ERGONOMIC COMPETENCE IN THE SYSTEM OF PROFESSIONAL TREINING OF FUTURE PRIMARY Y SCHOOL TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-2-58-68Keywords:
pedagogical ergonomics, primary school, teacher, professional training, educational environment, health preservation, ergonomic competenceAbstract
The article addresses a highly relevant issue in the modern system of higher pedagogical education in Ukraine – the need to rethink approaches to the professional training of future teachers. The author emphasizes that global changes in science, technology, and the sociocultural environment require educators not only to possess solid knowledge but also to be capable of creating a safe, comfortable, and productive educational environment focused on the needs of the child. In this context, the competency-based approach gains particular importance, as it aims to develop professional competence and achieve learning outcomes essential for effective pedagogical activity.To foster ergonomic competence among future primary school teachers, a special academic course titled «Pedagogical Ergonomics» was developed and implemented for master's degree students. The course consisted of two modules: informational- analytical and practice-oriented. The aim of the first module was to provide students with knowledge of key concepts in pedagogical ergonomics, the methodological foundations of ergonomizing the educational process, and the interrelation of all its components. The practice-oriented module was based on an activity-based approach and involved students in modeling ergonomic situations, designing classroom space, analyzing educational equipment, applying case methods, creating checklists, and developing ergonomic recommendations. Professionally oriented games were also used.This approach enhanced students' comprehension of the material, stimulated interest, encouraged discussion, and activated their cognitive learning activities. As a result, it contributed to the development of their readiness to build and improve the educational environment.The outcomes of the course implementation demonstrated its effectiveness: future teachers became more sensitive to children's needs, learned to notice details affecting students' well-being, and developed a deeper understanding of their own role in creating a health-preserving educational environment.
References
Борисова Т. М. Ергономічна підготовка майбутніх викладачів закладів професійної освіти : монографія. Полтава : 2, 2020. 230 с.
Дубасенюк О. А. Компетентнісний підхід у професійній підготовці вчителя. Формування естетичної компетентності особистості засобами народознавства : зб. наук. праць молодих дослідників / за заг. ред. О. С. Березюк, Л. О. Глазунової. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2010. С. 10‒16. URL: http://eprints.zu.edu.ua/8450/ (дата звернення: 20.04.2025).
Здоров’язбережувальні технології в освітньому середовищі : колективна монографія / за заг. ред. Л. М. Рибалко. Тернопіль : Осадца В. М., 2019. 400 с.
Ігнатюк О. А., Демідова Ю. Є. Ергономічна компетентність як результат навчання та інтегрований показник якості фахової підготовки майбутніх викладачів закладів вищої освіти в умовах освітніх трансформацій. Вісник університету імені А. Нобеля. Серія “Педагогіка і психологія” Педагогічні науки. 2018. № 2 (16). С. 192‒198. URL: https://www.researchgate.net/publication/339470580_Ergonomicna_kompetentnist_ak_rezultat_navcanna_ta_integrovanij_pokaznik_akosti_fahovoi_pidgotovki_majbutnih_vikladaciv_zakladiv_visoi_osviti_v_umovah_osvitnih_transformacij (дата звернення: 20.04.2025).
Карапузова Н. Д., Починок Є. А., Помогайбо В. М. Педагогічна ергономіка: створення: комфортного та безпечного навчального середовища в початковій школі. Постметодика. 2012. № 5 (108). URL: file:///C:/Users/Administrator/Desktop/Postmeto-dyka_2012_5_4%20(1).pdf (дата звернення: 20.04.2025).
Койчева Т. І., Мінлі В. Компетентнісна парадигма професійної підготовки сучасного вчителя нової української школи. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2022 р., № 83. С. 47‒51.
Про затвердження професійного стандарту «Вчитель закладу загальної середньої освіти». Наказ міністерства освіти і науки України від 29.08.2024. № 1225. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity (дата звернення: 20.04.2025).
Рибалко Л. М., Йопа Т. В. Проєктування освітнього здоров’язбережувального середовища на засадах педагогічної ергономіки. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. 2020. Вип. 3К (123). С. 361‒364. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/3294.
Сидорчук Л. А. Ергономічна компетентність майбутнього вчителя технологій як необхідна умова його професіоналізму. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2013. Вип.43. С. 202‒208. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/17991/Sydorchuk.pdf?sequence=1 (дата звернення: 20.04.2025).
Сорока О. Компетентнісний підхід у підготовці вчителя початкової школи. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Педагогіка. Соціальна робота. 2012. Вип. 25. С. 191–194. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/41226/Tkachenko_Iushchenko.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 20.04.2025).
Ткаченко Л. А., Ющенко А. П. Формування ергономічної компетентності майбутніх педагогів професійного навчання. Наукові записки : зб. наук. статей / М-во освіти і науки України, Укр. держ. ун-т імені Михайла Драгоманова ; упор. Л. Л. Макаренко. Київ : Гельветика, 2023. Вип. СLV (155). С. 105–111. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/41226/Tkachenko_Iushchenko.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 20.04.2025).






