НАУКОВИЙ СВІТОГЛЯД ОСОБИСТОСТІ: СУТНІСТЬ І СТРУКТУРА
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-1-21-28Ключові слова:
світогляд особистості, науковий світогляд, світоглядна культура, наукова картина світуАнотація
У статті висвітлено результати критичного аналізу, систематизації та узагальнення літературних джерел стосовно змісту і структури поняття «науковий світогляд особистості» як її провідної якості та невід’ємного компоненту предметної компетентності школярів з фізики. Актуальність розв’язання зазначеної проблеми підтверджується вимогами державних нормативних освітніх документів в галузі сучасної природничої, і зокрема фізичної, освіти, ступенем її теоретичної розробки, реальними освітніми результатами сучасних школярів з фізики. З’ясовано, що світогляд людини як складова її світоглядної культури є системою узагальнених знань про при роду, суспільство і мислення, та сфор мо ва них на її ос но ві поглядів і пе ре конань особистості. На основі аналізу літературних джерел запропоновано структуру світогляду особистості та його основних характеристик. Встановлено, що залежно від знань, які людина застосовує для пояснення нав ко лиш нього сві ту, розрізняють науко вий і ненауковий світогляд. Запропоновано двокомпонентну структуру наукового світогляду особистості, центральним елементом якого є наукова кар тина світу, що об’єднує узагальнені образи навколишнього світу окремих наук (природничих, гуманітарних, суспільних). З’ясовано, що формування нау кового світогляду школярів передбачає здобуття і трансформацію системи наукових знань у відповідні погляди і переконання, що потребує цілеспрямованого і системного методичного підходу. Визначено, що формування наукового світогляду школярів у навчанні фізики передбачає систематизацію та узагальнення предметних знань навколо фундаментальних наукових ідей, принципів, законів і теорій. Останнє можна зробити найбільш оптимально шляхом формування в їх свідомості найповніших і цілісних уявлень про еволюцію, зміст і структуру сучасної фізичної картини світу.
Посилання
Бургун І. В. Формування наукового світогляду учнів основної школи у навчанні фізики: автореф. дис. … канд. пед. наук: спеціальність «13.00.02 – теорія і методика навчання (фізика)». Київ, 2001. 24 с. URL: https://surl.li/fpuzno (дата звернення: 11.09.2024).
Державний стандарт базової середньої освіти. Постанова Кабінету Міністрів України № 898 від 30.09.2020 року. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_ osv/76886 (дата звернення: 11.09.2024).
Сучасний тлумачний психологічний словник / за ред. В.Шагара. Харків : Прапор, 2007, 640 с. URL: https://surl.li/bmgkbr (дата звернення: 11.02.2025).
Український педагогічний словник / за ред. С.У.Гончаренко. Київ: Лебідь, 1997. 366 с. URL: https://surl.li/ljgfgj (дата звернення: 11.02.2025).
Філософський енциклопедичний словник / за ред. В.І.Шинкарука. НАН України. Інститут філософії імені Г.С.Сковороди. Київ: Абрис, 2002. 743 с. URL: https://surl.li/xufwgg (дата звернення: 11.02.2025).
Хайрулліна Ю. О. Світоглядна культура особистості: структурно-функціональний аналіз : монографія. Київ : Вид-во НПУ імені М.П.Драгоманова, 2011. 235 с. URL: https://surl.li/hdnbdg (дата звернення: 11.02.2025).
Школа О. В. Проблеми формування і діагностики наукового світогляду майбутніх учителів фізики. Наукові записки Бердянського держ. пед. ун-ту. Педагогічні науки : зб. наук. праць. Вип. 3. Бердянськ : БДПУ, 2019. С. 423–431. URL: http://surl.li/siaqrz (дата звернення: 02.03.2025).