ГАРМОНІЗАЦІЯ МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ ФІЗИКИ З ЄВРОПЕЙСЬКИМИ СТАНДАРТАМИ МОРСЬКОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-2-69-81

Ключові слова:

maritime education, physics teaching, European standards, STCW convention, harmonization, teaching methodology

Анотація

У статті розглянуто сучасні європейські стандарти морської освіти (Конвенція МАНІЛА/ПДНВ (STCW), діяльність Європейського агентства з безпеки на морі (EMSA), Рамку кваліфікацій ЄС (EQF)) з метою визначення вимог до підготовки морських фахівців. Детально проаналізовано механізми імплементації цих стандартів у національних освітніх системах європейських країн та їх вплив на якість підготовки морських кадрів. Проведено порівняльний аналіз цих стандартів з чинними українськими освітніми та галузевими нормативами. Дослідження охоплює як теоретичні аспекти навчальних програм, так і практичні компоненти професійної підготовки. Особливу увагу приділено аналізу компетентнісної структури освітніх програм та їх відповідності міжнародним вимогам.Виявлено ключові проблеми гармонізації: неузгодженість змісту навчальних програм, недостатня інтеграція природничих дисциплін (зокрема фізики) із фаховими освітніми компонентами та недостатня орієнтація навчання на практику.Встановлено, що існуючі підходи до викладання фізики не повною мірою враховують специфіку морської галузі та не забезпечують формування необхідних професійних компетентностей.Запропоновано комплексні шляхи гармонізації методики навчання фізики: упровадження компетентнісного, модульного та проблемно-орієнтованого підходів, тісна інтеграція фізики з морськими дисциплінами, посилення лабораторного компонента та використання сучасних засобів моделювання. Обґрунтовано необхідність створення спеціалізованих навчально-методичних комплексів, які б поєднували фундаментальні знання з фізики з практичними потребами морської індустрії.

Посилання

Барильник-Куракова О. А., Коробова І. В. Міждисциплінарні зв’язки як провідний принцип підготовки фахівців у морській галузі. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2020. Вип. 13. С. 57–72. URL: http://profped.ddpu.edu.ua/article/view/222840/223120

Бойчук Ю., Таймасов Ю. Компетентнісна парадигма в сучасній вищій професійній освіті. Збірник наукових праць ХНПУ імені Г. С. Сковороди. 2023. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/8499

Дендеренко О. О. Моделювання процесу підготовки суднового механіка як засіб реалізації компетентнісного підходу до навчання у морських ВНЗ. Збірник наукових праць «Педагогічні науки». 2015. Вип. 67. С. 326–332.

Європейське агенство з морської безпеки (EMSA). Офіційний сайт URL: https://www.emsa.europa.eu/

Койчева Т. І., Ву Мінлі. Компетентнісна парадигма професійної підготовки сучасного вчителя Нової української школи. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2022. № 83. С. 47–51. URL: http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2022/83/7.pdf

Коробова І. В., Барильник-Куракова О. А. Методичні особливості конструювання фізичних STEM задач у процесі навчання майбутніх моряків. Фізико-математична освіта. 2020. Вип. 3 (25), ч. 2. С. 75–80. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2020-025-3-029

Митник О. Я., Миронець С. М. Дослідницька діяльність студента-психолога: поступ від знаннєвої парадигми до компетентнісної. Освітньо-науковий простір. 2023. № 4 (1). DOI: https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.4(1).2023.13.

Національний університет "Одеська морська академія". Електронний каталог освітніх компонентів. URL: https://ekts.onma.edu.ua/en/indexnav_en.php

Прес-служба Міністерства освіти і науки України. Кабмін оновив Національну рамку кваліфікацій для гармонізації з європейськими стандартами. Юридична газета. 06.07.2025. URL: https://yur-gazeta.com/golovna/kabmin-onoviv-nacionalnu-ramku-kvalifikaciy-dlya-garmonizaciyi-z-evropeyskimi-standartami.html

Херсонська державна морська академія. URL: https://ksma.ks.ua/?page_id=284&lang=en

Чернявський В. В. Стандартизація підготовки фахівців морської галузі на засадах компетентнісного підходу. Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія : Педагогічна. 2013. Вип. 19. С. 250–253. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkp_ped_2013_19_88

Allman A., Kocnevaite A., Nightingale F. The Effectiveness of Online Portfolios for Assessment in Higher Education. The IAFOR International Conference on Education – Hawaii 2021 Official Conference Proceedings. 2021. С. 469–480. DOI: 10.22492/issn.2189-1036.2021.35

Baumgartner P., Payr S. Learning as Action: A Social Science Approach to the Evaluation of Interactive Media. In: Duffy T., Jonassen D. (Eds.). Constructivism and the Technology of Instruction. Routledge, 2019. P. 31–44.

