PROFESSIONAL COMPETENCE OF A SPECIALIST IN THE FIELD OF NANOMATERIAL SCIENCE TO CREATE INNOVATIVE NANOSTRUCTURES ON THE SURFACE OF SEMICONDUCTORS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-3-237-248

Keywords:

nanotechnology, professional competence, production process, system approach, specialist in the field of nanomaterial science, productive activity, synthesis of nanomaterials.

Abstract

The article is devoted to the urgent problem of improving the quality of professional training of future specialists in the field of nanomaterial science for productive activities, namely, the definition of the system of his professional competence in the creation of nanostructures on the surface of semiconductors. The article, based on the structure of the production process for the synthesis of innovative nanostructures on the surface of a semiconductor, defines the qualification requirements for a specialist in the field of nanomaterial science. It was established that a specialist in the field of nanomaterial science must possess design, technological, operational, research, organizational and management competencies. Design competence involves the modeling of a new nanostructure on the surface of a semiconductor to acquire the desired functional properties, the selection of optimal technological solutions for the synthesis of these nanostructures, and the development of experimental methods in accordance with the chosen technology. Technological competence ensures the effectiveness of professional activity in the synthesis of a new nanostructure on the surface of a semiconductor based on the chosen technology. Organizational and managerial competence allows a specialist to carry out technical training, control, and regulation of the process of synthesis of nanostructures on the surface of a semiconductor with a given quality. The formed scientific and research competence allows to carry out a scientific search for the morphological properties of the nanomaterial structure in order to give it the necessary functional properties, to develop new technologies and appropriate equipment for the synthesis of nanostructures on the surface of a semiconductor. The article also describes the structure and content of design, technological, research and organizational and management competencies of specialists in the field of nanomaterial science, which are the basis for the development of a fundamentalized system of their training in institutions of higher education.

References

Бардус І. О. Фундаменталізація професійної підготовки майбутніх фахівців у галузі інформаційних технологій до продуктивної діяльності : монографія. Харків : ПромАрт, 2018. 393 с.

Бардус І. О., Ковачов С. О., Богданов І. Т., Сичікова Я. О. Професійна діяльність фахівця в галузі наноматеріалознавства зі створення наноструктур на поверхні напівпровідників. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки : зб. наук. пр. Вип. 1. Бердянськ : БДПУ, 2022. С. 55-64.

Богданов І. Т., Сичікова Я. О., Бардус І. О. Концептуальні засади підготовки майбутніх фахівців у галузі наноматеріалознавства до продуктивної професійної діяльності. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки : зб. наук. пр. Вип. 2. Бердянськ : БДПУ, 2021. С. 168−176.

Брюханова Н. О. Основи педагогічного проектування в інженерно-педагогічній освіті : монографія. Харків : УIПА, НТМТ, 2010. 438 с.

Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення освітньої діяльності у сфері вищої освіти». Відомості Верховної Ради України (ВВР). 2020. № 24. ст. 170. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/392-20?find=1&text=%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%BD#Text (Дата звернення: 10.10.2022).

Салов В. О. Основи педагогіки вищої школи. Дніпропетровськ : Національний гірничий університет, 2003. 183 с.

Сичікова Я. О., Богданов І. Т., Бардус І. О., Ковачов С. С. Формування та розвиток когнітивних професіно важливих якостей майбутнього нанотехнолога в умовах фундаменталізації його професійної підготовки. Актуальні проблеми в системі освіти: загальноосвітній заклад середньої освіти – доуніверситетська підготовка – заклад вищої освіти. 2022. Вип. 2. С. 726-733.

Стандарт вищої освіти зі спеціальності 105 «Прикладна фізика та наноматеріали» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. URL : https://mon.gov.ua/ storage/app/media/vyshcha/standarty/2020/06/17/105-Prykl.fiz.nanomater.bakalavr-1.pdf. (Дата звернення: 10.10.2022).

Стандарт вищої освіти зі спеціальності 132 «Матеріалознавство» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/ vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/12/26/132-Materialozn-bakalavr-1.pdf. (Дата звернення: 10.10.2022).

Стандарт вищої освіти зі спеціальності 132 «Матеріалознавство» для другого (магістерського) рівня вищої освіти. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2020/11/17/132-materialoznavstvo-mahistr.pdf. (Дата звернення: 10.10.2022).

Стандарт вищої освіти зі спеціальності 153 «Мікро- та наносистемна техніка» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/05/28/153-Mikro.ta.nanosys.tekhn.bakalavr-10.12.pdf. (Дата звернення: 10.10.2022).

Стандарт вищої освіти зі спеціальності 153 «Мікро- та наносистемна техніка» для другого (магістерського) рівня вищої освіти. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2020/11/23/153-mikro-ta-nanosystemna-tekhnika-mahistr.pdf. (Дата звернення: 10.10.2022).

Master of Nanoscience, Nanotechnology and Nanoengineering (KU Leuven). URL : https://onderwijsaanbod.kuleuven.be/pdf/generate_pdf.php?url=https://onderwijsaanbod.kuleuven.be/opleidingen/e/CQ_50269006.htm?pdf=1&hash=activetab=doelstellingen#activetab=doelstellingen. (Дата звернення: 10.10.2022).

Published

2022-12-06