APPLICATION OF THE GROUP DISCUSSION METHOD IN THE TEACHING OF INFORMATICS DISCIPLINES IN PROFESSIONAL EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-3-225-236

Keywords:

educational process, group discussion method, in institutions of professional (vocational and technical) education, computer technologies.

Abstract

The article describes the method of applying the group discussion method in vocational and technical educational institutions using the example of computer subjects. The modern process of education is analyzed, which involves, among one of the important tasks, a significant expansion of the forms of educational activity of students. Characteristics of teaching methods are given. The theoretical principles of the educational process, which should be built as communication, interaction, exchange of initiatives of its participants – the teacher and students, students among themselves, are highlighted. This is how the educational process is built when using group, interactive (based on interaction) learning methods – discussion, role playing, simulation game. Emphasis is placed on group discussion – the most common method. The main task of the group discussion is revealed – the identification of the existing diversity of viewpoints of the participants on any problem and, if necessary, a comprehensive analysis of each of them using the example of computer topics. It has been proven that organized training and upbringing, carried out within the framework of one or another pedagogical system, has a certain organizational design, which differs from each other in the quantitative coverage of students, the ratio of collective and individual forms of organization of the activities of pupils, the degree of their independence and the specificity of the management of the educational process from the teacher A practical example describes the stages of conducting a discussion class, which helps students develop basic communication skills, develops their thinking and oral speech, and at the same time, they master oratory skills and the skills of evidentiary dispute, and their interest in computer topics increases. The author's development of a plan-summary of a lesson-discussion for vocational and technical educational institutions on the topic «Book and computer in the information society: pros and cons» is offered. This research is not final, so we plan to continue the publications, where we will reveal in more detail the practical aspects of the application of the group discussion method in vocational and technical educational institutions using various examples.

References

Алєксєєва Г. М. Сутність і структура готовності майбутніх соціальних педагогів до застосування комп’ютерних технологій у професійній діяльності. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки : зб. наук. пр. Вип. 1. Бердянськ : БДПУ, 2012. № 2. С. 9–14. URL : http://bdpu.org/sites/bdpu.org/files/foipt/stat_Alekseeva_8.pdf (дата звернення: 02.10.2022).

Алєксєєва Г. М. Формування готовності майбутніх соціальних педагогів до застосування комп’ютерних технологій у професійній діяльності : монографія. Донецьк : ЛАНДОН-ХХI, 2014. 269 с.

Алєксєєва Г. М., Антоненко О. В., Жадан К. О. & Лифенко М. В. Досвід використання засобів електронного навчання у інклюзивному освітньому ВНЗ. Фізико-математична освіта : науковий журнал. 2018. № 4 (18), С. 17–25. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2018-018-4-003

Алєксєєва Г. М., Кравченко Н. В., Антоненко О. В., & Горбатюк Л. В. Використання ігрових технологій в процесі професійної підготовки студентів педагогічних закладів вищої освіти. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. Вип. 6 (119). Серія : Педагогіка, Одеса : ПНПУ імені К. Д. Ушинського, 2017. С. 7–14.

Задоя Є. С. Дидактична робота групових форм початкової роботи. Педагогічні науки. 2010. Вип. 1.33. С. 85–93.

Кравченко Л. М., Кравченко Н. В. Стратегії інженерно-педагогічної освіти в контексті інтеграції в європейський простір. Збірник наукових праць БДПУ (Педагогічні науки). 2010. № 2. С. 113–118.

Кривильова О. А. Проектування психолого-педагогічної підготовки майбутніх викладачів професійно-технічних навчальних закладів : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : спец. 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. Хмельницький : Вид. від. ХГПА, 2018. 37 с.

Кривильова О., Сосницька Н. Формування соціальних навичок як крок до конкурентоспроможності на ринку праці майбутніх спеціалістів енергетичного профілю. Проблеми автоматизованого електроприводу. Теорія та практика (PAEP 2020): 25 Міжнародна конференція IEEE (Кременчук, 21-25 верес.). Кременчук : Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, 2020. https://ieeexplore.ieee.org/document/9240836 (дата звернення: 02.10.2022).

