HARMONIZATION OF PHYSICS TEACHING METHODOLOGY WITH EUROPEAN MARITIME EDUCATION STANDARD
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-2-69-81Keywords:
морська освіта, навчання фізики, європейські стандарти, STCW конвенція, гармонізація, методика навчанняAbstract
The article examines modern European standards of maritime education (MANILA/ STCW Convention, activities of the European Maritime Safety Agency (EMSA), EU Qualifications Framework (EQF)) in order to define the requirements for the training of maritime specialists. The mechanisms of implementation of these standards in the national educational systems of European countries and their impact on the quality of maritime personnel training are analyzed in detail.A comparative analysis of these standards with current Ukrainian educational and industry regulations is carried out. The research covers both theoretical aspects of curricula and practical components of professional training. Particular attention is paid to the analysis of the competence structure of educational programs and their compliance with international requirements.Key harmonization problems have been identified: inconsistency of the content of curricula, insufficient integration of natural sciences (in particular physics) with professional educational components, and insufficient orientation of education towards practice. It has been established that the existing approaches to teaching physics do not fully take into account the specifics of the maritime industry and do not ensure the formation of the necessary professional competencies.Comprehensive ways of harmonizing the methodology of teaching physics are proposed: the introduction of competency-based, modular and problem-oriented approaches, close integration of physics with maritime disciplines, strengthening the laboratory component and the use of modern modeling tools. The necessity of creating specialized educational and methodological complexes that would combine fundamental knowledge of physics with the practical needs of the maritime industry is substantiated.
References
Барильник-Куракова О. А., Коробова І. В. Міждисциплінарні зв’язки як провідний принцип підготовки фахівців у морській галузі. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2020. Вип. 13. С. 57–72. URL: http://profped.ddpu.edu.ua/article/view/222840/223120
Бойчук Ю., Таймасов Ю. Компетентнісна парадигма в сучасній вищій професійній освіті. Збірник наукових праць ХНПУ імені Г. С. Сковороди. 2023. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/8499
Дендеренко О. О. Моделювання процесу підготовки суднового механіка як засіб реалізації компетентнісного підходу до навчання у морських ВНЗ. Збірник наукових праць «Педагогічні науки». 2015. Вип. 67. С. 326–332.
Європейське агенство з морської безпеки (EMSA). Офіційний сайт URL: https://www.emsa.europa.eu/
Койчева Т. І., Ву Мінлі. Компетентнісна парадигма професійної підготовки сучасного вчителя Нової української школи. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2022. № 83. С. 47–51. URL: http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2022/83/7.pdf
Коробова І. В., Барильник-Куракова О. А. Методичні особливості конструювання фізичних STEM задач у процесі навчання майбутніх моряків. Фізико-математична освіта. 2020. Вип. 3 (25), ч. 2. С. 75–80. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2020-025-3-029
Митник О. Я., Миронець С. М. Дослідницька діяльність студента-психолога: поступ від знаннєвої парадигми до компетентнісної. Освітньо-науковий простір. 2023. № 4 (1). DOI: https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.4(1).2023.13.
Національний університет "Одеська морська академія". Електронний каталог освітніх компонентів. URL: https://ekts.onma.edu.ua/en/indexnav_en.php
Прес-служба Міністерства освіти і науки України. Кабмін оновив Національну рамку кваліфікацій для гармонізації з європейськими стандартами. Юридична газета. 06.07.2025. URL: https://yur-gazeta.com/golovna/kabmin-onoviv-nacionalnu-ramku-kvalifikaciy-dlya-garmonizaciyi-z-evropeyskimi-standartami.html
Херсонська державна морська академія. URL: https://ksma.ks.ua/?page_id=284&lang=en
Чернявський В. В. Стандартизація підготовки фахівців морської галузі на засадах компетентнісного підходу. Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія : Педагогічна. 2013. Вип. 19. С. 250–253. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkp_ped_2013_19_88
Allman A., Kocnevaite A., Nightingale F. The Effectiveness of Online Portfolios for Assessment in Higher Education. The IAFOR International Conference on Education – Hawaii 2021 Official Conference Proceedings. 2021. С. 469–480. DOI: 10.22492/issn.2189-1036.2021.35
Baumgartner P., Payr S. Learning as Action: A Social Science Approach to the Evaluation of Interactive Media. In: Duffy T., Jonassen D. (Eds.). Constructivism and the Technology of Instruction. Routledge, 2019. P. 31–44.
