БЕЗПЕЧНИЙ ЦИФРОВИЙ ПРОСТІР ЯК УМОВА ПСИХОЛОГІЧНОГО ДОБРОБУТУ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

Автор(и)

  • Ольга СТАРОКОЖКО Бердянський державний педагогічний університет https://orcid.org/0000-0003-3793-9655
  • Сергій ШУЛЬЖЕНКО Бердянський державний педагогічний університет https://orcid.org/0000-0003-3793-9655
  • Віталій РЕЗНІЧЕНКО Бердянський державний педагогічний університет

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-2-199-213

Ключові слова:

психологічна безпека, цифровізація, кібербулінг, інформаційно- цифровий освітній простір

Анотація

У статті розглядається проблема психологічної безпеки освітнього середовища в умовах цифровізації, що стає одним із найактуальніших викликів сучасної освіти. Активне впровадження цифрових технологій в освітній процес створює нові можливості для розвитку, доступу до знань та індивідуалізації навчання. Проте одночасно з цим постають нові ризики, зокрема такі як кібербулінг, інформаційне перевантаження, контакт із небезпечним або деструктивним контентом, онлайн-залежності, а також зростання рівня психологічного виснаження серед учнів і педагогів. У дослідженні проаналізовано теоретичні основи поняття «психологічна безпека», охарактеризовано її компоненти та значення для гармонійного розвитку особистості в умовах цифрового середовища. Автори зосереджують увагу на ключових цифрових загрозах, які чинять негативний вплив на психічне здоров’я учасників освітнього процесу, зокрема дітей та підлітків, які є найбільш вразливою категорією. Водночас акцент зроблено на важливості розбудови цифрової культури та розвитку психологічної грамотності серед усіх учасників освітнього процесу – учнів, педагогів, батьків, адміністрації. Стаття містить огляд вітчизняних та зарубіжних досліджень, присвячених темі психологічної безпеки в цифрову епоху, а також пропонує низку практичних рекомендацій щодо створення безпечного, підтримувального та здорового освітнього простору. До таких заходів, зокрема, належать: упровадження профілактичних програм, цифрова освіта та медіаграмотність, розвиток навичок емоційної саморегуляції, ефективної комунікації, критичного мислення, забезпечення цифрової етики в комунікації. Також важливим є залучення шкільних психологів та соціальних педагогів до постійного моніторингу психоемоційного стану здобувачів освіти. У результаті дослідження визначено теоретичні засади та окреслено подальші перспективи формування безпечного інформаційно-цифрового освітнього простору, що сприятиме не лише збереженню психічного здоров’я, а й ефективному розвитку особистості, підвищенню якості освіти та формуванню позитивного соціально-психологічного клімату в закладах освіти.

Посилання

Варивода К. С. Інформаційна безпека підлітків в Інтернет мережі. Молодий вчений. 2016. № 3. С. 365–368. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2016_3_87 (дата звернення: 18.06.2025).

Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Бусел. К. ; Ірпінь : Перун, 2005. URL: https://archive.org/details/velykyislovnyk/page/488/mode/2up (дата звернення: 24.06.2025).

Діти в інтернеті: як навчити безпеці у віртуальному світі / Ігор Литовченко, Сергій Максименко, Сергій Болтівець, Мирослав-Любомир Чепа, Наталія Бугайова. К.: Видавництво: ТОВ «Видавничий Будинок «Аванпост-Прим», 2010. 48 с.

Довідник здобувача другого (магістерського) рівня вищої освіти. Наукове видання / В. Крижко, В. Курило, О. Боднар, Г. Луценко, О .Козлова. Запоріжжя : ТОВ Видавництво «Просвіта», 2024. 912 с.

Козлова А. Г., Пашко Н. О., Удовенко Ю. В., Журавель Т. В., Янковець В. В. Твоя безпека в інтернеті: попередження насильства щодо дітей в інтернеті та формування безпечної поведінки у мережі. Київ : Видавництво ФОП Буря О.Д., 2023. 182 с.

Кононова І. Вплив цифрових технологій на психічне здоров’я. Одеса : Наука, 2019. 256 с.

Кочерга О., Тіторенко І. Вплив дистанційного навчання на психологічний стан учнів. Черкаси : Освітній простір, 2022. 250 с.

Лапінський С. Розвиток цифрових компетенцій учнів та педагогів. К. : Видавництво Академії наук, 2021. 275 с.

Ложкін Г. Психологічна безпека освітнього середовища. К. : Освіта, 2020. 320 с.

Морзе Н., Ковальчук О. Інноваційні підходи до підготовки педагогів щодо цифрових технологій. Дніпро : Педагогічна преса, 2022. 310 с.

Побірченко Н. Формування комфортного психоемоційного клімату в закладах освіти. Х. : Освіта України, 2021. 290 с.

Сисоєва О. Педагогічна взаємодія у цифровому середовищі. Полтава : Університетська книга, 2019. 230 с.

Титаренко Т. Соціально-психологічні аспекти цифрової безпеки. Львів : Світ, 2021. 280 с.

Швал Б. Ю. Вплив інформаційного середовища на психічне здоров’я учнів і студентів. Вінниця : Медіа-Освіта, 2020. 260 с.

Kotsur Nadia, Tovkun Lidia. Formation of the psychological safety of the educational environment in the conditions of the russian-Ukrainian war. European humanities studies: State and Society. Issue 1, 2023, Р. 56–73.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30