ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОСТІ УЧНІВ ЯК КЛЮЧОВИЙ ФАКТОР МОДЕРНІЗАЦІЇ ЗМІСТУ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-1-74-84

Ключові слова:

професійна підготовка майбутніх учителів початкових класів, розвиток креативності, здобувачі початкової освіти, процес навчання, модернізація змісту освіти

Анотація

У статті розкрито особливості професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів до розвитку креативності учнів як ключового фактора модернізації змісту освіти. З огляду на актуальність розвитку креативного мислення здобувачів початкової освіти, окреслено методи та підходи до професійної підготовки майбутніх педагогів, здатних забезпечити сприятливе освітнє середовище для розвитку творчих здібностей учнів.Проаналізовано основні аспекти розвитку креативності у молодшому шкільному віці, зокрема формування критичного мислення, розвиток навичок вирішення проблем, інтеграцію творчості в процес навчання, а також стимулювання креативності в освітньому та позаосвітньому просторі.Досліджено вплив мотиваційного компонента, впровадження інтерактивних методів навчання, застосування проєктної діяльності, рольових ігор, веб-квестів та дидактичного портфоліо на активізацію творчих здібностей учнів.Враховуючи потреби сучасного суспільства, визначено ключові компоненти професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів, серед яких: мотивація та зміст навчання, впровадження інноваційних технологій та розвиток креативної компетентності. Обґрунтовано значення практико-орієнтованого підходу у підготовці майбутніх фахівців початкової освіти, який включає створення методичних матеріалів та розробку авторських завдань для розвитку творчого мислення молодших школярів.Запропоновано приклади завдань, які були розроблені здобувачами вищої освіти спеціальності 013 Початкова освіта та апробовані під час виробничої практики у закладах загальної середньої освіти. Описано структуру вправ, дидактичне значення та ефективність у стимулюванні креативного потенціалу молодших школярів.Обґрунтовано, що ефективна підготовка майбутніх учителів початкових класів до розвитку креативності учнів є не лише важливим кроком у підвищенні якості освіти, а й необхідною умовою її модернізації в контексті сучасних соціокультурних викликів. Перспективи подальших досліджень зосереджені на розробці інноваційних методик навчання, що сприятимуть розвитку креативного мислення учнів засобами STEM-технологій.

Посилання

Волик О. Педагогічні умови формування готовності майбутніх вчителів до розвитку творчого потенціалу молодших школярів. Науковий журнал Хортицької національної академії. 2021. Вип. 1 (4). URL: https://doi.org/10.51706/2707-3076-2021-4-3 (дата звернення: 13.03.2025).

Волошина Г. Підготовка вчителя початкової школи до розвитку креативного мислення молодших школярів на уроках літературного читання. Вісник науки та освіти. 2024. Вип. 3 (21). С. 581–590.

Імбер В. Підготовка майбутніх учителів початкової школи до розвитку креативності учнів на уроках математики. Інноваційна педагогіка. 2024. Вип. 72. С. 144–148. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2024/73/30.pdf (дата звернення: 13.03.2025).

Корольова Л. Підготовка майбутніх учителів до розвитку креативних здібностей учнів у навчально-виховній діяльності початкової школи : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Запоріжжя, 2019. 275 с. URL: http://virtuni.education.zp.ua/info_cpu/sites/default/files/Korolyova_disser.pdf (дата звернення: 15.03.2025).

Ноздрова О., Бартєнєва І. Підготовка майбутніх учителів початкових класів у закладах вищої освіти до створення креативного освітнього середовища. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 58. С. 91–96. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2023/58/part_2/19.pdf (дата звернення: 14.03.2025).

Павленко В. В. Розвиток креативності молодших школярів: монографія / за ред. проф. О.Є. Антонової. Житомир, 2017. 158 с.

Павленко В. Підготовка вчителя до розвитку креативного потенціалу особистості учня. Освіта для ХХІ століття: виклики, проблеми, перспективи: матеріали ІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (12–13 листопада 2020 року, м. Суми). Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020. C. 348–351. URL: http://eprints.zu.edu.ua/32033/1/Pavlenko.pdf (дата звернення: 15.03.2025).

Тягур В. Розвиток креативності: підготовка майбутніх вчителів початкових класів до занять з технологічної та мистецької освітніх галузей. Перспективи та інновації. 2022. Вип. 10 (15) С. 307–320. URL: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-10(15)- 307-320 (дата звернення: 15.03.2025).

Qulboyeva D. The essence of developing creative abilities in primary school pupils. Current Research Journal of Pedagogics. Vol. 04. Pр. 95–100. URL: https://doi.org/10.37547/pedagogics-crjp-04-06-16 (дата звернення: 15.03.2025).

Rotaru R.-E., Guțu V. Stimularea creativității la școlarii de vârstă mică. Revista științifica a Universtității de Stat din Moldova. 2024. Nr. 9 (169). Pр. 141–148. URL: https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_20 (дата звернення: 15.03.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30