Delft University of Technology. BSc in Marine Technology. URL: https://www.edumaritime.net/netherlands/delft-university-of-technology-delft
Erdmann M., Fischer R., Glaser C. et al. A field study of data analysis exercises in a bachelor physics course using the internet platform VISPA. 2014. URL: https://arxiv.org/abs/1402.2836
Exploring Innovative Methods in Maritime Simulation: A Ship Path Planning System Utilizing Virtual Reality and Numerical Simulation. Journal of Marine Science and Engineering. 2022. Vol. 12, No. 9. Art. 1587. DOI: 10.3390/jmse12091587.
Gamification in Physics Education: Play Your Way to Better Learning. International Journal of Serious Games. 2025. URL: https://journal.seriousgamessociety.org/index.php/IJSG/article/view/858.
Giannarakis P. Online tests as a method of engagement in higher education. Times Higher Education Campus. 29.10.2024. URL: https://www.timeshighereducation.com/campus/online-tests-method-engagement-higher-education
Gili K., Heuton K., Shah A., Hughes M.C. Using machine learning to measure evidence of students' sensemaking in physics courses / arXiv [preprint]. 2025. arXiv:2503.15638
International Maritime Organization (IMO). International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers (STCW). London: IMO, 1978 (as amended 1995, 2010). URL: https://www.imo.org/en/OurWork/HumanElement/Pages/STCW-Convention.aspx
Kandemir C., Soner O., Celik M. Proposing a practical training assessment technique to adopt simulators into marine engineering education. WMU Journal of Maritime Affairs. 2018. Vol. 17, № 1. С. 1–15. DOI: 10.1007/s13437-018-0137-4
Kilpeläinen Pettersson J., Koskinen P., Lehtinen A., Mäntylä T. Cooperative Learning in Higher Education Physics: A Systematic Literature Review. International Journal of Science and Mathematics Education. 2025. Vol. 23. С. 1–27. DOI: 10.1007/ s10763-024-10538-3
Kubsch M., Grimm A., Neumann K., Drachsler H., Rummel N. Using Evidence-Centered Design to Develop an Automated System for Tracking Students’ Physics Learning in a Digital Learning Environment. In: Zhai X., Krajcik J. (eds.). Uses of Artificial Intelligence in STEM Education. Oxford: Oxford University Press, 2024. P. 230–249. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780198882077.003.0011
Kuş M. Effectiveness of the Flipped Classroom Model in Higher Education: A Meta Analysis Study. Journal of Computer and Education Research. 2025. Vol. 13, no 25. P. 628–653. DOI: 10.18009/jcer.1625784
Makkonen T., Tirri K., Lavonen J. Engagement in Learning Physics Through Project Based Learning: A Case Study of Gifted Finnish Upper Secondary Level Students. Journal of Advanced Academics. 2021. Vol. 32, № 4. С. 501–532. DOI: 10.1177/1932202X211018644
Marine Training Center Hamburg. Maritime training programmes. URL: https://www.edumaritime.net/germany
Ministry of Higher Education and Science. Maritime education programmes. URL: https://ufm.dk/en/education/higher-education/maritime-education-institutions/maritime-educations
Sarkity D., Liana M., Fitriani R., Sundari P. D. Implementing case method in maritime related learning: a qualitative descriptive study in physics learning on the topic of hydrostatic pressure. BIO Web of Conferences. 2024. Vol. 134, Article 07014. DOI: 10.1051/bioconf/202413407014
SkillSea. Futureproof Skills for the Maritime Transport Sector. URL: https://www.skillsea.eu
van der Vleuten F., Bond M., Hernández-de-Menédez M. Remote labs in higher engineering education: engaging students with active learning pedagogy. Journal of Computing in Higher Education. 2022. DOI: 10.1007/s12528-022-09331-4
Wang Y., Ren H., Yang X., Wang D. A Physics-Based Simulation of Fluid–Solid Coupling Scenarios in an Ocean Visual System. Journal of Marine Science and Engineering. 2025. Vol. 13, No. 1, Art. 123. DOI: 10.3390/jmse13010123
Western Norway University of Applied Sciences. Bachelor in Nautical Science with operational cadet training. URL: https://www.hvl.no/en/studies-at-hvl/study-programmes/nautical-science-with-operational-cadet-training/2025h/study-plan/