GROUND TRAINING OF FUTURE TACTICAL AVIATION PILOTS IN THE CONTEXT OF THE MODERN EDUCATIONAL SPACE
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-2-82-91Keywords:
educational space, ground training, combat flights, tactical aviation, higher military educational institution, pedagogical system, NATO standardsAbstract
The article analyzes the essence and structure of the modern educational space as a dynamic, open, and innovative sociocultural phenomenon and a functional-spatial construct. The purpose of the article is to substantiate the theoretical foundations of ground training for future tactical aviation pilots in a higher military educational institution (HMEI) through the prism of the modern educational space concept. The research methodology is based on the analysis, synthesis, generalization, and systematization of scientific sources to reveal the concept of «educational space», its principles, structure, and development trends. The article explores the evolution and typology of educational space models (archaic, ancient, medieval, renaissance, modern), which allowed tracing the genesis of its key characteristics. The main principles of the modern educational space are systematized, including autonomy, variability, openness, digitalization, and personal growth. The key challenges influencing its institutional design are identified: global digitalization, openness of the educational environment, technologization of society, and an innovative development direction. The study proves that ground training for combat flights in HMEIs is a complex multilevel metasystem integrated into the modern educational space. A number of problems in the national pilot training system have been identified: the lack of normative consolidation of the concept of «ground training for combat flights», and outdated training content that does not meet modern requirements and NATO standards. The necessity of updating the content and methodology of ground training, and directing it towards the formation of key combat qualities of pilots is substantiated. The conclusions of the article state that the concept of educational space is a methodological basis for modernizing the pilot ground training system. Prospects for further research are seen in developing a structural-functional model for ensuring the quality of training for future tactical aviation pilots for combat flights, taking into account NATO standards and advanced world experience.
References
Бондаренко К. І. Якісна освіта – основа суспільного розвитку. Вища освіта України. Додаток 2 до № 3, том VIІІ (33): Тематичний випуск «Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору». Київ : Гнозис, 2012. С. 28–33.
Вакуленко Ю. В., Шульга Л. В., Бражник Л. В. Підвищення якості університетської освіти: професійна та практична підготовка фахівців. Наукові праці Полтавської державної аграрної академії. 2013. Том 2. Вип. 1 (6). С. 335–338.
Гафурова Х. Ш. Дистанційне навчання у вузі: форми та методи контролю. Молодий учений. 2021. № 17 (359). С. 245–247.
Голодюк Л. Дистанційна форма навчання як результат нових запитів суспільства. Розвиток професійної компетентності педагогічних студентів в умовах неперервної освіти : наук.-метод. вісник. Кропивницький: КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», 2020. № 56. С. 49–53.
Гуркова Т. Дефініції понять «освітній простір», «середовище», «освітнє середовище». Молодь і ринок. 2019. № 4 (171). URL: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/168638/168429 (дата звернення: 12.09.2024).
Дистанційне навчання: виклики, результати та перспективи: порадник. Київ, 2020. URL: https://don.kyivcity.gov.ua/files/2020/8/19/90.pdf (дата звернення: 10.09.2024).
Зеленська О. М. Формування полікультурної компетентності курсантів вищих військових навчальних закладів у процесі вивчення гуманітарних дисциплін: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Харків, 2012. 20 с.
Інструкція про класифікацію авіаційного персоналу державної авіації України: наказ МО України від 05.01.2015 р. № 3.
Інструкція про порядок проведення класифікації військових льотчиків і штурманів: наказ МО України від 04.01.2005 р. № 2.
Janne H., Schwartz B. Le développement européen de l'Éducation Permanente, Commission des communautés européennes. Luxembourg: office des publications officielles des communautés européennes, 1976. С. 23–24.
Касярум Н. Освітній простір: становлення поняття. Витоки педагогічної майстерності. 2013. Вип. 12. С. 107–113.
Коменський Я. А. Велика дидактика. Закони добре організованої школи. Історія зарубіжної педагогіки: хрестоматія. Київ : Центр учбової літератури, 2006. С. 155–185.
Малик В. Освітній простір університету: становлення поняття. Науково-педагогічні студії. 2024. № 7 (7). С. 132–147.
Малигіна В. Д., Холодова О. Ю., Акімова Л. М. Методологія наукових досліджень : монографія. Рівне : НУВГП, 2016. 247 с.
Невзоров Р. В. Формування фахової компетентності майбутніх військових пілотів із застосуванням засобів повітряно-тактичної підготовки : дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Кропивницький, 2019. 193 с.
Офіційний веб-сайт Prometheus. URL: https://prometheus.org.ua (дата звернення: 12.01.2024).
Плачинда Т. С. Гуманітарний вимір якості професійної підготовки фахівців авіаційної галузі: монографія. Кропивницький: ЛА НАУ, 2018. 588 с.
Положення про особливості організації освітнього процесу у ВВНЗ МО України, військових навчальних підрозділах ЗВО, закладах фахової передвищої військової освіти: наказ МО України від 15.02.2024 р. № 120.
Про фахову передвищу освіту: Закон України № 392-IX від 18.12.2019. Відомості Верховної Ради. 2019. № 30. С. 119.
Саяпіна С., Тимошенко М. Освітній простір ЗВО як чинник особистісно професійного саморозвитку майбутнього фахівця. Гуманізація навчально-виховного процесу. 2018. № 4 (96). С. 23–29.
Сисоєва С. О. Педагогічні технології. Енциклопедія. Київ : Юринком, Інтер, 2008. 162 с.
Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти. Київ: Ленвіт, 2006. 35 с.
Статут проекту «Розвиток системи військової освіти та підготовки військових фахівців», затверджений Першим заступником Міністра оборони України 18.01.2019 р. URL: http://www.mil.gov.ua/ministry/normativno-pravova-baza/nakazi-ministra-oboroni-ukraini/nakazi-ministerstva-oboroni-ukraini-za-2019-rik.html (дата звернення: 12.02.2024).
Тишакова Л. Т. Формування технологічної компетентності майбутнього вчителя іноземної мови : дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Краматорськ, 2005. 269 с.
Туркот В. І. Педагогіка вищої школи. URL: https://westudents.com.ua/knigi/352-pedagogka-vischo-shkoli-turkot-tI.html (дата звернення: 12.02.2024).
Франчук Т. Й. Феномен «цілісності» в педагогічному процесі, основи формування цілісного освітнього простору. Вісник Черкаського університету. 2007. Вип. 101. С. 51–56.
Франчук Т. Й. Цілісний освітній простір: педагогічні основи його формування: монографія. Кам’янець-Подільський, 2009. 311 с.
Цимбалару А. Д. Освітній простір: сутність, структура і механізми створення. Український педагогічний журнал. 2016. № 1. С. 41–50.
Чумак М. Є. Моделі освітнього простору: погляд із минулого у майбутнє. Наукові записки. Серія : Педагогічні науки. 2021. № 198. С. 70–72.
America’s Air Force: A Call to the Future. Secretary of the Air Force. 2014.
NATO unveils new joint air power strategy. URL: https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_156372.htm (mode of access: 12.03.2024).
The Most Educated Countries in the World. URL: http://www.eduactive.com/news/2013/sep/21/most-educated-countries-wg2orld.html (mode of access: 30.03.2024).
UNESCO. URL: https://www.unesco.org/ (mode of access: 30.03.2024).