SOCIAL DETERMINANTS OF YOUTH INVOLVEMENT IN SPORTS AND RECREATIONAL ACTIVITIES IN THE CONTEXT OF TRANSFORMATION OF HIGHER AND VOCATIONAL EDUCATION IN INDEPENDENT UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-2-109-119

Keywords:

sports and recreational activities, physical education, healthy lifestyle, vocational education, higher education, youth, higher education students, digital educational tools, social determinants, independent Ukraine

Abstract

The article presents a scientific analysis of the social determinants of student youth involvement in sports and recreational activities in the context of the transformation processes taking place in the field of higher and vocational education in Ukraine since independence. Attention is focused on the relevance of the problem of preserving and strengthening the physical health of students in the context of urbanization, digitalization, psycho-emotional stress and socio-economic instability.The expediency of an interdisciplinary approach to studying the factors that determine the level of youth involvement in SES and cover four main groups of determinants: socio- cultural, economic, motivational and psychological, and institutional and organizational.Within each of the vectors, specific barriers and incentives to physical activity are analyzed, and their impact on the formation of a healthy lifestyle culture in the student environment is determined.Special attention is paid to the role of information and communication technologies as a tool for personalizing the educational process in the field of physical education. It is proved that digital platforms can be an effective means of increasing students' physical activity, promoting inclusiveness and accessibility of sports and recreational practices.The article also presents an analysis of the regulatory, legal, organizational and resource framework for the functioning of the SES in higher and vocational education institutions and proposes strategic guidelines for its improvement.It is concluded that the involvement of young people in sports and recreational activities should be viewed as a complex social process that requires coordinated cross-sectoral efforts of government agencies, educational institutions and civil society. Such an approach creates the basis for the formation of a physically active, psycho-emotionally stable and socially responsible personality capable of full self-realization in a modern society.

References

Винник Н. Сутність і зміст поняття «спортивно-оздоровча діяльність». Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, IV (42), Issue: 87, 2016. С. 45–48.

Грибан Г., Пронтенко К, Ткаченко П. Вправи з гирями у фізичному вихованні здобувачів вищої освіти: навч. посібник. Житомир. 2021. 528 с.

Карасевич С. Організація спортивно-масової і фізкультурно-оздоровчої роботи в системі освіти України. Суспільство та національні інтереси. 2024. № 7. С. 167–176.

Кононович В., Жогло В., Усачов Д. Обґрунтування методів застосування інформаційних технологій у процесі фізичного виховання студентів. URL: https://books.google.com.ua/books?id=Q4u4EAAAQBAJ&pg=PA309&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Мічуда Ю. П. Сфера фізичної культури і спорту в умовах ринку. Київ, 2007. 216 с.

Про фізичну культуру і спорт: Закон України від 24.12.1993 р. Редакція від 06.10.2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3808-12#Text

Ребрина А.А. Розвиток сприятливих для здорового способу життя особистісних якостей майбутніх фахівців фізичного виховання і спорту. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2023. № 2 (160). С. 141–146.

Романенко С. Спортивно-оздоровча діяльність: сутність, класифікація та інструменти. Вісник Хмельницького національного університету. 2021. № 5. Том 2. С. 260–265.

Шинкарьов С.І., Сіпакова Д.О., Павлов Р. В., Брусак О.М. Спортивно-оздоровча діяльність: основи організації та практичні аспекти: методичні рекомендації для здобувачів вищої освіти різних спеціальностей. Полтава, 2025. 27 с.

Ящук Т.А. Аналіз сучасного стану фінансового забезпечення вищої освіти в Україні. Молодий вчений. 2018. № 1(53). С. 1026–1030.

Published

2025-09-30