НАЗЕМНЕ НАВЧАННЯ МАЙБУТНІХ ПІЛОТІВ ТАКТИЧНОЇ АВІАЦІЇ У КОНТЕКСТІ СУЧАСНОГО ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ

Автор(и)

  • Роман НЕВЗОРОВ Харківський національний університет Повітряних сил імені Івана Кожедуба https://orcid.org/0000-0003-1496-2465

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-2-82-91

Ключові слова:

освітній простір, наземне навчання, бойові польоти, тактична авіація, вищий військовий навчальний заклад, педагогічна система, стандарти НАТО

Анотація

У статті проаналізовано сутність та структуру сучасного освітнього простору як динамічного, відкритого та інноваційного соціокультурного явища та функційно-просторового конструкту. Метою статті є обґрунтування теоретичних засад наземного навчання майбутніх пілотів тактичної авіації у вищому військовому навчальному закладі (ВВНЗ) крізь призму концепції сучасного освітнього простору. Методологія дослідження ґрунтується на аналізі, синтезі, узагальненні та систематизації наукових джерел для розкриття поняття «освітній простір», його принципів, структури та тенденцій розвитку. У статті розкрито еволюцію та типологію моделей освітнього простору (архаїчної, античної, середньовічної, ренесансної, модерної), що дозволило простежити генезу його ключових характеристик. Систематизовано основні принципи сучасного освітнього простору, зокрема автономії, багатоваріантності, відкритості, диджиталізації та особистісного зростання. Визначено ключові виклики, що впливають на його інституційний дизайн: глобальна цифровізація, відкритість освітнього середовища, технологізація суспільства та інноваційний напрям розвитку. У результаті дослідження доведено, що наземне навчання бойових польотів у ВВНЗ є складною багаторівневою метасистемою, яка інтегрується в сучасний освітній простір. Виявлено низку проблем у вітчизняній системі підготовки пілотів: відсутність нормативного закріплення понять «наземне навчання бойових польотів», застарілий зміст навчання, що не відповідає сучасним вимогам та стандартам НАТО.Обґрунтовано необхідність оновлення змісту та методології наземної підготовки, її спрямування на формування ключових бойових якостей пілотів. Висновки статті полягають у тому, що концепція освітнього простору є методологічною основою для модернізації системи наземного навчання пілотів. Перспективи подальших досліджень вбачаються у розробленні структурно-функціональної моделі забезпечення якості підготовки майбутніх пілотів тактичної авіації до бойових польотів з урахуванням стандартів НАТО та передового світового досвіду.

Посилання

Бондаренко К. І. Якісна освіта – основа суспільного розвитку. Вища освіта України. Додаток 2 до № 3, том VIІІ (33): Тематичний випуск «Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору». Київ : Гнозис, 2012. С. 28–33.

Вакуленко Ю. В., Шульга Л. В., Бражник Л. В. Підвищення якості університетської освіти: професійна та практична підготовка фахівців. Наукові праці Полтавської державної аграрної академії. 2013. Том 2. Вип. 1 (6). С. 335–338.

Гафурова Х. Ш. Дистанційне навчання у вузі: форми та методи контролю. Молодий учений. 2021. № 17 (359). С. 245–247.

Голодюк Л. Дистанційна форма навчання як результат нових запитів суспільства. Розвиток професійної компетентності педагогічних студентів в умовах неперервної освіти : наук.-метод. вісник. Кропивницький: КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», 2020. № 56. С. 49–53.

Гуркова Т. Дефініції понять «освітній простір», «середовище», «освітнє середовище». Молодь і ринок. 2019. № 4 (171). URL: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/168638/168429 (дата звернення: 12.09.2024).

Дистанційне навчання: виклики, результати та перспективи: порадник. Київ, 2020. URL: https://don.kyivcity.gov.ua/files/2020/8/19/90.pdf (дата звернення: 10.09.2024).

Зеленська О. М. Формування полікультурної компетентності курсантів вищих військових навчальних закладів у процесі вивчення гуманітарних дисциплін: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Харків, 2012. 20 с.

