ПЕДАГОГІЧНА ПРАКТИКА ЯК ВАЖЛИВИЙ КОМПОНЕНТ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ВИКОРИСТАННЯ ХМАРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-2-129-144Ключові слова:
педагогічна практика, професійна підготовка, майбутній учитель, хмарні технології в освітньому процесі.Анотація
Однією з важливих тенденцій розвитку українського освітнього простору є застосування цифрових технологій. У статті проаналізовано наукові доробки вчених щодо професійної підготовки майбутніх учителів; проблеми формування готовності здобувачів до професійної діяльності; використання хмарних технологій в освітньому процесі. Невід'ємною та важливою ланкою в професійному становленні здобувачів вищої освіти є педагогічна практика, а її проходження є провідним етапом у практичному застосуванні отриманих теоретичних знань. Мета статті полягає у визначенні функцій, принципів, мети, змісту та завдань педагогічної практики в контексті формування професійної готовності майбутніх учителів до використання хмарних технологій в освітньому процесі. Відповідно до Проєкту Стандарта вищої освіти України першого (бакалаврського) рівня, галузі знань 01 Освіта/Педагогіка, спеціальності 014 Середня освіта (за предметними спеціальностями) (2023) та розгляду освітньо-професійних програм з'ясовано, що існують такі види практики: навчальна та виробнича. У роботі розглянуто методичні аспекти проведення різних видів педагогічної практики в процесі підготовки майбутніх учителів різних спеціальностей до використання хмароорієнтованих сервісів. Зазначено, що формування професійної готовності в цьому напрямі педагогічної діяльності базується на певних принципах (практична (професійна) спрямованість; свідомість й активність; спрямованість на розвиток самостійності використання хмарних технологій в освітньому процесі) та виконується як послідовність базового, інформаційно-технологічного та квазіпрофесійного етапів. Під час педагогічних практик передбачається формування стійких навиків та бажання усвідомленого використання хмарних технологій, наведено приклади цифроорієнтованих завдань. Неперервна практична підготовка майбутніх учителів у межах зазначених видів практики зорієнтована на формування в них професійної готовності до організації освітнього процесу із застосуванням хмарних технологій.
Посилання
Бабіч В. І. Професійна підготовка майбутніх учителів до виховання соціально здорових підлітків: теорія і практика : монографія / Держ. закл. «Луган. нац. ун-т імені Тараса Шевченка». Луганськ : Вид-во ТОВ «Щедра садиба плюс», 2015. 488 с.
Бахмат Н. В. Теоретичні і методичні засади педагогічної підготовки вчителів початкової школи в умовах інформаційно-освітнього середовища вищого навчального закладу : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ, 2017. 510 с.
Брославська Л. Я., Мащенко С. Г. Педагогічна практика як перевірка якості підготовки вчителя іноземної мови. Наукові записки кафедри педагогіки. 2015. № 29. С. 25–34.
Воровка М. І., Проценко А. А. Педагогічна практика як засіб формування професійної майстерності вчителя в умовах реформування освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / [редкол.: А. В. Сущенко (голов. ред.) та ін.]. Запоріжжя : КПУ, 2020. Вип. 69. Т. 2. С. 57–62.
Гончаренко Л. А. Готовність педагогів до діяльності у полікультурному середовищі. Педагогічні науки : зб. наук. пр. Херсон, 2004. Вип. 37. С. 76–80.
Горовенко О. А. Педагогічна практика як основа розвитку творчого потенціалу майбутніх учителів англійської мови. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. № 4 (48). С. 304–313.
Дубасенюк О. А. Професійна педагогічна освіта: особистісно орієнтований підхід. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2012. 436 с.
Євтух М. Особливості підготовки сучасного вчителя нової української школи (передумови стандартизації). Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. 2021. № 13 (169). С. 78–82.
Зязюн І. А. Процеси модернізації сучасної педагогічної освіти в Україні. Професійна освіта: педагогіка і психологія: польсько-український журнал. Ченстохова – Київ : AJD, 2006. Вип. VIII. С. 105–115.
Казакова Н. В. Організаційно-методичні засади педагогічної практики майбутніх учителів початкової школи в умовах ступеневої підготовки : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2005. 22 с.
Кисельова О., Омельченко А. Використання цифрових технологій у мистецькій освіті. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки : зб. наук. пр. Вип. 2. Бердянськ : БДПУ, 2022. С. 285–294.
Кремень В. С. Підготовка вчителя: виклики і відповіді. Вісник НАПН України. 2023. № 5 (1). DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5104.
Литвинова С. Г. Теоретико-методичні основи проектування хмаро орієнтованого навчального середовища загальноосвітнього навчального закладу : дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.10. Київ, 2016. 602 с.
Ліненко А. Ф. Механізми формування готовності майбутніх учителів до педагогічної діяльності. Науковий вісник ПНПУ ім. К. Д. Ушинського : Педагогічні науки. Одеса. 2001. Вип. 5. С. 5–9.
Ничкало Н., Лук’янова Л., Хомич Л. Професійна підготовка вчителя: українські реалії, зарубіжний досвід : наук.-аналіт. доп. / Нац. акад. пед. наук України, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України ; За ред. В. Кременя. Київ : Вид-во ТОВ «Юрка Любченка». 2021. 54 с.
Онищенко Н. П. Основні шляхи модернізації практичної підготовки студентів у закладах вищої освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. № 74. Т. 3. С. 55–60. URL : http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2021/74/part_3/12.pdf (дата звернення: 19.06.2023).
Пелех Ю. Проблемно-пошуковий підхід до визначення структури формування ціннісно-смислової готовності майбутнього педагога до професійної діяльності. Педагогічні науки. Зб. наук. праць. Полтава, 2011. С. 47–52.
Попель М. В. Хмарний сервіс SageMathCloud як засіб формування професійних компетентностей вчителя математики : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.10. Київ, 2017. 310 с.
Проєкт Стандарту вищої освіти України першого (бакалаврського) рівня, галузі знань 01 Освіта/Педагогіка, спеціальності 014 Середня освіта (за предметними спеціальностями) (2023). URL : http://surl.li/gxlpg (дата звернення: 19.05.2023).
Стеценко Н. М., Ткачук Г. В. Підготовка вчителя інформатики в умовах використання хмарних технологій. Новітні інформаційно-комунікаційні технології в освіті : матеріали III Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конф. молодих учених та студентів (м. Полтава, 18-19 листоп. 2015 р.). Полтава : ФОБ Болотін А. В., 2015. С. 74–76. URL : http://surl.li/jpbox (дата звернення : 20.06.2023).
Харківська А. А. Підготовка майбутніх педагогів в умовах цифрового освітнього простору закладу вищої освіти. Наукові розробки, передові технології, інновації : матеріали VI Міжнар. наук.-практ. конф. 2020. С. 195–198.
Хміль Н. А. Теорія і практика формування професійної готовності майбутніх учителів до використання хмарних технологій у навчально-виховному процесі : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Слов’янськ, 2021, 634 с.
Шиян Н. І., Криворучко А. В., Стрижак С. В. Підготовка майбутніх учителів хімії до застосування хмарних сервісів у професійній діяльності. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». Ужгород : Говерла, 2021. Вип. 1 (48). С. 450–454.
Top 100 Tools for Learning 2022. URL : http://surl.li/jpbli (дата звернення: 20.07.2023).