НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНІ ЦІННОСТІ: СУТНІСТЬ ТА ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-1-205-214Ключові слова:
національні цінності, патріотичні цінності, національно-патріотичні цінностіАнотація
У статті розглядається поняття «національно-патріотичні цінності».Висвітлено принципи державної освітньої політики щодо національно-патріотичного виховання. Реформа «Нова українська школа» спрямована на впровадження сучасних освітніх підходів і покликана формувати цінності та розвивати ціннісні орієнтації в учнів. З'ясовано, що приділення особливої уваги патріотичному вихованню учнів стає ключовим аспектом у національній системі освіти. Констатовано, що основна увага в роботі має бути зосереджена на посиленні національно-патріотичного виховання з метою формування нового українця, який діє відповідно до національних та європейських цінностей. Таким чином, формування національно-патріотичних цінностей стає головною метою національно-патріотичного виховання. Мета статті - на основі аналізу наукових джерел визначити сутність феномену «національно-патріотичні цінності» як поєднання понять «патріотичні цінності» та «національні цінності». У статті проаналізовано сутність понять «національні цінності» та «патріотичні цінності», що зустрічаються в науковому дискурсі, та представлено їх ключові елементи. Зроблено висновок, що національні цінності - це система значущих утворень на особистісному та суспільному рівнях, які проявляються у сфері відносин між суб'єктами та об'єктами. Для українського суспільства національні цінності є системним організуючим чинником власного існування та прогресу. Патріотичні цінності включають в себе глибоку прихильність і любов до Батьківщини та свого народу, гордість за його минуле і сьогодення, готовність відстоювати і захищати його як єдине ціле. Розвиток ефективної системи патріотичних цінностей відкриє шлях для переходу українського народу на якісно новий етап розвитку, збагачення його культурного потенціалу та збереження унікальної української етнічної ідентичності в умовах глобалізації. На основі проведеного аналізу автор порівнює підходи до визначення понять «патріотичні цінності» та «національні цінності» і пропонує власне визначення поняття «національно-патріотичні цінності».
Посилання
Ващенко Г. Виховний ідеал : підруч. для педагогів, вихователів молоді і батьків. 3-тє вид. Полтава : Полтав. вісн., 1994. Т. 1.
Велика українська енциклопедія : словник О. І. вощенко, Н. гаврилишина ; кер. авт. кол. А. М. киридон ; відп. ред. О. А. якубець:, 2015. 1406 с. / А. М. Киридон та ін. ; відп. ред. О. Яструбець ; кер. авт. кол А. Киридон. Київ : Енциклопед. вид-во, 2015. 1406 с.
Великий тлумачний словник сучасної української мови : 250000 уклад. та голов. ред. В. Бусел. Київ; Ірпінь : Перун, 2005. 1728 с.
Вишневський О. На тернистому шляху до себе. Рідна школа. 1995. № 5. С. 12–17.
Вишневський О. Системно-ціннісний підхід до визначення змісту виховання і розвитку. теоретичні основи сучасної української педагогіки. Посіб. для ВНЗ. Київ : Знання, 2008.
Дорошенко Д. Нарис історії України. Львів : Світ, 1991. 278 с.
Лебідь І. Національні цінності у виховному процесі загальноосвітньої школи (теоретико-методологічний аспект). : дис канд. пед.наук. Умань, 2002. 222 с.
Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 12.12.2022).
Про деякі питання національно-патріотичного виховання в закладах освіти України та визнання таким, що втратив чинність, Наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 № 641 : Наказ від 06.06.2022 № 527. URL: https://mon.gov.ua/ ua/npa/pro-deyaki-pitannya-nacionalno-patriotichnogo-vihovannya-v-zakladah-osviti- ukrayini-ta-viznannya-takim-sho-vtrativ-chinnist-nakazu-ministerstva-osviti-i-nauki- ukrayini-vid-16062015-641.
Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII : станом на 24 берез. 2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 30.03.2024).
Сухомлинська О. Цінності в історії розвитку школи в Україні. Цінності освіти і виховання : наук.-метод. зб. / ред. О. Сухомлинська. Київ, 1997. С. 3–8.
Сухомлинський В. Вибрані твори У 5 т. Київ : Рад. шк., 1976. Т. 1 : Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості. 653 с.
Сухомлинський В. Вибрані твори У 5 т. Київ : Рад. шк., 1976. Т. 2 : Як виховати справжню людину. 670 с.
Ушинський К. Д. Вибрані педагогічні твори: у 2 т. Київ : Рад. шк., 1983. Т. 1 : Теоретичні проблеми педагогіки. 488 с.
Щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2023/2024 навчаль-ному році : Лист від 24.08.2023 № №1-12702-23. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-organizaciyi-vihovnogo-procesu-v-zakladah-osviti-u-20232024-navchalnomu-roci (дата звернення: 04.09.2023).