EDUCATIONAL DESIGN: PRINCIPLES, PROBLEMS, MODELS
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-3-49-59Keywords:
educational design, pedagogical design, pedagogical designer, multimedia pedagogical design, educational systems.Abstract
У статті розглянуті питання використання технологій навчального проєктування. Навчальне проєктування за своєю конструкцію та змістом – складний процес, що включає ідеї, проблему, цілі, педагогічні технології та процедури аналізу, розробку способів вирішення зазначених проблеми та завдань, упровадження педагогічних технологій в освітній процес, а також оцінку ефективності такої діяльності. Висвітлено принципи педагогічного дизайну, що визначають основи якісної й планомірної розробки навчального курсу та максимально повну передачу потрібної інформації в доступній для студентів формі. Педагогічний дизайн як технологія чи метод роботи з інформацією в сучасних умовах дає відповідь на виклики, що змінюють систему освіти, пошуку інструментів розвитку базових компетенцій, мотивації студентів, спрямованості на досягнення якості освітнього результату. Визначено роль і місце педагогічного дизайну в сучасному освітньому просторі, зокрема на основі мультимедійних технологій. Розглянуто поняття «мультимедійний педагогічний дизайн». Саме мультимедійні засоби лежать в основі створення навчальних систем сьогодення та слугують для презентації навчального матеріалу, його перетворення й розповсюдження. Зроблено спробу визначити місце педагогічних дизайнерів у системі сучасної освіти, виявити зміст та специфіку цієї професії. Перед педагогічним дизайнером стоїть багато завдань, вирішити які можна, підібравши відповідну модель педагогічного проєктування. Педагогічний дизайн розглядається з позиції системного підходу до проєктування освітнього процесу, в якому зміст, методика та умови організації підпорядковані загальній педагогічній меті. Проаналізовано моделі навчального проєктування та можливості їх використання. Кожна модель навчального проєктування чітко орієнтується на певну аудиторію і здатна вибудовувати моделі дистанційного навчання з урахуванням потреб цієї аудиторії. Навчальне проєктування є неодмінною складовою при створенні нових сучасних засобів навчання. Побудовані на основі моделей навчального проєктування, освітні системи зможуть найбільш ефективно передавати навчальний матеріал та створювати умови для його якісного засвоєння особами, які навчаються.
References
Денисенко С. М. Педагогічний дизайн у сучасному освітньому процесі. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2015. № 3 (81). С. 79-83.
Нагаева И. А. Педагогический дизайн и педагогическое проектирование: проблемы и перспективы. Информатизация и связь. 2012. № 4. С. 61–64.
Оганесянц Н. А. Педагогический дизайн и информационно-коммуникационные технологии по специальности. Владикавказ, 6, 95–99. URL : http://svarkhipov.narod.ru/pup/nata.htm (дата звернення: 23.10.2022).
Пушкарь А. И., Лепейко А. И. Педагогический дизайн мультимедийного образовательного пространства. Бизнес Информ. 2011. № 6. C. 178–180.
Сапуглецев И. Н. Педагогический дизайн в условиях ИКТ инфраструктуры образовательной среды. Инновационные направления в
педагогическом образовании: сборник трудов. III Всеросс. науч.-практ. интернет конференции. Орск: ГОУ ОГУ, 2009. С. 29-33.
Шевченко Н. И. Критическое мышление студентов как ответ на вызовы современной цивилизации. Вестник МГПУ. Философские науки. 2019. № 4 (32). С. 59–67.
Cognitive approaches to instructional design. New York : McGraw‐Hill, 1993. URL : https://www.researchgate.net/publication/239066960_Cognitive_Approaches_to_Instructional_Design (дата звернення: 30.10.2022).
Gagne R., Medsker K. The Conditions of Learning: Training Applications 1st Edition. New York: Wadsworth Publishing, 1995. URL : https://www.instructionaldesign.org/books-2/ (дата звернення: 23.10.2022).
Mergel B. Instructional Design & Learning Theory. Canada: University of Saskatchewan, 1998. URL : https://www.researchgate.net/publication/242429320_ Instructional_Design_Learning_Theory (дата звернення: 30.10.2022).
Merklein K. Instructional Design Models, Theories & Methodology: Merrill's First Principles of Instruction. URL : https://k3hamilton.com/LTech/merrill.html (дата звернення 20.10.2022).
Reiser R. A. A History of Instructional Design and Technology. Part II: A History of Instructional Design. Educational Technology Research and Development. 2001. № 49 (2). Р. 57–67. URL : http://www.cpeng.tcu.edu.tw/teaching/912/ edu_media/hist_of_id.pdf (дата звернення: 23.10.2022).
Siemens G. Instructional Design in Elearning. USA: Creative Education, 2012. Volume 3, Number 8B. URL : https://eddl.tru.ca/wp-content/uploads/2018/12/ instructional-design-in-e-learning-Siemens.pdf (дата звернення: 30.10.2022).