ELEMENTS OF COMPUTER SUPPORT FOR THE STUDY OF THE TOPIC «LEAST SQUARES METHOD»

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-2-204-213

Keywords:

least squares method, probability theory, elements of mathematical statistics, statistical sample, general totality.

Abstract

The article contains a study of the methodological problem of developing the components of an effective computer-oriented methodological system for teaching the discipline «Theory of Probability with Elements of Mathematical Statistics», which is provided for in the training plan for future teachers of mathematics. The methodical and procedural issues of implementing the method of least squares to determine the functional dependence between the characteristics of the sample of the general population in the mathematical software environment Mathcad are considered. Examples of solving problems of equalizing the values of the characteristics of the sample of the general population along a polynomial of the first degree (linear dependence), a polynomial of the second degree (parabola) and a polynomial of the third degree (cubic parabola) are given. A brief review of the scientific, educational and methodical literature, which is used during the teaching of the course of probability theory with elements of mathematical statistics, was carried out, the expediency of using mathematical software during the development of the content of the specified discipline was substantiated. The provision on the need to develop a complex of test tasks of various levels of complexity from probability theory with elements of mathematical statistics for the purpose of objective assessment of students' educational achievements has been formulated. The article formulates conclusions and outlines the directions of further scientific and pedagogical research in the field of implementation of mathematical statistics methods when finding statistical estimates of a sample of values of a random variable of the general totality. The methodological developments given in the article can be useful to students for the organization and activation of independent scientific and pedagogical activities, teachers of secondary educational institutions, leaders of optional and group work of students, teachers of the course of probability theory with elements of mathematical statistics of pedagogical higher educational institutions.

References

Донченко В. С., Сидоров М., Шарапов М. Теорія ймовірностей та математична статистика : навч. посіб. Київ : ВЦ «Академія», 2009. 288 с.

Коваленко І. П. Вища математика. Навчальний посібник. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2011. 456 с.

Красножон О. Б. Комп’ютерна підтримка вивчення теми «Метод найменших квадратів» курсу теорії ймовірностей із елементами математичної статистики. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки : зб. наук. пр. Вип. 1. Бердянськ : БДПУ, 2020. С. 330-340.

Литвин О. М., Лобанова Л.C. Практикум з курсів «Математичні методи та моделі в розрахунках на ПЕОМ» і «Чисельні методи» (із застосуванням системи Mathcad) : навчальний посібник. Харків : УІПА, 2006. 153 с.

Мармоза А. Т. Практикум з математичної статистики : навч. посіб. Київ : Кондор, 2004. 264 с.

Рябушко А. П. Индивидуальные задания по высшей математике. В 4 ч. Ч. 4. Операционное исчисление. Элементы теории устойчивости. Теория вероятностей. Математическая статистика : учеб. пособие. 3 изд. Минск : Высшая школа, 2010. 336 с.

Ткач Є. І., Сторожук В.П. Загальна теорія статистики : підручник [для студ. вищ. навч. закл.]. [3-тє вид.]. Київ : Центр учбової літератури, 2009. 442 с.

Турчин В. Н. Теория вероятностей и математическая статистика : учебник. Днепропетровск : Изд-во Днепропетр. нац. ун-та, 2008. 656 с.

Уманець Т. В. Загальна теорія статистики : навч. посіб. Київ : Знання, 2006. 239 с.

Published

2022-09-30