FORMATION OF CHILDREN'S TRUST IN ADULTS IN THE CONDITIONS OF WAR
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-3-220-230Keywords:
children, adults, trust, trusting attitude, war.Abstract
The article examines the issue of building the preschoolers’ trust in adults. The author presents an analysis of theoretical and experimental studies on the issue of trust formation. «Trust» is understood as a phenomenon that characterizes relationships between people, as special state of moral consciousness, which includes moral feelings and beliefs. Among the anthropological sciences, it is considered as a category of ethics and morality, as a condition for the personality development and the condition for the authority functioning, the basic feeling that is one of the first to appear in the personal structure of a person. In the practice of education, the concept of «trust» is understood as a method of education, a condition for humane relations formation, based on a trusting attitude towards a partner in communication and interaction. In psychology, an idea of trust was formed as a psychological attitude, a holistic system of individual, selective, conscious connections of an individual with various aspects of objective reality. Experts give an idea that trust is manifested in a certain attitude. Trusting attitude is a special style of interaction, determined by the individual psychological and personal characteristics of the interacting parties, aimed at joint overcoming of difficulties, creative self-expression, joint search for meaning, experiences, and reflection. The author emphasizes that children's trusting attitude formation towards adults is realized in the dominant form of communication, is determined by the content of communicative needs and depends on the personal qualities of adults. The influence of the martial law introduced in Ukraine on children's ability to understand and feel people, to show trusting attitude towards parents and family members, to build trusting relationships with them, to establish a safe distance with unfamiliar adults, is justified. The need for trusting relationships between children and adults is substantiated in article.
References
Амонашвілі Ш. О. Роздуми про гуманну педагогіку. Хмельницький, 1995. 496 с.
Артемова Л. В. Соціалізація дитини в родині. Дошкільне виховання. 2004. № 3. С. 3–5.
Бех І. Д. Виховання особистості. Кн. 1: Особистісно орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади. Київ, 2003. 318 с.
Бутенко О. Г. Стан проблеми виховання шанобливого ставлення до матері у старших дошкільників у практиці роботи сучасних дошкільних навчальних закладів та сім’ї. Збірник матер. міжнар. наук.-практ. конф. «Спільна робота школи сім’ї, громадськості з формування особистості, громадянина України». Черкаси, 2010. С. 13–15.
Гончаренко А. М. Педагогічні умови становлення гуманних взаємин старших дошкільників : дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08. Київ, 2003. 213 с.
Дубасенюк О. А. Інноваційність ідей А. С. Макаренка в педагогіці ХХІ століття. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2013. 304 с.
Козлюк О. А. Педагогічні умови формування гуманістичної спрямованості спілкування старших дошкільників : дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.08. Одеса, 2008. 283 с.
Кононко О. Л. Виховуємо соціально компетентного дошкільника : наук.-метод. посіб. Київ, 2009. 201с.
Косарєва О. І. Педагогічні умови формування гармонійних взаємин батьків з дітьми старшого дошкільного віку : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.08 «Дошкільна педагогіка». Київ, 2006. 20 с.
Криза ідентичності. Психологіс: Енциклопедія практичної психології. URL : http://surl.li/mrbva (дата звернення: 20.10.2023)
Маслоу А. «Мотивація і особистість» – короткий зміст книги. URL : http://surl.li/liaxg (дата звернення: 20.10.2023)
Піроженко Т. О. Розвиток самооцінки і саморегуляції старших дошкільників у взаємодії з однолітками і дорослими. Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету (педагогічні науки). Бердянськ, 2010. № 3. С. 57−62.
Савченко І. Д. Проблема виникнення та функціонування довіри: міждисциплінарний підхід. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. Збірник наукових праць. Київ-Житомир, 2003. Кн. 1. С. 192–197.
Сидоренков А. В. Психологічні особливості довіри дошкільників. Київ, 2001. 134 с.
Скрипкіна Т. П. Психологія довіри : навчальний посібник для студентів. Київ, 2000. 264 с.
Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям. Київ : Радянська школа, 1988. 272 с.
Янчев Я. Доверието като етическа категория. Софія, 1968. 117 с.
Pylypenko K. V. Peculiarities of expression of preliminary child's trust To social environment. Theory and practice of modern psychology. 2019. 5 (2). C. 83–87.
Sztompka P. Trust: a sociological theory. Cambridge : Cambridge, 1999. 228 p.