СОЦІАЛЬНІ ДЕТЕРМІНАНТИ ЗАЛУЧЕННЯ МОЛОДІ ДО СПОРТИВНО-ОЗДОРОВЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В УМОВАХ ТРАНСФОРМАЦІЇ ВИЩОЇ І ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ ЗА НЕЗАЛЕЖНОЇ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-2-109-119Ключові слова:
спортивно-оздоровча діяльність, фізичне виховання, здоровий спосіб життя, професійна освіта, вища освіта, молодь, здобувачі вищої освіти, цифрові освітні інструменти, соціальні детермінанти, незалежна УкраїнаАнотація
У статті здійснено науковий аналіз соціальних детермінант залучення студентської молоді до спортивно-оздоровчої діяльності у контексті трансформаційних процесів, що відбуваються у сфері вищої та професійної освіти в Україні з моменту набуття незалежності. Акцентовано увагу на актуальності проблеми збереження та зміцнення фізичного здоров’я здобувачів освіти в умовах урбанізації, цифровізації, психоемоційного навантаження та соціально-економічної нестабільності. Обґрунтовано доцільність міждисциплінарного підходу до вивчення чинників, які визначають рівень залученості молоді до спортивно-оздоровчої діяльності, і охоплюють чотири основні групи детермінант: соціокультурні, економічні, мотиваційно-психологічні та інституційно-організаційні. У межах кожного з векторів проаналізовано специфічні бар’єри й стимули до фізичної активності, визначено їхній вплив на формування культури здорового способу життя в студентському середовищі. Окрему увагу приділено ролі інформаційно-комунікаційним технологіям як інструменту персоніфікації освітнього процесу у сфері фізичного виховання. Доведено, що цифрові платформи можуть виступати ефективним засобом підвищення фізичної активності студентів, сприяючи інклюзивності та доступності спортивно-оздоровчих практик. У статті також представлено аналіз нормативно-правових, організаційних і ресурсних засад функціонування спортивно-оздоровчої діяльності у закладах вищої та професійної освіти та запропоновано стратегічні орієнтири для її удосконалення. Зроблено висновок, що залучення молоді до спортивно-оздоровчої діяльності слід розглядати як складний соціальний процес, що вимагає скоординованих міжсекторальних зусиль державних органів, освітніх інституцій та громадянського суспільства. Такий підхід створює підґрунтя для формування фізично активної, психоемоційно стійкої та соціально відповідальної особистості, здатної до повноцінної самореалізації в умовах сучасного суспільства.
Посилання
Винник Н. Сутність і зміст поняття «спортивно-оздоровча діяльність». Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, IV (42), Issue: 87, 2016. С. 45–48.
Грибан Г., Пронтенко К, Ткаченко П. Вправи з гирями у фізичному вихованні здобувачів вищої освіти: навч. посібник. Житомир. 2021. 528 с.
Карасевич С. Організація спортивно-масової і фізкультурно-оздоровчої роботи в системі освіти України. Суспільство та національні інтереси. 2024. № 7. С. 167–176.
Кононович В., Жогло В., Усачов Д. Обґрунтування методів застосування інформаційних технологій у процесі фізичного виховання студентів. URL: https://books.google.com.ua/books?id=Q4u4EAAAQBAJ&pg=PA309&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Мічуда Ю. П. Сфера фізичної культури і спорту в умовах ринку. Київ, 2007. 216 с.
Про фізичну культуру і спорт: Закон України від 24.12.1993 р. Редакція від 06.10.2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3808-12#Text
Ребрина А.А. Розвиток сприятливих для здорового способу життя особистісних якостей майбутніх фахівців фізичного виховання і спорту. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2023. № 2 (160). С. 141–146.
Романенко С. Спортивно-оздоровча діяльність: сутність, класифікація та інструменти. Вісник Хмельницького національного університету. 2021. № 5. Том 2. С. 260–265.
Шинкарьов С.І., Сіпакова Д.О., Павлов Р. В., Брусак О.М. Спортивно-оздоровча діяльність: основи організації та практичні аспекти: методичні рекомендації для здобувачів вищої освіти різних спеціальностей. Полтава, 2025. 27 с.
Ящук Т.А. Аналіз сучасного стану фінансового забезпечення вищої освіти в Україні. Молодий вчений. 2018. № 1(53). С. 1026–1030.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.