DEVELOPMENT OF EMOTIONAL COMPONENTS IN INTERPERSONAL COMMUNICATION OF PRESCHOOL CHILDREN
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-3-146-154Keywords:
emotional components, interpersonal communication, preschool children.Abstract
The article highlights the development of emotional components in interpersonal communication. Based on the analysis of psychological literature, the role of emotions in the development of interpersonal communication was clarified from the point of view of the significance of the emotional saturation of the statement. Scientists emphasize that accurate expression of thought, successful flow of communication, mastering of various methods of interpersonal interaction, differentiation of the situation is facilitated by the emotional function of speech, which is closely related to the processes of speech development. The results of psychological research were taken into account in the analysis of statements when identifying the levels of formation of the skills of older preschool children to convey their emotional state verbally. In the process of experimental training, it was essential to develop children's ability to empathize and support emotionally, to convey their emotional state verbally; maintain emotional stability during interpersonal communication. During the entire experimental training, such methods were used as conversations about different emotional states (joy, fear, sadness, anger); sketch exercises for expressing certain emotions with the help of mimicry and pantomime; distinguishing similar and opposite emotional states; drawing to the music of various emotional experiences and changing the content of the picture by mixing the color palette; reading fiction, determining the emotional characteristics of characters in fairy tales; composing stories on a given topic that reflect the child's emotional experiences; consideration of reproductions of paintings reflecting different emotional states; conducting integrated classes, which include the use of various types of artistic activity. The author established a thematic sequence of classes on the development of emotional components in interpersonal communication. We see the prospect of further research in the development of experimental methods for the development of emotional components in game activities.
References
Дудкевич Т. В. Дошкільна психологія. Київ : Центр учбової літератури, 2007. 392 с.
Запорожец А. В. Развитие социальных эмоций у детей дошкольного возраста / под ред. А. В. Запорожца, Я. З. Неверович. Москва : Педагогика, 1986. 178 с.
Кошелєва А. Д. Емоційний розвиток дошкільника. Київ : Слово, 2020. 176 с.
Кононко О. Л. Соціально-емоційний розвиток особистості (в дошкільному дитинстві) : навч. посіб. для вищ. навч. закладів. Київ : Освіта, 1998. 255 с.
Кучеренко Ж. Емоційний інтелект дошкільників: шляхи розвитку. Вихователь-методист дошкільного закладу. 2016. № 7. С. 54–59.
Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психологічний розвиток особистості / за ред. Л. П. Проколієнко. Київ : Радянська школа, 1989. 608 с.
Максименко С. Д. Емоційний розвиток дитини. Київ : МікросСВР, 2013. 220 с.
Максимова О. О., Федорова М. А. Експериментальне дослідження рівня міжособистісної толерантності у дітей старшого дошкільного віку в когнітивній та емоційний сферах. Педагогічна освіта: теорія і практика : зб. наук. праць. Кам’янець-Подільський, 2019. Вип. 27 (2-2019). С. 323–329.
Павелків Р. В., Цигипало О. П. Дитяча психологія. Київ : Академвидав, 2008. 432 с.
Хрізман Т. П., Лоскутова Т. Д. Емоції, мовлення та активність мозку дитини. Київ : Вища школа, 2021. 232 с.