ЕРГОНОМІЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ У СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-2-58-68Ключові слова:
педагогічна ергономіка, ергономічної компетентність вчителя початкової школи, професійна підготовка, освітній процес, освітнє середовище, здоров’язбереженняАнотація
Стаття присвячена дослідженню надзвичайно актуальної проблеми в сучасній системі вищої педагогічної освіти України – необхідності переосмислення підходів до професійної підготовки майбутніх учителів. Авторка підкреслює, що глобальні зміни у науці, техніці та соціокультурному середовищі вимагають від педагогів не лише оволодіння знаннями, але й здатності створювати безпечне, комфортне та продуктивне освітнє середовище, орієнтоване на потреби дитини. У цьому контексті особливої значущості набуває компетентнісний підхід, спрямований на формування професійної компетентності та досягнення освітніх результатів, необхідних для ефективної педагогічної діяльності. Для формування ергономічної компетентності майбутніх учителів початкових класів було розроблено та впроваджено спеціальний навчальний курс «Педагогічна ергономіка» для студентів магістерського рівня. Курс включав два блоки: інформаційно-аналітичний та практико-орієнтований. Мета інформаційно-аналітичного блоку ‒ надання студентам знань про ключові поняття педагогічної ергономіки, методологічні засади ергономізації освітнього процесу, а також взаємозв`язок усіх його аспектів. Практико-орієнтований блок базувався на діяльнісному підході та передбачав активне залучення студентів до моделювання ергономічних ситуацій, проєктування класного простору, аналізу навчального обладнання, використання кейс-методів, створення чек-листів та ергономічних рекомендацій. Застосовувалися також професійно орієнтовані ігри. Така форма роботи сприяла кращому засвоєнню матеріалу, пробуджувала інтерес, викликала дискусію та активізувала навчально-пізнавальну діяльність студентівю. Це дозволяло формувати їхню готовність до побудови й удосконалення освітнього середовища. Результати впровадження курсу продемонстрували його ефективність. Так, майбутні вчителі стали більш чутливими до потреб дітей, навчились бачити деталі, що впливають на добробут учнів та усвідомлювати власну роль у формуванні здоров'язбережувального освітнього середовища.
Посилання
Борисова Т. М. Ергономічна підготовка майбутніх викладачів закладів професійної освіти : монографія. Полтава : 2, 2020. 230 с.
Дубасенюк О. А. Компетентнісний підхід у професійній підготовці вчителя. Формування естетичної компетентності особистості засобами народознавства : зб. наук. праць молодих дослідників / за заг. ред. О. С. Березюк, Л. О. Глазунової. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2010. С. 10‒16. URL: http://eprints.zu.edu.ua/8450/ (дата звернення: 20.04.2025).
Здоров’язбережувальні технології в освітньому середовищі : колективна монографія / за заг. ред. Л. М. Рибалко. Тернопіль : Осадца В. М., 2019. 400 с.
Ігнатюк О. А., Демідова Ю. Є. Ергономічна компетентність як результат навчання та інтегрований показник якості фахової підготовки майбутніх викладачів закладів вищої освіти в умовах освітніх трансформацій. Вісник університету імені А. Нобеля. Серія “Педагогіка і психологія” Педагогічні науки. 2018. № 2 (16). С. 192‒198. URL: https://www.researchgate.net/publication/339470580_Ergonomicna_kompetentnist_ak_rezultat_navcanna_ta_integrovanij_pokaznik_akosti_fahovoi_pidgotovki_majbutnih_vikladaciv_zakladiv_visoi_osviti_v_umovah_osvitnih_transformacij (дата звернення: 20.04.2025).
Карапузова Н. Д., Починок Є. А., Помогайбо В. М. Педагогічна ергономіка: створення: комфортного та безпечного навчального середовища в початковій школі. Постметодика. 2012. № 5 (108). URL: file:///C:/Users/Administrator/Desktop/Postmeto-dyka_2012_5_4%20(1).pdf (дата звернення: 20.04.2025).
Койчева Т. І., Мінлі В. Компетентнісна парадигма професійної підготовки сучасного вчителя нової української школи. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2022 р., № 83. С. 47‒51.
Про затвердження професійного стандарту «Вчитель закладу загальної середньої освіти». Наказ міністерства освіти і науки України від 29.08.2024. № 1225. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity (дата звернення: 20.04.2025).
Рибалко Л. М., Йопа Т. В. Проєктування освітнього здоров’язбережувального середовища на засадах педагогічної ергономіки. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. 2020. Вип. 3К (123). С. 361‒364. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/3294.
Сидорчук Л. А. Ергономічна компетентність майбутнього вчителя технологій як необхідна умова його професіоналізму. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2013. Вип.43. С. 202‒208. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/17991/Sydorchuk.pdf?sequence=1 (дата звернення: 20.04.2025).
Сорока О. Компетентнісний підхід у підготовці вчителя початкової школи. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Педагогіка. Соціальна робота. 2012. Вип. 25. С. 191–194. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/41226/Tkachenko_Iushchenko.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 20.04.2025).
Ткаченко Л. А., Ющенко А. П. Формування ергономічної компетентності майбутніх педагогів професійного навчання. Наукові записки : зб. наук. статей / М-во освіти і науки України, Укр. держ. ун-т імені Михайла Драгоманова ; упор. Л. Л. Макаренко. Київ : Гельветика, 2023. Вип. СLV (155). С. 105–111. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/41226/Tkachenko_Iushchenko.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 20.04.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.