TALES OF VASIL SUKHOMLYNSKY AS A MEANS OF MONOLOGICAL SPEECH DEVELOPMENT CHILDREN OF THE FIFTH YEAR OF LIFE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-2-176-184

Keywords:

fairy tale, development, speech, monologic speech, speech competence, preschooler, connected speech

Abstract

The article presents the problem of the development of monologue speech of children of the fifth year of life, one of the effective means of which is a fairy tale. The place and role of V. O. Sukhomlynskyi's fairy tales as a means of developing the monologue speech of children of the fifth year of life is considered. The place of the fairy tale in the pedagogical works of V. O. Sukhomlynskyi was studied. Educators singled out V. O. Sukhomlynskyi's fairy tales as an important tool that contributes to the enrichment of the vocabulary of preschoolers, the free expression of their thoughts, the compilation of coherent, interesting stories based on what they have heard, help to build monologues correctly, reveal to children the accuracy and expressiveness of speech, give examples of literary speech, show how rich the native language is in humor, vivid and figurative expressions. The peculiarities of the perception of fairy tales by preschool children are analyzed, namely: creative imagination, observation, sense of figurative language, author's position, understanding of the inner psychological motives of the behavior of fairy-tale characters. There are also examples of teacher's fairy tales that can be used in the educational process of a preschool institution, as well as in the everyday life of children. It was determined that the fifth year of a child's life is a sensitive period for mastering monologue speech. Changes in the formation of the grammatical structure of the language, in the development of word formation methods, an explosion of verbal creativity is taking place. Children's speech becomes more consistent, the understanding of the semantic side of language, the syntactic structure of sentences, etc. improves. The concepts of «language», «speech», «coherent speech», «monological speech» are considered. The conditions for mastering coherent monologue speech are considered as one of the main tasks of speech development of preschoolers, namely: speech environment, social environment, family well-being, individual personality traits, cognitive activity of the child, etc., which must be taken into account in the process of purposeful speech education. Further exploration of the chosen topic was determined, namely, the outline of methodological recommendations for the use of V. Sukhomlynskyi's fairy tale in the educational process of a preschool education institution. 

References

Антонець М. Проблема наступності між дошкільною і початковою освітою та вихованням у педагогічній спадщині В.О. Сухомлинського. Початкова школа. 2011. № 9. С. 3–6.

Базовий компонент дошкільної освіти: Наук. кер. Піроженко Т. О;. К.: Видавництво. 2021. 26 с.

Бех І. Принцип одухотворення у виховній системі Василя Сухомлинського. Педагогічна газета. 2018. № 3. С. 5.

Богуш А. М., Гавриш Н. В. Дошкільна лінгводидактика: Теорія і методика навчання дітей рідної мови в дошкільних навчальних закладах. К. 2011. 704 с.

Богуш А., Гавриш Н., Котик Т. Методика організації художньо-мовленнєвоїдіяльності дітей у дошкільних навчальних закладах: підручник для студ. вищих навч. закл. ф-тів дошкіл. освіти. Київ : Слово, 2006. 304 с.

Богуш А. Творення Людини. Батьківська педагогіка Василя Сухомлинського. Дошкільне виховання. 2018. № 8. С. 3–5.

Вашуленко В. Педагогічна спадщина В. О. Сухомлинського – першоджерело формування українськомовної особистості дошкільників і молодших школярів.Початкова школа. 2013. № 9. С. 6–8.

Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.) / уклад. і гол. ред. В. Т. Бусел. Київ. Ірпінь: ВТФ «Перун», 2005. 1728 с.

Вікова та педагогічна психологія: навч. посіб. / О. В. Скрипченко, Л. В. Долинська, З. В. Огороднійчук [та ін.]. Київ : Просвіта, 2001. 416 с.

Довгополюк Н. Педагогіка гуманізму: впровадження ідей В. Сухомлинського в сучасній школі. Учитель початкової школи. 2018. № 7. С. 40–45.

Дитина в дошкільні роки : комплексна освітня програма / автор. колектив: А. М. Богуш, Л. В. Зданевич, К. Л. Крутій та ін.; наук. кер. проф. К. Л. Крутій. Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2016. 205 с.

Крутій К. Інтеграція в дошкільній освіті як інноваційне явище, або що треба знати про інтеграцію. Дошкільне виховання. 2018. № 7. URL: file:///C:/Users/dell/Downloads/dv2018-07_p2%20(1).pdf

Лопатіна Г. Методика навчання діалогічного мовлення дітей молодшого дошкільного віку : дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія та методика навчання». Луган. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. Луганськ, 2012. 200 с.

Луценко І. О. Дитина і дорослий: вчимося спілкуватись: Готуємося до мовленнєвого спілкування з дошкільниками. Київ.: Світич, 2013. 208 с.

Макаренко С. І. Збагачення словника дітей 5-го року життя в процесі образотворчої діяльності: автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія та методика навчання». Південноукр. держ. ун-т ім. К. Д. Ушинського. Одеса, 2010. 21 с.

Саприкіна О. В. Методика розвитку активного мовлення дітей третього року життя у процесі художньо-предметної діяльності : дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія і методика навчання (українська мова)». Луган. нац.. пед. ун-т ім. Т. Шевченка. Луганськ, 2007. 218 с.

Словник-довідник з української лінгводидактики : навчальний посібник / за ред. М. І. Пентилюк. Київ : Ленвіт, 2015. 320 с.

Старцева Л. В. Казка як засіб мовленнєвого розвитку і виховання дітей. Л. В. Старцева URL: http://mononline.ru/idea/2012/12/03/skazka-kak-sredstvo-razvitiyarechi-i-vospitaniya-detey.html (дата звертання 19.06.2024р.)

Українська народна казка як засіб розвитку зв’язного монологічного мовлення у дітей старшого дошкільного віку [Текст]: автореф...канд.пед.наук: 13.00.02 / Фесенко Лариса Іванівна; Південноукраїнський педагогічний ун-т ім. К. Д. Ушинського. Одеса,

19 с.

Published

2024-08-17