FORMATION OF VALUE ORIENTATIONS OF STUDENTS DURING THE EXTRACURRICULAR EVENT «#ME TOO. DON'T BE AFRAID TO TALK ABOUT VIOLENCE!» IN FOREIGN LANGUAGE (ENGLISH) IN 10-11 GRADES OF GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-3-155-163

Keywords:

value orientations, personality, extracurricular activities, English language.

Abstract

The article investigates the specifics of the formation of students' value orientations while studying a foreign language (English) in grades 10-11 in general secondary education institutions. It is the youth age (16-21) that is the most favorable for the formation of worldview, the formation of value orientations that are fixed throughout a person's life in the process of learning, socialization and adaptation. At the senior level (10-11 grades), students strive for comprehensive development. At the same time, social activity and interest in the other sex increases at this age. However, it is worth considering that adolescents are not psychologically mature and often do not dare to talk about their problems out loud. The extracurricular work on foreign language in 10-11 grades has educational, upbringing and developing value. During the extracurricular activities, the teacher can convey the necessary and useful information to young people, promote the formation of value orientation of students, prevent the consequences of negative influences of society. In the article, we proposed the development of an extracurricular event «#Me too. Don't be afraid to talk about violence!», which goes beyond the compulsory educational program. During the event, the teacher has the opportunity to provide new material, cultivate creativity, and form students' value orientations. It aims to improve the knowledge, skills and abilities of students in English lessons, as students get acquainted with new vocabulary, including neologisms that arose under the influence of the Me too social movement. The extracurricular event «#Me too. Don't be afraid to speak up about violence!» is of great educational importance, as it fosters respect for dignity, compassion for people, and the right to personal integrity in young people.

References

Асташова Н. А. Концептуальні засади педагогічної аксіології. Педагогіка. 2002. № 8. С. 8–12.

Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України ; голов. ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.

Кириченко Р. О. Позакласні заходи з англійської мови. Англійська мова та література : наук.-метод. журн. 2015. № 19/21. С. 100–109.

Крижко В. В. Аксіологічний потенціал державного управління освітою : навч. посіб. Київ : Освіта України, 2005. 217 с.

Методичні рекомендації щодо запобігання та протидії насильству : Лист Міністерства освіти і науки Україні від 18.05.2018 р. № 1/11-5480) URL : https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v5480729-18#Text (дата звернення: 23.11.2022).

Мукомел С. А. Педагогічна аксіологія як наука про цінності освіти. Вісник Черкаського університету. Серія Педагогічні науки. 2008. Випуск 126. С. 108–113.

Сластенин В. А., Исаев И. Ф., Шиянов Е. Н. Педагогика : учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений / под ред. А. Сластенина. Москва : Издательский центр «Академия», 2002. 576 с.

Філософський словник соціальних термінів / В. П. Андрущенко та ін. 3-тє вид., доповн. Київ ; Харків : Р.И.Ф., 2005. 670 с.

Шапар В. Б. Психологічний тлумачний словник. Харків : Прапор, 2004. 640 с.

Яницкий М. С. Ценностные ориентации личности как динамическая система. URL : http://hpsy.ru/public/x2753.htm (дата звернення: 23.11.2022).

(OESD) Open Education Sociology Dictionary. URL : https://sociologydictionary.org/ (accessed: 20.09.2022).

(ODE) Oxford Dictionary of English. 2nd Edition (Revised). Oxford University Press, 2006. 2088 p.

(ODE) Oxford Dictionary of English. URL : https://www.dictionary.com/ (accessed: 20.09.2022).

Published

2022-12-06