КАЗКИ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ МОНОЛОГІЧНОГО МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ П’ЯТОГО РОКУ ЖИТТЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-2-176-184

Ключові слова:

казка, розвиток, мовлення, монологічне мовлення, мовленнєва компетентність, дошкільник, зв’язне мовлення

Анотація

У статті подано проблему розвитку монологічного мовлення дітей п’ятого року життя, одним з дієвим засобом казкою. Розглядається місце та роль казок В. О. Сухомлинського як засобу розвитку монологічного мовлення дітей п’ятого року життя. Досліджено місце казки в педагогічних працях В. О. Сухомлинського. Педагогами виокремлено казки В. О. Сухомлинського як важливий засіб, який сприяє збагаченню словникового запасу дошкільників, вільному вираженню своїх думок, складанню зв'язних, цікавих історій на основі почутого, допомагають правильно будувати монологи, розкривають дітям точність і виразність мовлення, наводять приклади літературного мовлення, показують, наскільки багата рідна мова гумором, живими і образними виразами.. Проаналізовано особливості сприйняття казки, дітьми дошкільного віку, а саме: творчої уяви, спостережливості, відчуття образного слова, авторської позиції, розуміння внутрішніх психологічних мотивів поведінки казкових персонажів. Також наведені приклади казок педагога, що можуть використовуватися в освітньому процесі закладу дошкільної освіти, так і в повсякденному житті дітей. Визначено, що сенситивним періодом для оволодіння монологічним мовленням є п'ятий рік життя дитини. Розглянуто зміни у формуванні граматичної структури мови, у розвитку способів словотворення, відбувається вибух словесної творчості. Мовлення дітей стає більш послідовним, поліпшується розуміння смислової сторони мови, синтаксичної структури пропозицій тощо. Розглянуті поняття «мова», «мовлення», «зв’язне мовлення», «монологічне мовлення». Розглянуто умови оволодіння зв'язним монологічним мовленням – як одного з основних завдань мовленнєвого розвитку дошкільників., а саме: мовленнєвого середовища, соціального оточення, сімейного благополуччя, індивідуальних рис особистості, пізнавальної активності дитини тощо, які необхідно враховувати в процесі цілеспрямованого мовленнєвого виховання. Визначено подальші розвідки обраної теми, а саме окреслення методичних рекомендацій використання казки В. Сухомлинського в освітньому процесі закладу дошкільної освіти. 

Посилання

Антонець М. Проблема наступності між дошкільною і початковою освітою та вихованням у педагогічній спадщині В.О. Сухомлинського. Початкова школа. 2011. № 9. С. 3–6.

Базовий компонент дошкільної освіти: Наук. кер. Піроженко Т. О;. К.: Видавництво. 2021. 26 с.

Бех І. Принцип одухотворення у виховній системі Василя Сухомлинського. Педагогічна газета. 2018. № 3. С. 5.

Богуш А. М., Гавриш Н. В. Дошкільна лінгводидактика: Теорія і методика навчання дітей рідної мови в дошкільних навчальних закладах. К. 2011. 704 с.

Богуш А., Гавриш Н., Котик Т. Методика організації художньо-мовленнєвоїдіяльності дітей у дошкільних навчальних закладах: підручник для студ. вищих навч. закл. ф-тів дошкіл. освіти. Київ : Слово, 2006. 304 с.

Богуш А. Творення Людини. Батьківська педагогіка Василя Сухомлинського. Дошкільне виховання. 2018. № 8. С. 3–5.

Вашуленко В. Педагогічна спадщина В. О. Сухомлинського – першоджерело формування українськомовної особистості дошкільників і молодших школярів.Початкова школа. 2013. № 9. С. 6–8.

Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.) / уклад. і гол. ред. В. Т. Бусел. Київ. Ірпінь: ВТФ «Перун», 2005. 1728 с.

Вікова та педагогічна психологія: навч. посіб. / О. В. Скрипченко, Л. В. Долинська, З. В. Огороднійчук [та ін.]. Київ : Просвіта, 2001. 416 с.

Довгополюк Н. Педагогіка гуманізму: впровадження ідей В. Сухомлинського в сучасній школі. Учитель початкової школи. 2018. № 7. С. 40–45.

Дитина в дошкільні роки : комплексна освітня програма / автор. колектив: А. М. Богуш, Л. В. Зданевич, К. Л. Крутій та ін.; наук. кер. проф. К. Л. Крутій. Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2016. 205 с.

Крутій К. Інтеграція в дошкільній освіті як інноваційне явище, або що треба знати про інтеграцію. Дошкільне виховання. 2018. № 7. URL: file:///C:/Users/dell/Downloads/dv2018-07_p2%20(1).pdf

Лопатіна Г. Методика навчання діалогічного мовлення дітей молодшого дошкільного віку : дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія та методика навчання». Луган. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. Луганськ, 2012. 200 с.

Луценко І. О. Дитина і дорослий: вчимося спілкуватись: Готуємося до мовленнєвого спілкування з дошкільниками. Київ.: Світич, 2013. 208 с.

Макаренко С. І. Збагачення словника дітей 5-го року життя в процесі образотворчої діяльності: автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія та методика навчання». Південноукр. держ. ун-т ім. К. Д. Ушинського. Одеса, 2010. 21 с.

Саприкіна О. В. Методика розвитку активного мовлення дітей третього року життя у процесі художньо-предметної діяльності : дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія і методика навчання (українська мова)». Луган. нац.. пед. ун-т ім. Т. Шевченка. Луганськ, 2007. 218 с.

Словник-довідник з української лінгводидактики : навчальний посібник / за ред. М. І. Пентилюк. Київ : Ленвіт, 2015. 320 с.

Старцева Л. В. Казка як засіб мовленнєвого розвитку і виховання дітей. Л. В. Старцева URL: http://mononline.ru/idea/2012/12/03/skazka-kak-sredstvo-razvitiyarechi-i-vospitaniya-detey.html (дата звертання 19.06.2024р.)

Українська народна казка як засіб розвитку зв’язного монологічного мовлення у дітей старшого дошкільного віку [Текст]: автореф...канд.пед.наук: 13.00.02 / Фесенко Лариса Іванівна; Південноукраїнський педагогічний ун-т ім. К. Д. Ушинського. Одеса,

19 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-17