DISTANCE LEARNING OF ENGLISH FOR SENIOR PRESCHOOLERS: PROS AND CONS
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-3-231-239Keywords:
distance education, preschoolers, English.Abstract
This article examines the issue of distance learning, in particular distance learning of English for preschoolers: pros and cons of this format. The author of the article refers to the key definition of «distance education»; makes a brief review of scientific research on the specified issue; the importance of learning English language from preschool age, which is sensitive, is emphasized; referring to the regulatory framework, the author of the article emphasizes the importance of providing preschool education for the comprehensive development of a preschool child and the legality of organizing a distance learning format with preschoolers. The main content of the publication examines the pros and cons of the remote format of English learning for preschoolers: flexibility and availability, variety of resources and individualization of learning are the pros, while limited socialization, lack of personal contact with teacher, impossibility of organizing such training without the help of adults, the possibility of overload are the cons of distance learning English with preschoolers. The article separately pays attention to the possibilities of remote learning of English for preschoolers, in particular, a concise list of useful Internet resources is given. Particular attention is paid to the importance of interpersonal close interaction between teachers and parents of children in the process of remote learning of English for preschoolers. In view of the war in Ukraine, the author emphasizes the need of distance learning, in particular distance learning of English. Since preschool age is the sensitive period for learning another language, and in general, preschool education is the basis of the education system in Ukraine, and the future of our country depends on it. The author of the article sees further scientific research in the further study of distance learning of English for preschoolers, namely in the development of a distance English language course for preschoolers.
References
Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція) / під ред. Піроженко Т. О. URL : https://goo-gl.me/hZbjk (дата звернення: 10.10.2023).
Віртуальна дошка Padlet. URL : http://surl.li/mqjwu (дата звернення: 10.10.2023).
Гнатюк О. В. Дистанційне навчання: проблеми, пошуки, виклики. Київ, 2021. URL : http://surl.li/fzatr (дата звернення: 10.10.2023).
Гнатюк О. В. Проблеми дистанційного навчання учасників освітнього процесу в сучасних умовах. Київ. 2022. URL: http://surl.li/mqwtr (дата звернення: 10.10.2023).
Дистанційне навчання в системі професійно-технічної освіти : монографія. авт. кол. В. В. Ягупов, Л. М. Петренко, С. Г. Кравець та ін. / за наук. ред. В. В. Ягупова. Житомир : Полісся, 2019. 234 с. URL : http://surl.li/kkhjy (дата звернення: 10.10.2023).
Пилаєва Т. В. До розуміння поняття «дистанційна освіта». Харків, 2016. URL : http://surl.li/aiudd (дата звернення: 10.10.2023).
Закон України «Про освіту» від 05.09.2017. URL : http://surl.li/bjutm (дата звернення: 10.10.2023).
Закон України «Про дошкільну освіту» від 11. 07. 2001. URL : http://surl.li/mqjvp (дата звернення: 10.10.2023).
Корсунська Н. О. Дистанційне навчання: підходи до реалізації. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : зб. наук. праць. Вінниця, 2000. С. 29–32.
Дистанційне навчання: психологічні засади : монографія / [М. Л. Смульсон, Ю. І. Машбиць, М. І. Жалдак та ін.] ; за ред. М. Л. Смульсон. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2012. 240 с. URL : http://surl.li/mqwug (дата звернення: 10.10.2023).
Обґрунтування наукової термінології з дистанційного навчання. Шуневич Б. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія «Проблеми української термінології». 2003. Number 490. С. 95–104 URL : http://surl.li/mtawk (дата звернення: 10.10.2023).
Трофаїла Н. Д. Важливість вивчення іноземних мов у дошкільному віці. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2019. № 63. Т. 1. DOI 10.32840/1992-5786.2019.63-1.15 URL : http://surl.li/mhooc (дата звернення: 10.10.2023).
Чи можливе дистанційне навчання й що потрібно для цього? Онлайн школа 977: якісне дистанційне навчання в Україні. URL : http://surl.li/mqjvt (дата звернення: 10.10.2023).
British Council Learn English (назва з екрану). URL : http://surl.li/mqjvu (дата звернення: 10.10.2023).
Duolingo.com. URL : http://surl.li/gxtnz (дата звернення: 10.10.2023).
Enpodcast.com. URL : http://surl.li/mqjvv (дата звернення: 10.10.2023).
Shale D. Toward a reconceptualization of distance education. The American Journal of Distance Education. 1988. Vol. 2 (3). P. 25–35.