ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНИХ ЗНАНЬ У СТАРШИХ ДОШКІЛЬНИКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-2-210-218

Ключові слова:

екологічні знання, екологічне виховання, природничо-екологічна компетентність дітей старшого дошкільного віку, екологічна стежина, екологічне розвивальне середовище.

Анотація

Стаття присвячена проблемі формування екологічних знань у дітей старшого дошкільного віку. У сучасних умовах вона є важливою і актуальною, оскільки основи екологічної освіти закладаються ще в молодшому дошкільному віці, що впливає на формування особистості дитини. Авторка статті підкреслює актуальність проблеми, яка окреслена в таких державних документах, як Закон України «Про охорону навколишнього природного середовища». У ньому зазначено, що на території країни здійснюється екологічна політика, спрямована на раціональне використання природних ресурсів, збереження безпечних і нешкідливих для людини й живої природи умов навколишнього середовища. У Конституції України викладено вимоги до здійснення раціонального природокористування, формування екологічної культури. Усе це є одним з пріоритетних напрямів реформування національної освіти. У Законі України «Про освіту» (статті 57) підкреслюється необхідність виховання в дітей дбайливого ставлення до природного середовища країни. Виховання елементів природодоцільної поведінки, розвиток позитивного, емоційно-ціннісного ставлення до довкілля визначені серед вимог до змісту дошкільної освіти у статті 23 Закону Україні «Про дошкільну освіту». Тому перед вихователями постає завдання сформувати в дітей екологічні знання та природодоцільну поведінку, уміння помічати красу природи, захоплюватися природними об’єктами та явищами, відчувати естетичну красу природи. Краса пробуджує моральні якості особистості. Як один із засобів формування екологічних знань у дітей старшого дошкільного віку, авторка статті розглядає екологічну стежину. Розкрито сутність її та важливість використання в освітньому процесі закладу дошкільної освіти для формування екологічних знань у дітей старшого дошкільного віку. Екологічна стежина є важливим компонентом екологічного розвивального середовища. Наведено орієнтовну тематику різних форм проведення роботи на екологічній стежині.

Посилання

Базовий компонент дошкільної освіти. Нова редакція 2021 р. / під керівн. Т. Піроженко. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/ Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf (дата звернення 25.04.22)

Бєлєнька Г. В. Дошкільнятам про світ природи: методичний посібник для вихователів дітей дошкільного віку. Київ : Київський університет ім. Бориса Грінченка, 2016. 115 с. 3. Борисова О., Данченко О. Екологічною стежкою рідного міста. Методичні рекомендації. Початкова освіта. 2018. № 14. С. 39–43.

Верховна рада України. Закон України «Про дошкільну освіту». URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628-14#Text (дата звернення 29.07.23).

Гордієнко В. І. Досвід екологічного виховання ДНЗ. Бібліотека вихователя дитячого садка. 2015. № 1–2. С. 18–24.

Корінна Г. О. Природа як засіб екологічного виховання дітей дошкільного віку. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: «Педагогічні науки». 2018. URL : https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/2113 (дата звернення 29.07.23).

Лисенко Н. Використання спостережень в роботі з екологічного виховання дошкільників. Дошкільне виховання. 2017. № 25–26. С. 10–44.

Любарова В. Куточок природи в дитячому садку. Київ : Редакції газет з дошкільної та початкової освіти, 2013. 112 с.

Мусієнко М. М. Екологія. Тлумачний словник. Київ : Либідь, 2004. 374 c.

Савицька Д. О. Формування основ екологічної культури в дітей дошкільного віку в умовах закладу дошкільної освіти. 2021. URL : http://eprints.zu.edu.ua/32461/1/%D0%A1%D0%90%D0%92%D0%98%D0%A6%D0%AC%D0%9A%D0%90_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf (дата звернення 28.07.23)

Циба Г. В. Сучасні підходи до організації роботи з формування екологічної свідомості у дітей дошкільного віку. Всеукраїнська науково-практична конференція «Досвід роботи вихователів ЗДО: практичні розробки та теоретичні надбання». 20 листопада 2020 р. м. Житомир. URL : https://genezum.org/library/suchasni-pidhody-do-organizacii-roboty-z-formuvannya-ekologichnoi-svidomosti-u-ditey-doshkilnogo-viku (дата звернення 20.07.23).

Чикало О., Любарова В. Мандрівка екологічними стежками м. Києва. Дошкільне виховання. 2017. № 43. С. 18–21.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-07