PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE TEACHERS OF PHYSICAL CULTURE AND THEIR READINESS FOR PEDAGOGICAL ACTIVITY IN THEINSTITUTIONS OF GENERAL SECONDARY EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-1-317-324

Keywords:

training, future teachers of Physical culture, professional training, readiness for professional activity.

Abstract

Modern innovative changes and entrance Ukraine to the educational European environment provided new requirements to the training of future teachers of the Physical education within the institutions of high education. The main feature of the professional training of the future teacher of physical culture is educational activity aimed at mastering at a high level the learning competencies that are formed during the study of various educational components. Considering the our-days position, the training of future teachers of Physical culture at high school is oriented on the satisfaction of the country’s demands in the qualified professionals who would be able: to be competitive within the market of the educational services, to direct their efforts on the strengthening and saving of the pupils’ health within institutions of the general secondary education. The training of future teachers of physical education in institutions of higher education is a holistic pedagogical system that forms professional competences, enables the mastering of professionally oriented knowledge, abilities, skills, provides practical training, namely the acquisition of practical professional experience and the formation of the student as a future specialist in the field of physical education and sports. The transition from the traditional (subjective object-object) to the innovative (personal-oriented) learning paradigm places fundamentally new requirements for future teachers of physical culture, since only creative, communicative and creative individuals, who are constantly self-cultivating and finding new ideas, aimed at solving educational and educational tasks by using physical exercises, can lead to the renewal of a modern general education school and work with students and The results of the survey of students of the Berdyansk State Pedagogical University are presented.

References

Атамась О. А. Формування готовності майбутніх учителів фізичної культуридо впровадження технологій оздоровчого фітнесу : дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійноїосвіти». Київ, 2015. 20 с.

Ажиппо О. Ю. Сучасний стан і проблеми індивідуалізованого навчання студентів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: зб. наук. праць / редкол. Т. І. Сущенко та ін. Запоріжжя, 2015. Вип. 42. С. 507–514.

Белікова Н. О. Сучасні тенденції професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Сер. : Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. 2013. Вип. 112 (2). С. 52-56.

Бермудес Д. В. Підготовка майбутніх учителів фізичної культури та хореографії до реалізації варіативних модулів у процесі професійної діяльності : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Суми, 2018. 20 с.

Іваній І. В. Модель формування професійно-педагогічної культури майбутнього фахівця фізичного виховання та спорту у процесі професійної підготовки. Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології : наук. журнал / голов. ред. А. А. Сбруєва. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. № 2 (56). С. 136–146.

Іванова Л. І. Підготовка майбутніх учителівфізичноїкультури до фізкультурно-оздоровчоїроботи з учнямизагальноосвітніхнавчальнихзакладів : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійноїосвіти». Київ, 2007. 22 с.

Тимошенко О. В. Теоретико-методичні засади оптимізації професійної підготовки вчителів фізичної культури у вищих навчальних закладах : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти». Київ, 2009. 35 с.

Матвієнко О. В. Теоретико-методичні засади підготовки майбутніх учителів до педагогічної взаємодії у навчально-виховному середовищі школи першого ступеня : автореф. дис. … д-ра пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти». Київ, 2010. 39 с.

Сущенко Л. П. Особливості формування здібностей майбутніх фахівців з фізичної реабілітації в умовах сучасної парадигми вищої фізкультурної освіти.Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Сер. 15: Науково-педагогічніпроблемифізичноїкультури (фізична культура і спорт). Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2015. Вип. 3 (1). С. 347–350.

Published

2023-06-01