FAIRE-TALE THERAPY AS PSYCHOTHERAPEUTIC METHOD OF INFLUENCE ON THE MENTAL STATE OF PRESCHOOL CHILDREN
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-3-264-275Keywords:
fairy-tale therapy, psychocorrection, psychotherapeutic method, mental state, functions of fairy-tale therapy, types of fairy-tale therapy, health technology.Abstract
The article presents the essential characteristics of fairy-tale therapy, analyzes the views of well-known psychiatrists, psychologists, and teachers on the importance of using fairy-tale therapy in working with preschool children. The psychotherapeutic effect of fairy-tale therapy on the mental state of preschool children is revealed. Various principles of fairy-tale therapy are defined. It has been established that the following are the important principles of fairy-tale therapy: symbolism of speech, mental mechanisms, psychological safety, emotional expressiveness, development of creativity and imagination, overcoming difficulties. The mechanisms of influence of fairy tales, various aspects of the scientific substantiation of its importance are revealed. Different situations of using fairy-tale therapy are analyzed: overcoming anxiety and fear, development of emotional intelligence, development of social skills, formation of life values, development of critical thinking. The typology of fairy-tales is revealed: fiction fairy tales; psychological tales; didactic tales; psychocorrective tales; psychotherapeutic fairy tales. Various functions of fairy-tale therapy as a psychological method are determined: diagnostic, prognostic, therapeutic, corrective, educational. Various methods and techniques of using fairy-tale therapy in working with children are presented, which contribute to the psychological development and emotional well-being of the child: telling fairy tales, creative tasks, role-playing games, group discussions, therapeutic games, creating fairy-tale books, using the «metaphorical image» method. The method of using fairy-tale therapy is described: individual classes, subgroups, group classes. Attention is drawn to the fact that fairy-tale therapy should be carried out in subgroups, with 8-10 children in a subgroup, but not more than 12 people. It is noted that fairy-tale therapy classes should be held once a week. The time of fairy-tale therapy classes for children of younger, middle and older groups is indicated. Examples of folk and author's tales are given.
References
Берн Э. Групповая психотерапия. Москва : Академический Проект, 2001. 464 с.
Бредіхіна О. А. Казкотерапія у роботі з дітьми дошкільного віку. Авторські психотерапевтичні казки (методичний посібник). Нетішин, 2015. 85 с.
Дошкільний навчальний заклад «Веселка» Костянтинівської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області. Казкотерапія: формування гуманістично спрямованої особистості дошкільника. Методична розробка. Освітній проєкт «На урок». 2019. URL : https://naurok.com.ua/metodichna-rozrobka-kazkoterapiya-formuvannya-gumanistichno-spryamovano-osobistosti-doshkilnika-94008.html (дата звернення 21.10.2023).
Герман Н. І., Горобець Т. В. Казкотерапія як один із методів практичної діяльності психолога: методичний посібник. Черкаси : Вид. від. Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького, 2015. 142 с.
Зинкевич-Евстигнеева Т. Д., Грабенко Т. М. Игры в сказкотерапии. Санкт-Петербург : Речь, 2008. 208 с.
Зинкевич-Евстигнеева Т. Д. Практикум по сказкотерапии. Санкт-Петербург : Речь, 2001. 310 с.
Казкотерапія в роботі з дошкільниками /Упор. Шик Л. А., Гаркуша Г. В., Тур Л. В., Рудик О. А. 2019. URL : https://vseosvita.ua/library/kazkoterapia-v-roboti-z-doskilnikami-172894.html (дата звернення 21.10.2023).
Макєєва І. П. Казка як засіб розвитку емоційної сфери у дошкільнят з порушеннями поведінки. Дошкільна освіта. 2002. № 1. С. 70–75.
Мирошниченко Н. Малювання як засіб корекції страху в дітей: Психолого-педагогічний семінар для педагогів та вчителів образотворчого мистецтва. Психолог. Шкільний світ : Всеукраїнська газета. 2009. № 47. С. 21–26.
Полковенко Т. В. Казкотерапія. Велика українська енциклопедія. 2018. URL : https://vue.gov.ua/Казкотерапія#:~:text=Казкотерапі́я%20—%20метод%20психологічної %20корекції%20особистості,творів%3B%20один%20із%20видів%20бібліотерапії (дата звернення 19.10.2023).
Ройко Г. Казкотерапія у роботі з дітьми із особливими потребами. 2018. URL : http://dpsz2018.blogspot.com/2018/11/blog-post26.html (дата звернення 19.10.2023).
Свиридова Є. В. Чарівні казки та прийоми їх аналізу на уроках літературного читання. Початкова школа. 2004. № 6. С. 12–15.
Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям. Вибрані твори : в 5 т. Київ, 1977. Т. 3. 668 с.
Тренинг по сказкотерапии / Под ред. Т. Д. Зинкевич-Евстигнеевой. Санкт-Петербург : Речь, 2007. 176 с.
Фрейд З. Толкование сновидений. Київ : Здоров’я, 1991. 384 с.
Фрейд З. Художник и фантазирование. Москва : Класс, 1995. 144 с.
Юнг К. Психология бессознательного. Москва : Наука, 1994. 320 с.
Юнг К. Сознание и бессознательное. Санкт-Петербург, Москва : Университетская книга, 1997. 544 с.
Bettelheim B. Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. T. 1, tłum. D. Danek. Warszawa, 1985. 295 p.
Brett D. Annie Stories. Australia, 1986.
Molicka M. Bajki terapeutyczne. Poznan, 1999.