PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE DEVELOPMENT OF PRESCHOOL CHILDREN’S INFORMATION SEARCH SKILLS
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-3-251-263Keywords:
preschool children, pedagogical conditions, information retrieval skills.Abstract
The article deals with the peculiarities of forming preschool children's information search skills. The purpose of the article is to theoretically define, scientifically substantiate and experimentally test the effectiveness of pedagogical conditions for the formation of preschool children's information search skills. It has been established that the problem of forming preschool children's information search skills is relevant in the pedagogical theory and practice of preschool education institutions and requires theoretical understanding. The paper clarifies the content of the concept of «information retrieval skills», which we consider to be the abilities of children to act on the basis of knowledge and experience aimed at finding, assimilating and further using information. In accordance with the purpose and objectives of the ascertaining experiment, in order to study the level of preschool children's information search skills, indicators for assessing the formation of preschool children's information search skills were identified. In accordance with the indicators, a methodology for diagnosing the formation of preschool children's information retrieval skills was developed. The levels of preschool children's information search skills were determined: high, medium, low. It has been proved that the development of preschool children's information retrieval skills will be effective if the following pedagogical conditions are implemented: development and implementation of a set of search tasks that ensure effective mastering by preschool children of the ways and means of working with information, taking into account the specifics of its sources and stages of search activity (awareness of the problem, identification of the source, perception of information, storage and use of information); stimulating the interest of preschool children to search for information using various sources; creating an emotionally comfortable environment in the process of working with information for effective interpersonal communication of preschool children. A methodology for developing preschool children's information search skills was developed and tested. The stages of formation of preschool children's information search skills are developed: motivational, informational and educational, effective and developmental. The effectiveness of pedagogical conditions and methods of forming preschool children's information retrieval skills has been experimentally confirmed.
References
Бєлєнька Г. В. Дошкільнятам про світ природи: методичний посібник для вихователів дітей дошкільного віку. Київ : Київський університет ім. Бориса Грінченка, 2016. 115 с.
Гриневич Л. Концептуальні ідеї реформи «Нова українська школа» у світлі української педагогічної думки. Український Педагогічний журнал. 2023. № 4. С. 98–111.
Захарова Н. М. Адаптація дітей дошкільного віку до сучасного соціального простору : монографія. Донецьк : Ноулідж, 2010. 218 с.
Кремень В. Г., Сисоєва С. О., Бех І. Д. Концепція виховання дітей та молоді в цифровому просторі. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 2022, Вип. 4. № 2. С. 1–30.
Листопад О. А. Теоретико-методичні засади формування професійно-творчого потенціалу майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів : монографія. Одеса : ФОП Бондаренко М. О., 2015. 328 с.
Листопад О. А., Мардарова І. К. Модульний курс «Комп’ютерні технології в роботі з дітьми» : навчальний посібник для студентів зі спеціальності 012 «Дошкільна освіта». Одеса : Видавець Букаєв Вадим Вікторович, 2019. 192 с.
Листопад О. А., Мардарова І. К. Теоретико-методичні засади формування готовності майбутніх вихователів до використання інформаційно-комунікаційних технологій в організації пізнавальної діяльності дошкільників : монографія. Одеса : Букаєв Вадим Вікторович, 2021. 206 с.
Мардарова І. К. Підготовка майбутніх вихователів до використання комп’ютерних технологій в організації пізнавальної діяльності старших дошкільників : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.08. Одеса, 2012. 21 с.
Петрунько О. В. Діти і медіа: соціалізація в агресивному медіасередовищі : моногр. 2-ге вид. Ніжин : Аспект-Поліграф, 2011. 480 с.
Пономаренко Т., Кузіна О. Підготовка майбутніх педагогів до використання медіапростору в освітньому процесі закладу дошкільної освіти Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2021. № 35. С. 89–93.
Цимбалару А. Д. Освітній простір: сутність, структура і механізми створення Український педагогічний журнал. 2016. № 1. C. 41–50.