Delft University of Technology. BSc in Marine Technology. URL: https://www.edumaritime.net/netherlands/delft-university-of-technology-delft

Erdmann M., Fischer R., Glaser C. et al. A field study of data analysis exercises in a bachelor physics course using the internet platform VISPA. 2014. URL: https://arxiv.org/abs/1402.2836

Exploring Innovative Methods in Maritime Simulation: A Ship Path Planning System Utilizing Virtual Reality and Numerical Simulation. Journal of Marine Science and Engineering. 2022. Vol. 12, No. 9. Art. 1587. DOI: 10.3390/jmse12091587.

Gamification in Physics Education: Play Your Way to Better Learning. International Journal of Serious Games. 2025. URL: https://journal.seriousgamessociety.org/index.php/IJSG/article/view/858.

Giannarakis P. Online tests as a method of engagement in higher education. Times Higher Education Campus. 29.10.2024. URL: https://www.timeshighereducation.com/campus/online-tests-method-engagement-higher-education

Gili K., Heuton K., Shah A., Hughes M.C. Using machine learning to measure evidence of students' sensemaking in physics courses / arXiv [preprint]. 2025. arXiv:2503.15638

International Maritime Organization (IMO). International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers (STCW). London: IMO, 1978 (as amended 1995, 2010). URL: https://www.imo.org/en/OurWork/HumanElement/Pages/STCW-Convention.aspx

Kandemir C., Soner O., Celik M. Proposing a practical training assessment technique to adopt simulators into marine engineering education. WMU Journal of Maritime Affairs. 2018. Vol. 17, № 1. С. 1–15. DOI: 10.1007/s13437-018-0137-4

Kilpeläinen Pettersson J., Koskinen P., Lehtinen A., Mäntylä T. Cooperative Learning in Higher Education Physics: A Systematic Literature Review. International Journal of Science and Mathematics Education. 2025. Vol. 23. С. 1–27. DOI: 10.1007/ s10763-024-10538-3

Kubsch M., Grimm A., Neumann K., Drachsler H., Rummel N. Using Evidence-Centered Design to Develop an Automated System for Tracking Students’ Physics Learning in a Digital Learning Environment. In: Zhai X., Krajcik J. (eds.). Uses of Artificial Intelligence in STEM Education. Oxford: Oxford University Press, 2024. P. 230–249. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780198882077.003.0011

Kuş M. Effectiveness of the Flipped Classroom Model in Higher Education: A Meta Analysis Study. Journal of Computer and Education Research. 2025. Vol. 13, no 25. P. 628–653. DOI: 10.18009/jcer.1625784

Makkonen T., Tirri K., Lavonen J. Engagement in Learning Physics Through Project Based Learning: A Case Study of Gifted Finnish Upper Secondary Level Students. Journal of Advanced Academics. 2021. Vol. 32, № 4. С. 501–532. DOI: 10.1177/1932202X211018644

Marine Training Center Hamburg. Maritime training programmes. URL: https://www.edumaritime.net/germany

Ministry of Higher Education and Science. Maritime education programmes. URL: https://ufm.dk/en/education/higher-education/maritime-education-institutions/maritime-educations

Sarkity D., Liana M., Fitriani R., Sundari P. D. Implementing case method in maritime related learning: a qualitative descriptive study in physics learning on the topic of hydrostatic pressure. BIO Web of Conferences. 2024. Vol. 134, Article 07014. DOI: 10.1051/bioconf/202413407014

SkillSea. Futureproof Skills for the Maritime Transport Sector. URL: https://www.skillsea.eu

van der Vleuten F., Bond M., Hernández-de-Menédez M. Remote labs in higher engineering education: engaging students with active learning pedagogy. Journal of Computing in Higher Education. 2022. DOI: 10.1007/s12528-022-09331-4

Wang Y., Ren H., Yang X., Wang D. A Physics-Based Simulation of Fluid–Solid Coupling Scenarios in an Ocean Visual System. Journal of Marine Science and Engineering. 2025. Vol. 13, No. 1, Art. 123. DOI: 10.3390/jmse13010123

Western Norway University of Applied Sciences. Bachelor in Nautical Science with operational cadet training. URL: https://www.hvl.no/en/studies-at-hvl/study-programmes/nautical-science-with-operational-cadet-training/2025h/study-plan/

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30