ЗМІСТ ФОРМУВАННЯ ГРАМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

Автор(и)

  • Тетяна ЄРЕМЕНКО ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0003-2840-8465
  • Ірина ЛУК’ЯНЧЕНКО ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0003-4762-0736
  • Ангеліна ДЕМЧУК ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0003-0894-1684

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-1-37-50

Ключові слова:

граматична компетентність, контекстний підхід, алгоритм когнітивних дій, текст, «зустрічний» текст-дискурс

Анотація

У статті розглядається проблема формування граматичної компетентності майбутніх учителів англійської мови на базі контекстного підходу. Зазначено переваги використання тексту перед окремими реченнями у вивченні граматики: текст як лінгвістичне втілення дискурсу забезпечує здобувачів як мовною, так і екстралінгвістичною інформацією; демонструє граматичні явища в реальному комунікативному контексті, що дає можливість здобувачам розвивати свої комунікативні здібності, сприяє їхній пізнавальній активності та творчості; викликає зацікавленість здобувачів і спонукає їх використовувати у своєму мовленні граматичні структури. Увагу сфокусовано на змісті формування граматичної компетентності в предметному та процесуальному аспекті. Aкцентовано на тренуванні та закріпленні навичок вживання суто граматичного матеріалу й введення його у процес комунікації через алгоритм когнітивних дій: сприйняття (через читання та прогнозування) й утворення власного «зустрічного» тексту-дискурсу на базі спеціально відібраних текстів різних функціональних стилів та жанрів та розроблених до них вправ. Завдання, які пропонуються для опрацювання, передбачають тренування та закріплення граматичних навичок шляхом їх інтеграції в комунікативний процес через використання контрольованих вправ (ідентифікація та коментування, трансформація, переклад), частково контрольованих вправ та вільного продукування мовлення (розширення, обговорення, творчі письмові роботи, рольові ігри). Така організація роботи сприяє не лише засвоєнню граматичного матеріалу, а й розвитку когнітивних та комунікативних навичок майбутніх учителів англійської мови. В результаті проведених розвідок було розроблено навчальний посібник з практичної граматики «Learning grammar in context (Sequence of Tenses. Modal Verbs. Oblique Moods.)» для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 014.02 Середня освіта (Мова і зарубіжна література (англійська)).

Посилання

Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика : підручник для студ. класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів / Бігич О. Б., Бориско Н. Ф., Борецька Г. Е. та ін. ; за заг. ред. С. Ю. Ніколаєвої. Київ : Ленвіт, 2013. 590 с.

Орловська Л. К. Формування граматичної компетенції в усному мовленні на засадах інтегрованого навчання у майбутніх учителів англійської мови : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2010. 304 с.

Руснак Д. А. Формування граматичної компетенції у майбутніх викладачів французької мови з комп’ютерною підтримкою : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2009. 345 с.

Черниш В. В., Ніколаєва С. Ю. Зміст навчання майбутніх учителів англійської мови професійно орієнтованого усномовленнєвого спілкування в аспекті міжкультурної комунікації. Іноземні мови. 2023. Вип. 1. С. 19–28.

Aziz I., Dewi Y. The Implementation of Contextual Teaching and Learning on English Grammar Competence. Alsuna: Journal of Arabic and English Language. 2019. Vol. 2. No. 2. Р. 67–95. DOI: https://doi.org/10.31538/alsuna.v2i2.392

Chai X. A Study of College English Grammar Teaching Strategies Based on Interactive Teaching. Journal of Educational Theory and Practice. 2024. Vol. 1. No. 1. P. 1–10. DOI: https://doi.org/10.62177/jetp.v1i1.20

Evangeline Dr., Alvarez H. Enhancing Grammar Competence of the Senior Secondary Students through Communicative Language Teaching (CLT). International Journal of Research in Humanities and Social Studies. 2017. Vol. 4. No. 11. P. 9–16. URL: https://www.ijrhss.org/papers/v4-i11/2.pdf (дата звернення: 02.02.2025)

Fatemipour H., Hemmati Sh. Impact of Consciousness-Raising Activities on Young English Language Learners’ Grammar Performance. English Language Teaching. 2015. Vol. 8. No. 9. P. 1–10. DOI: https://doi.org/10.5539/elt.v8n9p1

Francis Y. A Comparative Analysis of Traditional Methods and Communicative Language Teaching in Relation to Students’ Academic and Communicative Achievement. European Scientific Journal. 2020. Vol. 16. No. 13. P. 134–145. DOI: https://doi.org/10.19044/esj.2020.v16n13p134

Frodesen J. Grammar in Writing. In Celce-Murcia M. (Ed.) Teaching English as a Second or Foreign Language. 3rd ed. Boston : Heinle, 2001. P. 233–248.

Hanafiah W. Conventional Teaching and an Interactive-Based Teaching Methods to Adjust Learners’ Grammar and Speaking Competence in English Classrooms: A Comparative Study for Effectiveness Methods in Learning. Eduvelop : Journal of English Education and Development. 2022. Vol. 6. No. 1. P. 79–92. DOI: https://doi.org/10.31605/ eduvelop.v6i1.1957

Mahdi K. S., Ismail N. Y. Investigating the Effect of Grammatical Competence Strategies in Teaching Writing Skills. Journal of Humanities and Social Sciences Research. 2022. Vol. 1. No. 1. P. 1–28. DOI: https://doi.org/10.33687/jhssr.001.01.00011

Mardari A. The Effectiveness of the Context-Based Approach in Teaching Grammar. Revista de științe socioumane. 2022. Vol. 1. No. 50. P. 66–74. URL: https://ibn.idsi.md/vizualizare_articol/158058 (дата звернення: 02.02.2025)

Mart C. T. Teaching Grammar in Context: Why and How? Theory and Practice in Language Studies. 2013. Vol. 3. No. 1. P. 124–129. DOI: https://doi.org/10.4304/tpls.3.1.124-129

Prystai H. Development of English Grammatical Competence Through the Use of the Project Method. Scientific Bulletin of Mukachevo State University (Series “Pedagogy and Psychology”). 2022. Vol. 8. P. 9–19. DOI: https://doi.org/10.52534/msu-pp.8(2).2022.9-17

Rahem F., Hassan K. The Use of Context in Teaching Grammar and Its Influence on EFL Secondary School Students’ Achievement in Grammar Rules. The Online Journal of Quality in Higher Education. 2019. Vol. 6. No. 3. URL: https://www.tojcam.net/journals/ tojqih/articles/v06i03/v06i03-04.pdf (дата звернення: 02.02.2025)

Rama J., Luque-Agullo G. The Role of Grammar Teaching: From Communicative Approaches to the Common European Framework of Reference for Languages. Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas. 2012. Vol. 7. No. 1. P. 179–191. DOI: https://doi.org/10.4995/rlyla.2012.1134

Yeremenko Т. Ye., Lukyanchenko І. О. Learning Grammar in Context. Part 1. Sequence of Tenses. Modal Verbs. Oblique Moods. Sequence of tenses. Modal verbs. Oblique moods. A coursebook for Bachelor students, the specialty 014.02 Secondary Education (Language and Foreign Literature (English)). Odesa: Ushynsky University, 2023. 216 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30