MECHANISMS OF PRACTICAL ASSESSMENT OF OBJECTIVE REGULATIONS OF VOICE PRODUCTION IN THE PROCESS OF VOCAL PERFORMANCE TRAINING OF FUTURE TEACHERS OF THE ART OF MUSIC
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-2-28-36Keywords:
singing, voice production, musical hearing, resonator sensations, proprioception.Abstract
Since, under the influence of the information environment, today's youth show an active interest in singing as a form of musical performance, the vocal and performing training of the future music teacher acquires particular importance. Today, when beginning singers seek to test themselves in the pop, academic, folk, and even jazz singing genres, it is not enough for a vocal teacher to master a particular vocal style to work productively with them. It is also necessary for him to learn the objective regularities of the functioning of the singing voice, which will allow finding appropriate means of implementation for the variety of vocal sounds in pedagogical work today. According to the author of the proposed publication, the possibility of learning these regularities will depend on the presence of a complex of controlled sensations acquired by practicing, thanks to which different types of vocal sound will be able to associate with a determinate mechanism of sound production. It will become possible if, during classroom and independent work, the student can dive іn the process of active observation of the complex interaction of auditory, resonator, and proprioceptive (muscular) sensations that complement singing. As a result, having gone through the trials of overcoming his own mistakes, the vocalist will find confirmation of the correctness of the actions of the vocal apparatus through the signals sent to him by his own body. He will learn not only to analyze the quality of the voice sound but also to imagine the mechanism of its work during voice formation. In the future, when a young specialist starts teaching, he will be able to choose the efficient performing tools for reproducing different types of voice sounds. In addition, he will be able to develop such sensitivity in himself, which will open the possibility of noticing the student's mistakes, guessing their reasons, and passing through and refracting the latter's vocal sound through his sensation.
References
Андгуладзе Н. Homo cantor : Очерки вокального искусства. Москва : Аграф, 2003. 240 с.
Антонюк В. Г. Вокальна педагогіка (сольний спів) : підручник / 3-тє вид. Київ : Видавець Бихун В. Ю., 2017. 218 с.
Василенко Л. М. Взаємодія вокального і методичного компонентів у процесі професійної підготовки майбутнього вчителя музики : автореф на дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2003. 23 с.
Гребенюк, Н. Є. Вокально-виконавська творчість: психолого-педагогічний та мистецтвознавчий аспекти : монографія. Київ : НМАУ ім. П.І. Чайковського, 1999. 269 с.
Дейша-Сионицкая М. Пение в ощущениях. Москва : Музыкальный сектор, 1926. 31 с.
Дмитриев Л. Б. Основы вокальной методики. Москва : Музыка, 1968. 676 с.
Дмитриев Л. Б. Солисты театра Ла Скала о вокальном искусстве: Диалоги о технике пения. Москва : Глобус, 2002. 188 с.
Дрожжина Н. В. Теоретико-методичні засади естрадно-джазового співу : навч.-метод. посіб. Xарків : Майдан, 2010. 142 с.
Козляковський П.А. Загальна психологія : навч. посібник : у 2 т. Миколаїв : МДГУ ім. П. Могили, 2004. Т. II. 240 с. 10. Лоцман Р. О. Методичні та українознавчі засади фахової підготовки виконавців народної пісні в умовах сучасного міста. Наукові записки НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія : Педагогічні науки. 2012. Вип.108. С. 119-126.
Микиша М. Практичні основи вокального мистецтва. Київ : Музична Україна. 1971. 92 с.
Мурзай Г. Методика викладання вокалу : навч.-метод. посіб. Луганськ : ДЗ «ЛНУ ім. Тараса Шевченка», 2010. 178 с.
Овчаренко, Н. А. Професійна підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва до вокально-виконавської діяльності. Наукові записки ЦДПУ ім. Володимира Винниченка. Серія : Педагогічні науки. 2018. Вип. 170. С. 12-17.
Откидач, В. Естрадний спів і шоу-бізнес : навч.-метод. посіб. Віцнниця : Нова Книга. 2013. 368с.
Попова А. Б. Методика навчання естрадного співу Бретта Меннінга. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. Володимира Гнатюка. Серія : Мистецтвознавство. 2018. № 1. (вип. 38) С. 22-28.
Прядко О. М. Методика розвитку співацького голосу у майбутніх педагогів-музикантів : автореф на дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2009. 23 с.
Стахевич О. Г. Основи вокальної педагогіки. Ч. 1 : Природно-наукові теорії сольного співу : курс лекцій. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2002. 92 с.
Ткаченко, В. В. Становлення та сучасний стан освіти в галузі народного пісенного виконавства. Мистецтвознавчі записки. 2008, Вип. 14. С. 232-239.
Юссон. Р. Певческий голос. Исследование основных физиологических и акустических явлений певческого голоса / пер. с фр. Москва : Музыка, 1974. 262 с.
Юцевич Ю. Теорія і методика формування та розвитку співацького голосу : навч.-метод. посіб. Київ : ІЗМН, 1998. 159 c.