Сапогов В., Кондратюк О. Гурткова робота як засіб активізації пізнавальної діяльності учнів. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: педагогіка і психологія, 41, 2014. С.124-127.

Коць М. Психологічний аналіз регуляції професійнокомунікативного потенціалу майбутнього вчителя як суб’єкта педагогічної взаємодії. Психологія: реальність і перспективи. Збірник наукових праць Рівненського державного гуманітарного університету. 2020. № 15, С. 77–83.

Несторенко Т. П., Бордоусов О. В. Ценность высшего образования для индивида. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2015. № 3 (3), С. 171–174. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchnu_ekon_2015_3(3)__35 (дата звернення: 02.10.2022).

Несторенко Т. П. «Економіка суперзірок»: можливості та загрози для сфери освіти. Український журнал прикладної економіки. 2020. Том 7. № 2. С. 8–15. URL : http://ujae.org.ua/ekonomika-superzirok-mozhlyvosti-ta-zagrozy-dlya-sfery-osvity/ (дата звернення: 02.10.2022). DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2020-2-1.

Овсянніков О. С., Алєксєєва Г. М. Комп'ютерне середовище науково-дослідної роботи студентів інженерно-педагогічних спеціальностей комп’ютерного профілю як об’єкт проектування. Молодь і ринок. Дрогобич : Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2019. № 9 (176). С. 107–112.

Павленко Л. В., Павленко М. П. Підходи до вдосконалення змісту дисципліни «Цифрові технології в професійній діяльності» в умовах вимушеного дистанційного навчання. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки : зб. наук. пр. Вип. 2. Бердянськ : БДПУ, 2022. C. 311–324. DOI: 10.31494/2412-9208-2022-1-2.

Хоменко В. Г. Сучасний стан та тенденції професійної підготовки майбутніх інженерів-педагогів комп’ютерного профілю. Проблеми інженерно-педагогічної освіти : збірник наукових праць. Харків : УІПА, 2013. Вип. 40–41. С. 245–252.

Цукерман Г. А. Виды общения в обучении. Томск : Пеленг, 1993. 286 с.

Hurenko O. I., Alekseeva H. M., Lopatina H. O., Kravchenko N. V. Use of computer typhlotecnologies and typhlodevices in inclusive educational space of university. Information Technologies and Learning Tools. 2017. 61 (5). Р. 61–75. https://doi.org/10.33407/ITLT.V61I5.1782.

Khomenko V., Pavlenko L., Pavlenko M., Khomenko S. Cloud technologies in informational and methodological support of university students’independent study. Information Technologies and Learning Tools. 2020. 77 (3). Р. 223–239. https://doi.org/10.33407/itlt.v77i3.2941/.

Kravchenko N. V., Alyeksyeyeva H. M., Gorbatyuk L. V. Curriculum Optimization by the Criteria of Maximizing Professional Value and the Connection Coefficient of Educational Elements. Using Software Tools: (ICTERI 2018: 14th International conference on ict in education, research, and industrial applications) (Kyiv, Ukraine, May 14-17, 2018). CEUR Workshop Proceedings. 2018. Vol-1. P. 365–378. http://ceur-ws.org/Vol-2105/10000365.pdf.

Lavrik V., Cortez L., Alekseeva A., García G. T., Juarez P. G., Poblano J. Development of the CAD system for designing non-standard constructions from elastomers. International Journal of Innovative Research in Science, Engineering and Technology. Vol 3, Issue 3, March. 2014. P. 10717–10726.

Ostenda A., Nestorenko T., Ostenda J. Practical education on a higher level in Poland: example of Katowice School of Technology. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки : зб. наук. пр. Вип. 1. Бердянськ : БДПУ, 2018. С. 186–190.

Леган В., Годованець Н. Дискусія як активний метод вивчення іноземних мов. Сучасні дослідження з іноземної філології. 2019. № 17. С. 249–257. URL : http://philol-zbirnyk.uzhnu.uz.ua/index.php/philol/article/view/122/316

Published

2024-04-22