УРОК У НАУКОВОМУ ДИСКУРСІ АКАДЕМІКА ОЛЕКСАНДРИ САВЧЕНКО: ДОСЛІДЖУЄМО СПАДЩИНУ ВИДАТНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ВЧЕНОЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-1-21-29

Ключові слова:

Олександра Савченко, науковий дискурс, наукова спадщина, урок у початковій школі, розбудова національної початкової освіти, особистісно-орієнтоване навчання, компетентнісний підхід.

Анотація

У статті розкрито еволюцію наукових поглядів академіка О. Савченко щодо модернізації уроку в початковій школі, а саме: оновлення уроку на етапі розбудови національної початкової освіти; дидактичні особливості уроків для учнів шестирічного віку; модернізація уроку на засадах особистісно-орієнтованого навчання; підвищення ефективності уроку в контексті запровадження компетентнісного підходу. Окреслено основні тенденції розвитку національної початкової освіти на основі аналізу наукової діяльності відомої української вченої. Здійснено оцінку її внеску в розвиток уроку в початковій ланці на етапі становлення національної школи та охарактеризовано його інноваційну модель, спроектовану видатною педагогинею, стрижнем якої є організація навчальної діяльності молодших школярів. Висвітлено ідеї дослідницької діяльності академіка О. Савченко щодо розвивального навчання, передумов успішного та ефективного уроку в початковій школі, багатоваріантності структури уроку, особливостей мотиваційного та розвивального компонентів уроку. Представлено загальнодидактичні аспекти уроку для учнів шестирічного віку, визначених у науковій спадщині видатної вченої. У дослідженні розкрито бачення відомої педагогині щодо осучаснення уроку на засадах особистісно-орієнтованого навчання та особливостей його побудови (багатоваріантність методик і технологій, діагностичність навчання, перевага навчального діалогу). Представлено її цілісну систему організації особистісно-орієнтованого спілкування на уроці в школі першого ступеня. Проаналізовано систему поглядів академіка О. Савченко щодо підвищення ефективності уроку в контексті запровадження компетентнісного підходу. Охарактеризовано визначені вченою дидактичні принципи конструювання уроку на засадах компетентнісного підходу, його рефлексивний компонент та види освітніх результатів учнів початкової школи (особистісні, предметні, міжпредметні, метапредметні). Зроблено висновки щодо внеску видатного науковця О. Савченко у вдосконалення сучасного уроку в початковій школі.

Посилання

Бугайчук А. Розмова з Олександрою Савченко «Попереду в усіх нас велика робота…». Директор школи. Шкільний світ. №7 (липень). 2018. URL : https://osvitaua.com/2018/08/65957/ (дата звернення: 16.01.2023).

Варіативність організаційних форм компетентнісно орієнтованого навчання у початковій школі : монографія / наук. ред. О. Я. Савченко. Київ : Педагогічна думка, 2016. 283 с.

Кодлюк Я. Дидактична система О. Я. Савченко. Науковий простір академіка Олександри Савченко / упорядн. : Я. П. Кодлюк, Т. Я. Довга, Л. М. Заліток, О. С. Покусова ; за ред. Я. П. Кодлюк. Київ : Богданова А. М., 2012. С. 224–235.

Савченко О. Мета і результат уроку в контексті компетентнісного підходу. Початкова школа. 2015. № 3. С. 10–15.

Савченко О. Моделювання уроку в початковій школі в контексті компетентнісного підходу. Наукове забезпечення розвитку освіти в Україні: актуальні проблеми теорії і практики (до 25-річчя НАПН України) : зб. наук. праць. Київ : Сам, 2017. С. 198–206.

Савченко О. Сучасний урок: суб’єктність навчання і варіативність структури. Початкова школа. 2011. № 9. С. 11–15.

Савченко О. Сучасні освітні технології. Рефлексивний компонент уроку. Учитель початкової школи. 2014. № 4. С. 5–9.

Савченко О. Упровадження компетентнісного підходу в початкову освіту: здобутки і нерозв’язані проблеми. Рідна школа. 2014. № 4–5. С. 12–16.

Савченко О. Я. Дидактика початкової школи : підруч. для студ. пед. ф-тів. Київ : Грамота, 2012. 502 с.

Савченко О. Я. Дидактичні особливості уроку для учнів шестирічного віку. Навчання і виховання шестирічних першокласників : зб. ст. / Упоряд. К. С. Прищепа. Київ : Радянська школа, 1990. С. 70–83.

У пошуках нової концепції школи першого ступеня навчання. Початкова школа. 1990. № 1. С. 2–7.

Савченко О. Я. Урок у початкових класах. Початкова школа. 1995. № 4. С. 31–40.

Савченко О. Я. Урок у початкових класах : навч.-метод. посіб. Київ : Освіта, 1993. 224 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-12