Інструкція про класифікацію авіаційного персоналу державної авіації України: наказ МО України від 05.01.2015 р. № 3.

Інструкція про порядок проведення класифікації військових льотчиків і штурманів: наказ МО України від 04.01.2005 р. № 2.

Janne H., Schwartz B. Le développement européen de l'Éducation Permanente, Commission des communautés européennes. Luxembourg: office des publications officielles des communautés européennes, 1976. С. 23–24.

Касярум Н. Освітній простір: становлення поняття. Витоки педагогічної майстерності. 2013. Вип. 12. С. 107–113.

Коменський Я. А. Велика дидактика. Закони добре організованої школи. Історія зарубіжної педагогіки: хрестоматія. Київ : Центр учбової літератури, 2006. С. 155–185.

Малик В. Освітній простір університету: становлення поняття. Науково-педагогічні студії. 2024. № 7 (7). С. 132–147.

Малигіна В. Д., Холодова О. Ю., Акімова Л. М. Методологія наукових досліджень : монографія. Рівне : НУВГП, 2016. 247 с.

Невзоров Р. В. Формування фахової компетентності майбутніх військових пілотів із застосуванням засобів повітряно-тактичної підготовки : дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Кропивницький, 2019. 193 с.

Офіційний веб-сайт Prometheus. URL: https://prometheus.org.ua (дата звернення: 12.01.2024).

Плачинда Т. С. Гуманітарний вимір якості професійної підготовки фахівців авіаційної галузі: монографія. Кропивницький: ЛА НАУ, 2018. 588 с.

Положення про особливості організації освітнього процесу у ВВНЗ МО України, військових навчальних підрозділах ЗВО, закладах фахової передвищої військової освіти: наказ МО України від 15.02.2024 р. № 120.

Про фахову передвищу освіту: Закон України № 392-IX від 18.12.2019. Відомості Верховної Ради. 2019. № 30. С. 119.

Саяпіна С., Тимошенко М. Освітній простір ЗВО як чинник особистісно професійного саморозвитку майбутнього фахівця. Гуманізація навчально-виховного процесу. 2018. № 4 (96). С. 23–29.

Сисоєва С. О. Педагогічні технології. Енциклопедія. Київ : Юринком, Інтер, 2008. 162 с.

Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти. Київ: Ленвіт, 2006. 35 с.

Статут проекту «Розвиток системи військової освіти та підготовки військових фахівців», затверджений Першим заступником Міністра оборони України 18.01.2019 р. URL: http://www.mil.gov.ua/ministry/normativno-pravova-baza/nakazi-ministra-oboroni-ukraini/nakazi-ministerstva-oboroni-ukraini-za-2019-rik.html (дата звернення: 12.02.2024).

Тишакова Л. Т. Формування технологічної компетентності майбутнього вчителя іноземної мови : дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Краматорськ, 2005. 269 с.

Туркот В. І. Педагогіка вищої школи. URL: https://westudents.com.ua/knigi/352-pedagogka-vischo-shkoli-turkot-tI.html (дата звернення: 12.02.2024).

Франчук Т. Й. Феномен «цілісності» в педагогічному процесі, основи формування цілісного освітнього простору. Вісник Черкаського університету. 2007. Вип. 101. С. 51–56.

Франчук Т. Й. Цілісний освітній простір: педагогічні основи його формування: монографія. Кам’янець-Подільський, 2009. 311 с.

Цимбалару А. Д. Освітній простір: сутність, структура і механізми створення. Український педагогічний журнал. 2016. № 1. С. 41–50.

Чумак М. Є. Моделі освітнього простору: погляд із минулого у майбутнє. Наукові записки. Серія : Педагогічні науки. 2021. № 198. С. 70–72.

America’s Air Force: A Call to the Future. Secretary of the Air Force. 2014.

NATO unveils new joint air power strategy. URL: https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_156372.htm (mode of access: 12.03.2024).

The Most Educated Countries in the World. URL: http://www.eduactive.com/news/2013/sep/21/most-educated-countries-wg2orld.html (mode of access: 30.03.2024).

UNESCO. URL: https://www.unesco.org/ (mode of access: 30.03.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30