development in science and practice. The aim of the article is to highlight the peculiarities of forming future technology teachers' readiness to use STEM elements in teaching activities. The methodology of theoretical and methodological research includes the analysis of regulatory documents, psychological-pedagogical literature, and scientific studies to identify the potential opportunities of STEM education in teaching technology subjects for candidates of general secondary education institutions and determine the peculiarities of forming future technology teachers' readiness to use STEM elements in teaching activities. Higher education institutions play an important role in shaping modern teachers. It is on their basis that primary conditions for preparing future technology teachers considering advanced technologies can be created. Currently, in the preparation of candidates for the second level of higher education in the specialty 014.10 Secondary Education (Labor Training and Technology), an obligatory educational component is «Innovative Activity in Technological Education», the content of which contributes to enhancing the methodological and practical levels of readiness of future technology teachers to use innovative approaches in education, including STEM, in the conditions of the New Ukrainian School, such as: deepening knowledge of the theoretical foundations of STEM education development as an innovation of the New Ukrainian School and methodological aspects of creating a STEM environment for education candidates. Tasks for the development of projects on robotics, 3D modeling, etc., are proposed; studying innovative pedagogical experience and developing didactic materials for integrated learning.
References
Бондар Г. Матеріали з досвіду роботи. Збірник матеріалів «STEM-школа. 2021». К.: Видавничий дім «Освіта», 2021. С. 57–66.
Василашко І., Булавська Л. STEM-школа: від ідеї до практичної реалізації. Збірник матеріалів «STEM-школа – 2022». К.: Видавничий дім «Освіта», 2022. С. 5–15.
Гах О. С., Шостак Л. В. Проєкти як засіб реалізації STEM-освіти. STEM-освіта: науково-теоретичні аспекти, досвід впровадження, перспективи розвитку: матеріали всеукр. наук.-практ. конф. (21 квітня 2021 р., м. Луцьк). Луцьк: Волинський ІППО, 2021. C. 78–82.
Горбенко С., Лозова О. Спосіб професійного самовизначення учнівської молоді: STEM-уроки. Збірник матеріалів «STEM-школа. 2021». К.: Видавничий дім «Освіта», 2021. С. 17–19.
Кривильова О. А. Сучасні вимоги до психолого-педагогічної підготовки майбутніх викладачів професійно-технічних навчальних закладів. STEM-освіта – проблеми та перспективи: матеріали І міжнар. наук.-практ. семінару, м. Кропивницький, 28-29 жовт. 2016 р. Кропивницький, 2016. С. 29–32.
Про затвердження плану заходів щодо реалізації Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти) до 2027 року: розпорядження Кабінету Міністрів України від 13.01.2021 р. № 131-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/131-2021-%D1%80#Text
Про схвалення Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти): розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.08.2020 р. № 960-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/960-2020-%D1%80#Text
Проєкт стандарту вищої освіти зі спеціальності 014 «Середня освіта» на першому (бакалаврському) рівні вищої освіти: МОН щодо громадського обговорення від 14 березня 2023. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-do-gromadskogoobgovorennya-
proyekt-standartu-vishoyi-osviti-zi-specialnosti-014-serednya-osvita-napershomu-bakalavrskomu-rivni-vishoyi-osviti
Черноморець В., Василенко І., Коваленко М. Основні аспекти розвитку STEM-освіти в Україні. Збірник матеріалів «STEM-школа – 2022». К.: Видавничий дім «Освіта», 2022. С. 73–76.